| |
| |
| Funkcje elektrod w tranzystorze |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. VII. Prąd elektryczny. Uczeń: 9) opisuje tranzystor jako trójelektrodowy, półprzewodnikowy element wzmacniający sygnały elektryczne. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 15) opisuje tranzystor jako trójelektrodowy, półprzewodnikowy element wzmacniający sygnały elektryczne. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
omówi przeznaczenie elektrod w tranzystorze;
wymieni rodzaje elektrod w tranzystorze;
wyjaśni, dlaczego w tranzystorach konieczne są trzy elektrody;
zastosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań;
przeanalizuje i zinterpretuje schematy obwodów, w których zastosowano tranzystory.
|
| IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
| wykład problemowy, burza mózgów |
| praca zespołowa, praca w parach przy rozwiązywaniu zadań |
| schematy tranzystorów i obwodów z tranzystorami, animacje pokazujące działanie tranzystorów, zestawy zadań |
| rzutnik multimedialny, ekran |
|
|
Pytania nauczyciela:
Co to jest elektroda? - z pomocą nauczyciela uczniowie porządkują wiedzę na temat rodzajów i zastosowania elektrod w różnego typu elementach elektrycznych i elektronicznych
Jak są zbudowane tranzystory ? - z pomocą nauczyciela uczniowie przypominają budowę dwóch typów tranzystorów unipolarnych i bipolarnych
|
|
Uczniowie analizują schemat budowy tranzystorów różnych typów, na podstawie schematów analizują przeznaczenie poszczególnych elektrod. Nauczyciel zapoznaje uczniów z możliwymi trybami pracy tranzystorów, zależnymi od napięcia doprowadzonego do elektrod. Uczniowie analizują schemat obwodu, w którym tranzystor jest stosowany jako wzmacniacz. Uczniowie analizują schemat obwodu, w którym tranzystor jest stosowany jako przełącznik. |
|
Uczniowie wykorzystując wiedzę i zdobyte umiejętności rozwiązując zadania 1, 2, 3, 4 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów. Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omówione zostają rozwiązania zadań. Na tej podstawie nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. |
|
W celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości o roli elektrod w tranzystorze uczniowie rozwiązują zadania: 5, 6, 7, 8 z zestawu ćwiczeń. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film samouczek może być wykorzystany przy powtarzaniu wiadomości i na lekcjach, na których są omawiane zastosowania tranzystorów. |