Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Rola turystyki w światowej gospodarce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
XII. Rola tradycyjnych i nowoczesnych usług w rozwoju społeczno‑gospodarczym: transport, łączność, usługi edukacyjne, badawczo‑rozwojowe, finansowe i turystyczne.
Uczeń:
6) korzystając z danych statystycznych, analizuje rolę usług turystycznych w rozwoju regionów świata;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętność uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia rolę turystyki w światowej gospodarce,
analizuje wpływy z turystyki dla gospodarki, uwzględniając dane statystyczne,
charakteryzuje natężenie ruchu turystycznego w poszczególnych regionach świata.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna
Metody nauczania: blended learning
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas świata
Materiały pomocnicze
International Tourism, Number of Arrivals, [online], dostępny w internecie: https://ourworldindata.org/grapher/international‑tourism‑number‑of‑arrivals?tab=table (dostęp 6.12.2021).
Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J., Geografia turystyki Polski, PWE, Warszawa 2008.
Kowalczyk A., Geografia turyzmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
UNWTO, International Tourism Highlights, UNWTO, Madrid 2021, [online], dostępny w internecie: https://www.e‑unwto.org/doi/epdf/10.18111/9789284422456 (dostep 6.12.2021).
World Travel & Tourism Council, Travel & Tourism. Global Economic Impact & Trends 2020, WTTC, 2020, [online], dostępny w internecie: https://wttc.org/Portals/0/Documents/Reports/2020/Global%20Economic%20Impact%20Trends%202020.pdf?ver=2021‑02‑25‑183118‑360 (dostęp 6.12.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy domowej).
Wprowadzenie do tematyki zajęć – w ramach burzy mózgów uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie „Jaka jest rola turystyki w światowej gospodarce?”.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału, w krótkim wykładzie wyjaśnia, jaki wpływ na rozwój gospodarki ma turystyka, co przyczyniło się do rozwoju turystyki, jak kształtuje się ruch turystyczny na świecie. Uczniowie, korzystając z części „Przeczytaj” e‑materiału, analizują zmiany ruchu turystycznego na przestrzeni lat, określają główne kierunki ruchu turystycznego oraz oceniają rolę turystyki w gospodarce światowej i wybranych państw.
Następnie uczniowie zapoznają się z audiobookiem, z którego dowiadują się, jak pandemia COVID‑19 wpłynęła na turystykę światową. Uczniowie, pracując w grupach, zapoznają się z fragmentem „Wpływ pandemii COVID‑19 na rozwój turystyki na świecie i jej znaczenie gospodarcze” (część „Przeczytaj”), analizują mapy i dane statystyczne, wyjaśniają, jak pandemia wpłynęła na gospodarki poszczególnych państw i gospodarkę światową.
Uczniowie, nadal pracując w grupach, wykonują polecenie do audiobooka. Po upływie ustalonego przez nauczyciela czasu liderzy grup prezentują rezultaty pracy, konfrontując je z propozycjami przedstawionymi w burzy mózgów na początku lekcji. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Przypomnienie celów lekcji.
Ocena aktywności uczniów podczas zajęć.
Praca domowa
Wyjaśnij pojęcie monokultury turystycznej. Wskaż kraje, które można tym pojęciem zdefiniować.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook zawarty w e‑materiale może zostać wykorzystany podczas omawiania tematu Znaczenie turystyki w gospodarce krajowejZnaczenie turystyki w gospodarce krajowej . Może znaleźć zastosowanie podczas innych zajęć dotyczących turystyki (zakres podstawowy: XII. 3; zakres rozszerzony: XII. 5).