Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Pianista. Wspomnienia z Zagłady w książce Władysława Szpilmana i w filmie Romana Polańskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna historię publikacji i filmowych adaptacji wojennych wspomnień Szpilmana;
przeanalizuje, czy film fabularny może być uznany za wiarygodne źródło wiedzy o ludziach i wydarzeniach;
omówi, w jakim stopniu film jest nośnikiem treści historycznych, a w jakim odzwierciedleniem współczesnych wobec nich postaw i emocji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przed zajęciami zapoznają się z filmem Pianista Romana Polańskiego.
https://vod.tvp.pl/website/pianista,38764351
Faza wprowadzająca:
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji. Uczniowie wyjaśniają, czy podobał im się film Pianista. Mogą podzielić się na dwie grupy (widzowie usatysfakcjonowani oraz widzowie rozczarowani) i przeprowadzić krótką dyskusję, w której przedstawią swoje opinie na temat filmu, poparte argumentami. Nauczyciel rysuje na tablicy tabelę z dwiema kolumnami: 1. KICZ i 2. WARTOŚCIOWE DZIEŁO. W trakcie dyskusji jedna osoba notuje formułowane przez uczniów argumenty we właściwej kolumnie tabeli.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Pianista. Wspomnienia z Zagłady w książce Władysława Szpilmana i w filmie Romana Polańskiego”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstami w sekcji „Przeczytaj”. Chętne osoby streszczają przeczytane informacje.
Burza mózgów. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie związane z tematem lekcji: Czy film fabularny może być uznany za wiarygodne źródło wiedzy o ludziach i wydarzeniach? Następnie informuje uczniów, że będą pracować metodą burzy mózgów i, jeśli to konieczne, wyjaśnia jej zasady. Wyłania także moderatora, który będzie zapisywał pomysły na tablicy, a następnie określa czas wykonania zadania.
Uczniowie podają własne propozycje. Każda z nich zostaje zapisana przez moderatora. Po zakończeniu fazy twórczej następuje wspólna weryfikacja pomysłów. Na tablicy zostają tylko te, które się nie powielają i które zostały przez uczniów uznane za właściwe odpowiedzi.Praca z multimedium. Nauczyciel poleca, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie 1 i 2 z sekcji „Animacja”. Następnie prosi uczniów, aby podzielili się na grupy i opracowali odpowiedzi do poleceń. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia z sekcji „Audiobook”.
Faza podsumowująca:
Uczniowie odsłuchują nagranie i zastanawiają się, czym różni się film dokumentalny od filmu fabularnego. Omawiają, jakie cechy obu tych filmów można znaleźć w Pianiście Polańskiego. Następnie na podstawie audiobooka odpowiadają, jaką rolę odgrywają emocje w Pianiście Polańskiego.
Praca domowa:
Zredaguj recenzję filmu Pianista. Twoja praca nie powinna być krótsza niż 400 słów.
Materiały pomocnicze:
https://culture.pl/pl/dzielo/pianista-rez-roman-polanski
https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/2739213,Pianista-Roman-Polanski-wraca-do-dziecinstwa
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Animacja”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.