Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Właściwości fali elektromagnetycznej płaskiej, harmonicznej |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel wraz z uczniami przypominają pojęcia powierzchni falowej, fali płaskiej, fali harmonicznej w odniesieniu do fali akustycznej. Pyta uczniów, jak można wytworzyć falę płaską akustyczną. Mówi o przybliżeniu fali płaskiej wycinkiem fali kulistej w dużej odległości od źródła. Nauczyciel rozmawia z uczniami o stałości amplitudy fali płaskiej. Przykładowe pytania: 1) Wyjaśnij pojęcia: powierzchnia falowa i fala płaska. Przewidywane odpowiedzi uczniów: 1) Powierzchnia falowa to zbiór punktów ośrodka, w których fala ma taką samą fazę drgań. Powierzchnie falowe fali płaskiej tworzą równoległe do siebie linie proste (np. grzbiety fal na wodzie), a gdy fala rozchodzi się w przestrzeni trójwymiarowej równoległe płaszczyzny. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel na początku przypomina wykres zmian ciśnienia powietrza w fali harmonicznej, wytworzonej przez drgający kamerton, omawia Rys. 1. w części „Przeczytaj”. Nauczyciel odnosi się teraz do fali elektromagnetycznej płaskiej, harmonicznej. Mówi o hipotetycznym źródle takiej fali. Rysuje i omawia jej strukturę, podobnie jak jest to zrobione w części „Przeczytaj”. Rozmawia z uczniami na temat realiów (przybliżenia i przyjęcia fali radiowej w dużej odległości od anteny za falę płaską) oraz wskazuje laser jako źródło elektromagnetycznej fali płaskiej. | |
Faza podsumowująca: | |
W fazie podsumowującej uczniowie rozwiązują zadania: 3, 4, 6 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 1, 2, 5, 8, 7 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Samouczek z poleceniami aktywizującymi może posłużyć jako praca domowa lub powtórzenie wiadomości o fali elektromagnetycznej. |