Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Obawy etyczne wokół klonowania zwierząt
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Opiszesz zalety i wady klonowania zwierząt.
Wyjaśnisz obawy etyczne wiążące się z klonowaniem zwierząt.
Ocenisz, czy możliwe jest klonowanie ludzi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
odwrócona klasa;
rozmowa kierowana;
praca z audiobookiem;
mapa myśli;
dyskusja za i przeciw.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Praca z tekstem. Nauczyciel prowadzi rozmowę kierowaną dotyczącą zagadnień poruszanych w tekście, z którym uczniowie mieli się zapoznać przed lekcją. Uczestnicy zajęć odpowiadają na zadane przez niego pytania:
– Na czym polega klonowanie?
– Jakie obawy etyczne są związane z klonowaniem zwierząt?
– Z jakimi obawami etycznymi wiąże się klonowanie ludzi?
Jeśli to konieczne, nauczyciel zadaje pytania pomocnicze, przytacza dane dotyczące klonowania, motywując uczniów do poszukiwania odpowiedzi na zadane pytania.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Audiobook”). Nauczyciel zapowiada, że po wysłuchaniu audiobooka uczniowie wezmą udział w dyskusji za i przeciw związanej z kwestią klonowania zwierząt i ludzi. Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Audiobook”, wynotowując informacje, które przydadzą im się podczas dyskusji.
Dyskusja. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy – jedna przedstawia argumenty za klonowaniem zwierząt i ludzi, a druga przeciwko.
Praca z drugim multimedium („Mapa myśli”). Uczniowie zapoznają się z mapą myśli i wyszukują argumenty, których nie przedstawiono podczas dyskusji. Następnie wykonują polecenie nr 2, w którym mają za zadanie wyjaśnić, dlaczego klonowanie człowieka uważane jest za jedną z możliwych metod leczenia niepłodności. Uczniowie porównują odpowiedzi z osobą z pary. Wybrane zespoły prezentują swoje rozwiązanie na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i w tym kontekście podsumowuje pracę uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj polecenie nr 2 z sekcji „Audiobook”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium zamieszczonym w sekcji „Audiobook”, aby przygotować się do późniejszej pracy na zajęciach.