Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Jak faszyzm wpłynął na kształtowanie się dyktatur w państwach hiszpańskojęzycznych?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.

Uczeń:

8) przedstawia założenia faszyzmu, nazizmu i komunizmu oraz dokonuje ich krytyki z punktu widzenia praw człowieka i demokracji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje nowe nurty polityczne powstałe na bazie idei faszystowskich;

  • porównuje sposoby rządów w dwóch hiszpańskojęzycznych państwach;

  • ocenia znaczenie charyzmy w czasie sprawowania rządów przez jednostkę.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • burza mózgów;

  • wykorzystanie prezentacji multimedialnej;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

1. Na poprzedniej lekcji nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli sobie wszystkie informacje dotyczące narodzin i idei faszyzmu europejskiego. Prosi również chętne/wybrane osoby, aby przygotowały prezentacje multimedialne na temat frankizmu i peronizmu. Dzieli klasę na dwie grupy i prosi, aby inni uczniowie pomogli ochotnikom.

Faza wstępna

1. Na początku lekcji nauczyciel, wykorzystując „burzę mózgów”, prosi uczniów o przypomnienie założeń faszyzmu.

2. Podanie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie podzielili się na dwie grupy, zgodnie z wcześniejszymi decyzjami. Prosi również przedstawicieli obu grup o przedstawienie prezentacji dotyczącej frankizmu i peronizmu. Pozostali członkowie grup mają za zadanie znaleźć podobieństwa i różnice w obu systemach rządów. Nauczyciel poleca, aby znaleźli w prezentacjach odwołania do idei faszystowskich.

2. Klasa dokonuje oceny, który z systemów był bardziej zbliżony do faszyzmu włoskiego. Uczniowie rozpoczynają dyskusję monitorowaną przez nauczyciela.

Faza podsumowująca

1. Wybrana osoba z każdej z grup podsumowuje i ocenia, na podstawie prezentacji i dyskusji, sposób funkcjonowania władzy i społeczeństwa w obu państwach.

2. Nauczyciel podsumowuje dyskusję, uzupełniając i korygując wiedzę uczniów.

Praca domowa:

Nauczyciel prosi uczniów, aby w formie pisemnej przedstawili realizację idei faszystowskich w innych, dwóch wybranych przez siebie państwach europejskich.

Materiały pomocnicze:

Barbara Gola, Franciszek Ryszka, Hiszpania, Warszawa 1999.

Tadeusz Mitkowski, Paweł Machcewicz, Historia Hiszpanii, Wrocław 1998.

Marek Bankiewicz (red.), Historia Polityczna Świata XX w., Kraków 2004.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Animację można wykorzystać do podsumowania dyskusji.