Dla nauczyciela
Autor: Damian Stelmach
Przedmiot: Informatyka
Temat: Obowiązki administratora sieci komputerowej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz zadania administratora sieci komputerowej.
Prześledzisz najważniejsze obowiązki administratora.
Przeanalizujesz w jaki sposób administrator konfiguruje urządzenia sieciowe.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metody aktywizujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Obowiązki administratora sieci komputerowej”. Uczniowie mają zapoznać się z treściami w sekcjach: „Przeczytaj”, „Prezentacja multimedialna” i wykonać obliczenia na podstawie dołączonych danych.
Faza wstępna:
Uczniowie dyskutują na temat tego, jakimi zadaniami zajmuje się administrator sieci w zależności od tego, gdzie pracuje.
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, przejście do wspólnego ustalenia kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat tego, kim jest administrator sieci i czym się zajmuje. Nauczyciel może zadać pytania pomocnicze, np. o to, jak zmienia się rola administratora w zależności od tego, gdzie pracuje etc. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Uczniowie wskazują na podstawie dostępnych źródeł, jakie są najpopularniejsze problemy związane z konfiguracją sieci oraz jak je rozwiązać.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Prezentacja multimedialna”. Uczniowie wspólnie zapoznają się z jej treścią.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑8, a następnie dzielą się wynikami swojej pracy z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
– kim jest administrator sieci komputerowej?
– jakie są najważniejsze obowiązki administratora?
– w jaki sposób administrator konfiguruje urządzenia sieciowe?
– jak nazywamy port konfiguracyjny urządzenia sieciowego?
– do czego służy protokół SSH?
Praca domowa:
Czy administrator sieci jest potrzebny? Uzasadnij.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Przeczytaj” można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.