Dla nauczyciela
Autorki e‑materiału: Monika Kozłowska
Autorki scenariusza: Monika Ekert
Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz, Paulina Marchlik
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Mia’s Sleepover / Nocowanie u Mii
Grupa docelowa: klasa 2 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1.2, 2.1, 2.2, 3.1, 3.2, 4.2, 5.1, 5.2, 6.1, 6.3, 7, 8.1, 9, 11
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń opisuje wybrane przedmioty znajdujące się w jego pokoju.
Uczeń określa położenie wybranych przedmiotów.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija umiejętność posługiwania się przyimkami.
Uczeń wzbogaca słownictwo dotyczące otaczającej go rzeczywistości.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (techniki wspierające uczenie się słownictwa, błąd jako narzędzie dydaktyczne)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem, wyjaśnienie)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (ćwiczenia ruchowe/polisensoryczne)
Formy zajęć:
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Przed zajęciami nauczyciel przygotowuje miękką piłeczkę, pudełko, jo‑jo lub inną zabawkę.
Uczniowie siadają w kole. Nauczyciel podaje pierwszy wyraz, np. blocks, i rzuca piłeczkę do wybranej osoby, mówiąc: What have you got in your room? Tell us another word that starts with a letter s. Zadaniem ucznia jest podać wyraz na literę „s” i odrzucić piłeczkę do kolegi/koleżanki z tą samą prośbą.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel odtwarza nagrania z Exercise 1 (Przeczytaj) i wskazuje na ilustracje, a uczniowie powtarzają chórem.
Uczniowie słuchają nagrania z historyjką (Przeczytaj). W tym czasie śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych.
Nauczyciel odczytuje kolejne zdania z Exercise 2 (Przeczytaj). Jeśli uczniowie uważają, że zdanie jest prawdziwe, wstają. Jeżeli sądzą, że jest fałszywe, pozostają w ławkach.
Ochotnicy kolejno podchodzą do tablicy i odszukują ukryte wyrazy w Exercise 3 (Przeczytaj). Każdy odnajduje jeden wyraz i wpisuje go w lukę.
Nauczyciel wyświetla na tablicy sekcję Zapamiętaj! i wystawia na stół pudełko, na którym kładzie jo‑jo lub inną zabawkę. Zwraca się do uczniów: Where is the yo‑yo? Uczniowie odpowiadają, posiłkując się podpowiedziami z tablicy. Nauczyciel wybiera jedną osobę i prosi: Put the yo‑yo in the box. Uczeń wykonuje polecenie, a nauczyciel pyta resztę klasy: Is it ok? Analogicznie postępuje z kolejnymi przykładami.
Uczniowie porządkują litery w Exercise 1 (Ilustracja interaktywna) na urządzeniach mobilnych. Ochotnicy podchodzą do tablicy i nanoszą poszczególne odpowiedzi na tablicę.
Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustrację interaktywną i zwraca się do uczniów: Show me a window/bad/blanket itd. Ochotnicy podchodzą do tablicy, pokazują dany element i podają jego nazwę na głos.
Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Wskazuje na piłkę i pyta: The ball is in or next to the box? Wskazuje kolejnych uczniów, aby odczytali zdania, które prawidłowo opisują ilustrację.
Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Celowo przeciąga w pierwszą lukę niewłaściwy wyraz i pyta: Is it correct? Zadaniem uczniów jest poprawić nauczyciela.
Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel prosi uczniów, żeby usiedli w kole. Kładzie na ziemi pudełko i kilka różnych przedmiotów. Mówi: Put a yo‑yo under/in/ the box i pokazuje, kto ma wykonać polecenie.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–3 (Sprawdź się). Nauczyciel może wykorzystać ćwiczenia z sekcji w ramach sprawdzianu lub zadać wybrane ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu.
Materiały pomocnicze: Miękka piłeczka, pudełko, jo‑jo lub inna zabawka.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Wspólnie rysują plakat przedstawiający pokój. Następnie przygotowują po pięć pytań i odpowiedzi dotyczących lokalizacji różnych przedmiotów w pomieszczeniu.