Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Obawy etyczne wokół klonowania zwierząt

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VIII. Biotechnologia. Podstawy inżynierii genetycznej. Uczeń:
11) przedstawia szanse i zagrożenia wynikające z zastosowań biotechnologii molekularnej;
12) dyskutuje o problemach społecznych i etycznych związanych z rozwojem inżynierii genetycznej oraz formułuje własne opinie w tym zakresie.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XV. Biotechnologia. Podstawy inżynierii genetycznej. Uczeń:
13) przedstawia szanse i zagrożenia wynikające z zastosowań biotechnologii molekularnej;
14) dyskutuje o problemach społecznych i etycznych związanych z rozwojem inżynierii genetycznej oraz formułuje własne opinie w tym zakresie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Opiszesz zalety i wady klonowania zwierząt.

  • Wyjaśnisz obawy etyczne wiążące się z klonowaniem zwierząt.

  • Ocenisz, czy możliwe jest klonowanie ludzi.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • odwrócona klasa;

  • rozmowa kierowana;

  • praca z audiobookiem;

  • mapa myśli;

  • dyskusja za i przeciw.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Praca z tekstem. Nauczyciel prowadzi rozmowę kierowaną dotyczącą zagadnień poruszanych w tekście, z którym uczniowie mieli się zapoznać przed lekcją. Uczestnicy zajęć odpowiadają na zadane przez niego pytania:
    – Na czym polega klonowanie?
    – Jakie obawy etyczne są związane z klonowaniem zwierząt?
    – Z jakimi obawami etycznymi wiąże się klonowanie ludzi?
    Jeśli to konieczne, nauczyciel zadaje pytania pomocnicze, przytacza dane dotyczące klonowania, motywując uczniów do poszukiwania odpowiedzi na zadane pytania. 

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium („Audiobook”). Nauczyciel zapowiada, że po wysłuchaniu audiobooka uczniowie wezmą udział w dyskusji za i przeciw związanej z kwestią klonowania zwierząt i ludzi. Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Audiobook”, wynotowując informacje, które przydadzą im się podczas dyskusji.

  2. Dyskusja. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy – jedna przedstawia argumenty za klonowaniem zwierząt i ludzi, a druga przeciwko.

  3. Praca z drugim multimedium („Mapa myśli”). Uczniowie zapoznają się z mapą myśli i wyszukują argumenty, których nie przedstawiono podczas dyskusji. Następnie wykonują polecenie nr 2, w którym mają za zadanie wyjaśnić, dlaczego klonowanie człowieka uważane jest za jedną z możliwych metod leczenia niepłodności. Uczniowie porównują odpowiedzi z osobą z pary. Wybrane zespoły prezentują swoje rozwiązanie na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.

  2. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i w tym kontekście podsumowuje pracę uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj polecenie nr 2 z sekcji „Audiobook”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium zamieszczonym w sekcji „Audiobook”, aby przygotować się do późniejszej pracy na zajęciach.