Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paulina Król

Przedmiot: Informatyka

Temat: Zastosowanie efektu pogłosu w programie Audacity

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) wyszukuje w sieci potrzebne informacje i zasoby, ocenia ich przydatność oraz wykorzystuje w rozwiązywanych problemach.
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) zapoznaje się z możliwościami nowych urządzeń cyfrowych i towarzyszącego im oprogramowania;
2) objaśnia funkcje innych niż komputer urządzeń cyfrowych i korzysta z ich możliwości;
3) rozwiązuje problemy korzystając z różnych systemów operacyjnych;
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) poszerza i uzupełnia swoją wiedzę korzystając z zasobów udostępnionych na platformach do e‑nauczania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wykorzystasz efekt pogłosu do symulacji otoczenia dźwięku.

  • Zastosujesz pogłos w postprodukcji dźwiękowej.

  • Rozpoznasz różne rodzaje pogłosu i funkcje tego efektu w montażu dźwięku.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • odwrócona klasa;

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • z użyciem komputera;

  • objaśnienie nowej wiedzy.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • słuchawki;

  • komputery z dostępem do internetu dla uczniów.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Zastosowanie efektu pogłosu w programie Audacity”. Uczniowie proszeni są o zapoznanie się z sekcją „Przeczytaj” oraz materiałami filmowymi w sekcji „Film edukacyjny I” i „Film edukacyjny II”.

  2. Uczniowie wykonują ćwiczenie 2 w sekcji „Film edukacyjny I”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla uczniom zapowiedziany temat zajęć oraz cele. Prosi, by na ich podstawie sformułowali kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel sprawdza stan wiedzy uczniów w obszarze e‑materiału. W tym celu zadaje uczniom pytania:

  • Co to jest echo i pogłos?

  • Jakie różnice występują między tymi efektami?

  • W jaki sposób wpływają one na percepcję dźwięku przez słuchaczy?
    Chętni lub wybrani uczniowie udzielają odpowiedzi.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie przystępują do analizy praktycznego zastosowania omawianych efektów w programie Audacity. Nauczyciel zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenie 1 w sekcji „Film edukacyjny I”. Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają prace. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje efekt zadania, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.

  2. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenie 3 i 4 w sekcji „Film edukacyjny I”. Następnie chętni lub wybrani uczniowie prezentują efekt swoich prac, omawiając poszczególne kroki działania.

  3. Następuje indywidualna praca uczniów. Nauczyciel wyświetla na tablicy sekcję „Film edukacyjny II”. Wybrany uczeń odczytuje treść ćwiczenia 1. Uczniowie przystępują do indywidualnej pracy, wykonując polecenie. Nauczyciel wspomaga pracę uczniów. Podczas pracy uczniowie zapisują problemy i pytania związane z wykonywanym zadaniem. Po rozwiązaniu ćwiczenia chętny uczestnik zajęć przedstawia efekt swojej pracy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczenia 1 z sekcji „Film edukacyjny II”.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie zgromadzonej wiedzy w zakresie programu Audacity.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenie 2 z sekcji „Film edukacyjny II”.

Materiały pomocnicze:

  • Andrzej Kulowski, Akustyka sal, Gdańsk 2007.

  • F. Alton Everest, Podręcznik akustyki, tłum. W. Kurylak, Katowice 2004.

Wskazówki metodyczne:

  • Multimedium w sekcji „Film edukacyjny I” można potraktować jako zadanie domowe dotyczące analizy problemu zawartego w temacie „Zastosowanie efektu pogłosu w programie Audacity”.

  • Treści w sekcji „Przeczytaj” można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.