Autorki e‑materiału: Marta Godlewska, Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: My Housework / Moje obowiązki domowe

Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.2, II.1, II.2, II.5, III.1, III.4, III.5, IV.2, V.2, VIII.1, VIII.2, XI, XII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K7] kompetencje w zakresie przedsiębiorczości

  6. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń rozwija słownictwo związane z obowiązkami domowymi.

  2. Uczeń potrafi opisać różne obowiązki domowe innych dzieci.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija słownictwo umożliwiające rozmowę na temat obowiązków domowych.

  2. Uczeń kształtuje postawę współpracy w wykonywaniu obowiązków domowych.

  3. Uczeń kształtuje świadomość odpowiedzialności za porządek wokół siebie.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica multimedialna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o spojrzenie na zdjęcie (Przeczytaj) i pyta uczniów: Do you help your parents with housework? What do you do? (Naprowadza na odpowiedzi, podając swój przykład: I wash the dishes…). Uczniowie odpowiadają na forum klasy. Nauczyciel może policzyć, ile osób zmywa, ile ściera kurze itd.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst How We Help with the Housework i wybierają odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Podają je na forum klasy i uzasadniają, powołując się na odpowiednie fragmenty tekstu.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Podobnie jak w poprzednim ćwiczeniu, podają i uzasadniają odpowiedzi na forum klasy.

  3. Uczniowie samodzielnie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj), po czym porównują odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę.

  4. Uczniowie na wyścigi wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Najszybsza osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  5. Uczniowie ponownie słuchają nagrań do ilustracji, a następnie wykonują Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  6. Uczniowie słuchają nagrań jeszcze raz i wykonują Exercise 34 (Ilustracja interaktywna). Sprawdzają odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  7. Uczniowie rozmawiają w parach o dwóch obowiązkach, które chętnie wykonają w domu, i dwóch obowiązkach, które wolą przekazać komuś innemu:

  • Name two houseworks you want to do. Say when you can do them.

  • Name two houseworks you do not want to do. Why?

Uczniowie rozmawiają w parach, a następnie na forum klasy relacjonują informacje uzyskane od kolegów/koleżanek.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 45 (Sprawdź się), a następnie sprawdzają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę.

  2. Uczniowie dokonują samoewaluacji i mówią, jakich zwrotów i słów się nauczyli.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–36–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You help your family with housework. Write an email about it to a friend from England, in which you:

  • describe what you do every day;

  • explain what you don’t do and why;

  • ask the friend if he/she helps with housework.

Your answer shouldn’t be longer than 50 words.

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie analizują ilustrację interaktywną, przepisują z ilustracji wypowiedzi dzieci i dopisują do listy „houseworks” każdej z osób jedną aktywność społeczną z następującej listy (dopasowują przy tym dzień tygodnia to reszty zajęć danej osoby):

  • I read books to my younger brother;

  • I go grocery shopping;

  • I feed my cat in the morning;

  • I help with my sister's homework.