Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Nina Tomaszewska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

W jaki sposób wytwarzane są fale elektromagnetyczne radiowe

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
IX. Magnetyzm. Uczeń:
14) opisuje jakościowo współzależność zmian pola magnetycznego i elektrycznego oraz rozchodzenie się fal elektromagnetycznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. bada drgania elektryczne w obwodzie LC,

  2. opisuje, w jaki sposób zbudowany jest nadajnik fal radiowych,

  3. wyjaśnia, w jaki sposób fala radiowa wzbudza drgania w obwodzie odbiorczym,

  4. sprawdza, jaką rolę pełni rezonans w odbiorze fal o danej częstotliwości.

Strategie nauczania:

blended‑learning

Metody nauczania:

wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym

Formy zajęć:

praca w zespole klasowym

Środki dydaktyczne:

niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel opowiada o wielkim sukcesie jakim było odkrycie fal elektromagnetycznych, potwierdzone eksperymentalnie przez Hertza. Pyta uczniów o zastosowania tego odkryciu w technice i życiu codziennym. Uczniowie powinni wiedzieć, że odkrycie fal elektromagnetycznych zostało zastosowane np. w działaniu telefonu komórkowego.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel omawia najpierw w sposób jakościowy układ drgający LC. Następnie „otwiera” kondensator, wyprowadzając pole elektryczne w przestrzeń. Mówi o konieczności zastosowania generatora do podtrzymania drgań elektrycznych w obwodzie o stałej amplitudzie. Krótko mówi o strukturze fali radiowej emitowanej przez antenę. Następnie przechodzi do omówienia istoty działania odbiornika radiowego. Podkreśla rolę rezonansu elektrycznego.
Uczniowie zapoznają się z animacją. Nauczyciel tłumaczy ewentualne pojawiające się niejasności. Nauczyciel może zatrzymać animację w dowolnym momencie i zapytać na przykład o pole magnetyczne, o długość emitowanej fali. Uczniowie wspólnie z nauczycielem rozwiązują problemy postawione w animacji.

Faza podsumowująca:

W fazie podsumowującej uczniowie z ewentualną pomocą nauczyciela powinni rozwiązać zadania: 4, 7, 8 z zestawu ćwiczeń. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań, których nie rozwiązali na lekcji: 1, 2, 3, 5, 6.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Animacja mogłaby być wykorzystania jako element nauczania wyprzedzającego dla e‑materiału „Metody przesyłania informacji - modulacja amplitudy i modulacja częstotliwości”.