Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Pianista. Wspomnienia z Zagłady w książce Władysława Szpilmana i w filmie Romana Polańskiego

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • pozna historię publikacji i filmowych adaptacji wojennych wspomnień Szpilmana;

  • przeanalizuje, czy film fabularny może być uznany za wiarygodne źródło wiedzy o ludziach i wydarzeniach;

  • omówi, w jakim stopniu film jest nośnikiem treści historycznych, a w jakim odzwierciedleniem współczesnych wobec nich postaw i emocji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie przed zajęciami zapoznają się z filmem Pianista Romana Polańskiego.
    https://vod.tvp.pl/website/pianista,38764351

Faza wprowadzająca:

  1. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji. Uczniowie wyjaśniają, czy podobał im się film Pianista. Mogą podzielić się na dwie grupy (widzowie usatysfakcjonowani oraz widzowie rozczarowani) i przeprowadzić krótką dyskusję, w której przedstawią swoje opinie na temat filmu, poparte argumentami. Nauczyciel rysuje na tablicy tabelę z dwiema kolumnami: 1. KICZ i 2. WARTOŚCIOWE DZIEŁO. W trakcie dyskusji jedna osoba notuje formułowane przez uczniów argumenty we właściwej kolumnie tabeli.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Pianista. Wspomnienia z Zagłady w książce Władysława Szpilmana i w filmie Romana Polańskiego”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstami w sekcji „Przeczytaj”. Chętne osoby streszczają przeczytane informacje.

  2. Burza mózgów. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie związane z tematem lekcji: Czy film fabularny może być uznany za wiarygodne źródło wiedzy o ludziach i wydarzeniach? Następnie informuje uczniów, że będą pracować metodą burzy mózgów i, jeśli to konieczne, wyjaśnia jej zasady. Wyłania także moderatora, który będzie zapisywał pomysły na tablicy, a następnie określa czas wykonania zadania.
    Uczniowie podają własne propozycje. Każda z nich zostaje zapisana przez moderatora. Po zakończeniu fazy twórczej następuje wspólna weryfikacja pomysłów. Na tablicy zostają tylko te, które się nie powielają i które zostały przez uczniów uznane za właściwe odpowiedzi.

  3. Praca z multimedium. Nauczyciel poleca, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie 1 i 2 z sekcji „Animacja”. Następnie prosi uczniów, aby podzielili się na grupy i opracowali odpowiedzi do poleceń. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.

  4. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia z sekcji „Audiobook”.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie odsłuchują nagranie i zastanawiają się, czym różni się film dokumentalny od filmu fabularnego. Omawiają, jakie cechy obu tych filmów można znaleźć w Pianiście Polańskiego. Następnie na podstawie audiobooka odpowiadają, jaką rolę odgrywają emocje w Pianiście Polańskiego.

Praca domowa:

  1. Zredaguj recenzję filmu Pianista. Twoja praca nie powinna być krótsza niż 400 słów.

Materiały pomocnicze:

  • https://culture.pl/pl/dzielo/pianista-rez-roman-polanski

  • https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/2739213,Pianista-Roman-Polanski-wraca-do-dziecinstwa

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Animacja”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.