Imię i nazwisko autora:

Jarosław Krakowski

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Funkcje elektrod w tranzystorze

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
VII. Prąd elektryczny. Uczeń:
9) opisuje tranzystor jako trójelektrodowy, półprzewodnikowy element wzmacniający sygnały elektryczne.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
15) opisuje tranzystor jako trójelektrodowy, półprzewodnikowy element wzmacniający sygnały elektryczne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. omówi przeznaczenie elektrod w tranzystorze;

  2. wymieni rodzaje elektrod w tranzystorze;

  3. wyjaśni, dlaczego w tranzystorach konieczne są trzy elektrody;

  4. zastosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań;

  5. przeanalizuje i zinterpretuje schematy obwodów, w których zastosowano tranzystory.

Strategie nauczania:

IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe)

Metody nauczania:

wykład problemowy, burza mózgów

Formy zajęć:

praca zespołowa, praca w parach przy rozwiązywaniu zadań

Środki dydaktyczne:

schematy tranzystorów i obwodów z tranzystorami, animacje pokazujące działanie tranzystorów, zestawy zadań

Materiały pomocnicze:

rzutnik multimedialny, ekran

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Pytania nauczyciela:

  1. Co to jest elektroda?
    - z pomocą nauczyciela uczniowie porządkują wiedzę na temat rodzajów i zastosowania elektrod w różnego typu elementach elektrycznych i elektronicznych

  2. Jak są zbudowane tranzystory ?
    - z pomocą nauczyciela uczniowie przypominają budowę dwóch typów tranzystorów unipolarnych i bipolarnych

Faza realizacyjna:

Uczniowie analizują schemat budowy tranzystorów różnych typów, na podstawie schematów analizują przeznaczenie poszczególnych elektrod.
Nauczyciel zapoznaje uczniów z możliwymi trybami pracy tranzystorów, zależnymi od napięcia doprowadzonego do elektrod.
Uczniowie analizują schemat obwodu, w którym tranzystor jest stosowany jako wzmacniacz.
Uczniowie analizują schemat obwodu, w którym tranzystor jest stosowany jako przełącznik.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykorzystując wiedzę i zdobyte umiejętności rozwiązując zadania 1, 2, 3, 4 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów.
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omówione zostają rozwiązania zadań. Na tej podstawie nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

W celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości o roli elektrod w tranzystorze uczniowie rozwiązują zadania: 5, 6, 7, 8 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film samouczek może być wykorzystany przy powtarzaniu wiadomości i na lekcjach, na których są omawiane zastosowania tranzystorów.