Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Informatyka
Temat: Zastosowanie efektu pogłosu w programie Audacity
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wykorzystasz efekt pogłosu do symulacji otoczenia dźwięku.
Zastosujesz pogłos w postprodukcji dźwiękowej.
Rozpoznasz różne rodzaje pogłosu i funkcje tego efektu w montażu dźwięku.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
odwrócona klasa;
z użyciem e‑podręcznika;
z użyciem komputera;
objaśnienie nowej wiedzy.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
słuchawki;
komputery z dostępem do internetu dla uczniów.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Zastosowanie efektu pogłosu w programie Audacity”. Uczniowie proszeni są o zapoznanie się z sekcją „Przeczytaj” oraz materiałami filmowymi w sekcji „Film edukacyjny I” i „Film edukacyjny II”.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 2 w sekcji „Film edukacyjny I”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom zapowiedziany temat zajęć oraz cele. Prosi, by na ich podstawie sformułowali kryteria sukcesu.
Nauczyciel sprawdza stan wiedzy uczniów w obszarze e‑materiału. W tym celu zadaje uczniom pytania:
Co to jest echo i pogłos?
Jakie różnice występują między tymi efektami?
W jaki sposób wpływają one na percepcję dźwięku przez słuchaczy?
Chętni lub wybrani uczniowie udzielają odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Uczniowie przystępują do analizy praktycznego zastosowania omawianych efektów w programie Audacity. Nauczyciel zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenie 1 w sekcji „Film edukacyjny I”. Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają prace. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje efekt zadania, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenie 3 i 4 w sekcji „Film edukacyjny I”. Następnie chętni lub wybrani uczniowie prezentują efekt swoich prac, omawiając poszczególne kroki działania.
Następuje indywidualna praca uczniów. Nauczyciel wyświetla na tablicy sekcję „Film edukacyjny II”. Wybrany uczeń odczytuje treść ćwiczenia 1. Uczniowie przystępują do indywidualnej pracy, wykonując polecenie. Nauczyciel wspomaga pracę uczniów. Podczas pracy uczniowie zapisują problemy i pytania związane z wykonywanym zadaniem. Po rozwiązaniu ćwiczenia chętny uczestnik zajęć przedstawia efekt swojej pracy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczenia 1 z sekcji „Film edukacyjny II”.
Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie zgromadzonej wiedzy w zakresie programu Audacity.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 2 z sekcji „Film edukacyjny II”.
Materiały pomocnicze:
Andrzej Kulowski, Akustyka sal, Gdańsk 2007.
F. Alton Everest, Podręcznik akustyki, tłum. W. Kurylak, Katowice 2004.
Wskazówki metodyczne:
Multimedium w sekcji „Film edukacyjny I” można potraktować jako zadanie domowe dotyczące analizy problemu zawartego w temacie „Zastosowanie efektu pogłosu w programie Audacity”.
Treści w sekcji „Przeczytaj” można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.