Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.13.2
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Die vier Jahreszeiten/Cztery pory roku
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji
Umiejętność opisywania i wyrażania swoich preferencji na temat pór roku oraz ich muzycznej ilustracji w koncertach Antonia Vivaldiego.
Cele szczegółowe
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART
Uczeń:
rozpoznaje porę roku w muzycznym fragmencie dzieła Antonia Vivaldiego;
opisuje typowe dla poszczególnych pór roku zjawiska przyrodnicze;
uzasadnia, dlaczego najbardziej lubi wymienioną przez siebie porę roku.
Cele motywacyjne
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość wykonania swojej pracy w sposób, jaki mu odpowiada;
sam decyduje, w jaki sposób zbierze informacje;
uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
wykorzystuje umiejętności z innych przedmiotów szkolnych na lekcji języka niemieckiego.
Metody i formy pracy
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: opis, prelekcja, wyjaśnianie, anegdota;
praktyczna: burza mózgów, skrzynka pytań;
aktywizująca: suwak, skrzynka pytań;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Strategie uczenia się
tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscawianie nowych słów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
używanie obrazu i dźwięku;
ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą, powtarzanie za nagraniem, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach);
rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.
Formy zajęć
praca indywidualna,
plenum,
praca w parach,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
skrzynka pytań,
kartki z pytaniami,
zdjęcia, wycinki z gazet, kartki z kalendarza,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: „Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?”.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji na temat wykorzystania motywu przemijających pór roku w malarstwie czeskiego artysty Alfonsa Muchy. Następnie prosi o przykłady wykorzystania tego tematu w innych dziełach literackich, muzycznych, malarskich.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych słów do tematów: pory roku, typowe zjawiska przyrodnicze, typowe zjawiska pogodowe.
Propozycja dla nauczyciela, aby odnieść się do anegdoty na temat słynnego „Rudego księdza” – taki przydomek nosił Vivaldi, który w 1703 roku został wyświęcony na kapłana. Vivaldi był tak skupiony na tworzeniu swoich dzieł, że w Wenecji krążyły anegdoty o księdzu biegającym do zakrystii celem zapisania nowych tematów muzycznych (Antonio Vivaldi, de.wikipedia.org).
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu „Antonio Vivaldi und seine »Vier Jahreszeiten«” w sekcji Przeczytaj oraz wykonanie Übung 1. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej.
Uczniowie w parach przyporządkowują porę roku do usłyszanego fragmentu muzycznego (Übung 2 z sekcji Przeczytaj). Następnie słuchają fragmentu koncertu Vivaldiego na temat aktualnej pory roku. Opisują pejzaż lub prostą historię, która przychodzi im na myśl podczas słuchania. Historie odczytują na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy, słuchają pliku audio i notują równocześnie pytania dotyczące usłyszanego tekstu. Po wypisaniu pytań słuchają ponownie nagrania, by sprawdzić poprawność i zanotować właściwe odpowiedzi. Uczniowie każdej grupy uzgadniają między sobą wspólne pytania (około 6–7), które zadadzą innej grupie. Po uzgodnieniu wspólnych pytań grupy zadają sobie naprzemiennie pytania dotyczące usłyszanego tekstu. Uczniowie lub nauczyciel udzielają informacji zwrotnej odnośnie do prawidłowych odpowiedzi. Po rundzie pytań uczniowie w parach rozwiązują w grupach Übung 1–3 w części Plik audio.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie ustawili się w dwóch rzędach twarzą do siebie, i zadaje jedno pytanie dotyczące pór roku, np. „Magst du den Winter? Warum? Warum nicht?”, „Was ist deine Lieblingsjahreszeit?”, „Wie findest du den Herbst?” itp. Uczniowie przez 2 minuty wypowiadają się na dany temat, po czym przesuwają się o jedno miejsce, zmieniając partnera do rozmowy. Nauczyciel zadaje kolejne pytanie i runda zaczyna się od nowa aż do wyczerpania pytań.
c) Faza podsumowująca
Na zakończenie lekcji w ramach podsumowania nauczyciel organizuje metodę aktywizującą – skrzynkę pytań. Nauczyciel umieszcza w pudełku kartki z pytaniami dotyczącymi omawianego tematu. Uczniowie podchodzą i losują karteczki, a następnie udzielają odpowiedzi. Metodę można wzbogacić o element rywalizacji – klasę podzielić na 2‑3 grupy, które będą otrzymywały punkty za poprawnie udzielone odpowiedzi. Uczniowie odpowiadają na pytania dotyczące pór roku, typowych zjawisk przyrodniczych oraz pogodowych.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się: przygotowują wypowiedź pisemną o miesiącu, który szczególnie lubią oraz którego nie lubią, i uzasadniają dlaczego.
Praca domowa dla osób chętnych: Uczniowie podzieleni na grupy mają za zadanie przygotować prezentację jednej pory roku składającą się z:
nagranych dźwięków typowych dla danej pory roku;
zdjęć przyrodniczych wraz z opisem, co przedstawiają;
reprodukcji fragmentów dzieł sztuki, w których można znaleźć odniesienie do tematu.
Prezentacja powinna zostać omówiona przez grupę na forum. W sali można stworzyć ścianę, na której zostaną powieszone zdjęcia wraz z opisami poszczególnych grup lub też same opisy, jeżeli zdjęcia są w wersji elektronicznej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio
Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa. Uczniowie przygotowują zdjęcia związane z porami roku, kartki z kalendarza, wycinki z gazet itp.
W trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm); zdjęcia, wycinki z gazet, kartki z kalendarza zostają wymieszane. Uczniowie zostają podzieleni na grupy, losują po 6‑8 zdjęć i tworzą do nich historię opisującą ulubioną porę roku głównego bohatera historii. Układane historie mogą dotyczyć postaci wypowiadających się w nagraniu.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie opisują zjawiska przyrodnicze zachodzące w poszczególnych porach roku, wykonują do nich rysunek. Prace zostają omówione oraz wywieszone w sali lekcyjnej.