Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Przyczyny i konsekwencje upowszechniania się wybranych języków na świecie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
VIII. Zróżnicowanie struktur społecznych i procesów urbanizacyjnych: struktury językowe i wykształcenia, kulturowe postrzeganie przestrzeni, zwartość socjoetniczna, fazy urbanizacji, procesy metropolizacji, typy fizjonomiczne i funkcje miast, formy zespołów miejskich.
Uczeń:
1) charakteryzuje strukturę językową ludności świata oraz wyjaśnia proces upowszechniania się wybranych języków na świecie i podaje jego konsekwencje.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
podaje przykłady najbardziej rozpowszechnionych języków na świecie,
wymienia przyczyny upowszechnienia się wybranych języków na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem języka angielskiego,
ocenia konsekwencje upowszechnienia się wybranych języków na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem języka angielskiego.
Strategie nauczania: konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), atlas geograficzny, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Opracowanie dotyczące liczby osób posługujących się językiem hiszpańskim: SpanishLanguageDomains.com (dostęp 18.03.2021).
Wielka encyklopedia geografii świata, t. XIV: Świat języków, oprac. W. Maciejewski, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań 1999.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat języków, którymi posługuje się ponad połowa ludności świata.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów, które języki są najbardziej rozpowszechnione na świecie. Następuje burza mózgów. Uczniowie zgłaszają swoje pomysły i tworzą na tablicy mapę myśli. Po skończonym zadaniu nauczyciel wyświetla na tablicy wstęp do e‑materiału oraz podrozdział części głównej Najbardziej rozpowszechnione języki świata, weryfikując przypuszczenia uczniów.
Następnie nauczyciel prosi uczniów o przeanalizowanie mapy świata, na której znajduje się rozmieszczenie języków urzędowych na świecie. Prosi ich o wykonanie w parach polecenia 1. w części „Przeczytaj” e‑materiału. Po zakończonej pracy wybiera kilku uczniów, którzy prezentują wyniki swojej pracy na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje poprawność ich odpowiedzi.
W kolejnej części lekcji nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat przyczyn rozpowszechniania się języków na świecie. Po zebraniu pomysłów nauczyciel podsumowuje ten etap lekcji, prezentując podrozdział Przyczyny rozpowszechniania się języków na świecie.
Następnie nauczyciel prosi uczniów o wykonanie w parach polecenia 2. z części „Przeczytaj”. Po zakończonej pracy wybiera kilku uczniów, którzy prezentują wyniki swojej pracy na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje ich odpowiedzi.
Po zakończonej pracy nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Rozdaje im karty pracy (mapy konturowe dostępne w załączniku). Celem każdej grupy jest wykonanie polecenia 3. z części „Przeczytaj”. Każda grupa wybiera jeden język i sporządza dla niego mapę. Następnie każda z grup prezentuje wyniki swojej pracy na forum klasy. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania.
Następnie nauczyciel prosi uczniów o wykonanie samodzielne polecenia 4. z części „Przeczytaj”, po czym chętni uczniowie prezentują swoje odpowiedzi.
Następnie uczniowie dyskutują na temat pozytywnych i negatywnych konsekwencji upowszechniania się języków na świecie. Nad poprawnym merytorycznie przebiegiem dyskusji czuwa nauczyciel.
Następnie nauczyciel prosi uczniów o przeanalizowanie grafiki interaktywnej i wykonanie polecenia do niej.
Nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o informację zwrotną, co im się najbardziej podobało oraz co zapamiętali z dzisiejszej lekcji.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.
Praca domowa
Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Ponadto chętni uczniowie mogą przygotować notatkę (korzystając z różnych źródeł informacji geograficznej, na przykład zamieszczonych w tym scenariuszu) na temat historii rozpowszechnienia się łaciny oraz języka francuskiego.
Można poprosić także o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Nauczyciel może wyświetlić grafikę interaktywną na tablicy interaktywnej lub poprosić uczniów o zapoznanie się z nią na tabletach (lub komputerach). Grafika interaktywna może zostać przeanalizowana zarówno w fazie realizacyjnej lekcji, jak i podsumowującej. Może zostać wykorzystana w ramach lekcji powtórzeniowej z działu VIII (zakres rozszerzony).