Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | W jaki sposób wytwarzane są fale elektromagnetyczne radiowe |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel opowiada o wielkim sukcesie jakim było odkrycie fal elektromagnetycznych, potwierdzone eksperymentalnie przez Hertza. Pyta uczniów o zastosowania tego odkryciu w technice i życiu codziennym. Uczniowie powinni wiedzieć, że odkrycie fal elektromagnetycznych zostało zastosowane np. w działaniu telefonu komórkowego. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel omawia najpierw w sposób jakościowy układ drgający LC. Następnie „otwiera” kondensator, wyprowadzając pole elektryczne w przestrzeń. Mówi o konieczności zastosowania generatora do podtrzymania drgań elektrycznych w obwodzie o stałej amplitudzie. Krótko mówi o strukturze fali radiowej emitowanej przez antenę. Następnie przechodzi do omówienia istoty działania odbiornika radiowego. Podkreśla rolę rezonansu elektrycznego. | |
Faza podsumowująca: | |
W fazie podsumowującej uczniowie z ewentualną pomocą nauczyciela powinni rozwiązać zadania: 4, 7, 8 z zestawu ćwiczeń. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań, których nie rozwiązali na lekcji: 1, 2, 3, 5, 6. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Animacja mogłaby być wykorzystania jako element nauczania wyprzedzającego dla e‑materiału „Metody przesyłania informacji - modulacja amplitudy i modulacja częstotliwości”. |