Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Autorzy: Małgorzata Luc, Jacek Szmańda
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Działalność akumulacyjna Morza Bałtyckiego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III
Podstawa programowa
XIII. Związki między elementami środowiska przyrodniczego na wybranych obszarach Polski: gór, wyżyn, nizin, pojezierzy i pobrzeży.
Uczeń:
7) charakteryzuje zróżnicowanie rzeźby pobrzeża Bałtyku oraz porównuje cechy i wyjaśnia genezę wybrzeża niskiego i wysokiego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia pojęcia: wał brzegowy, mierzeja, kosa, rewa, strefa litoralna, strefa pelagiczna,
omawia podstawowe relacje między przebiegiem procesów akumulacji morskiej i ich skutkami,
analizuje i identyfikuje treści zawarte w różnych opracowaniach geomorfologicznych,
dostrzega prawidłowości w zakresie analizy danych geomorfologicznych, w tym genezy form i osadów.
Strategie nauczania: konektywizm
Metody nauczania: analiza danych geomorfologicznych, rozmowa kierowana, dyskusja dydaktyczna
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: komputer z dostępem do internetu
Materiały pomocnicze
Leśniak T., Materiały pomocnicze do terenowych zajęć geologicznych w rejonie nadmorskim, „Skrypty Uczelniane AGH im. S. Staszica w Krakowie”, t. 1648, AGH Uczelniane Wydawnictwa Naukowo‑Dydaktyczne, Kraków 2002.
Rudowski S., Mikroformy strefy brzegowej Bałtyku w Polsce, „Acta Geologica Polonica” 1962, t. 12, nr 4, s. 541–587.
Subotowicz W., Geodynamika brzegów klifowych regionu gdańskiego, [w:] Rosa B. (red.), Peribalticum. Problemy badawcze obszaru bałtyckiego, GTN, Ossolineum, Gdańsk, s. 45–58.
Wrońska D. i in., Encyklopedia Geografia, Wydawnictwo Greg, Kraków 2020.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę lekcji, przypominając podstawowe typy wybrzeża (niskie i wysokie) oraz dominujące procesy geomorfologiczne je tworzące.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym, zwracając uwagę na klasyfikacje form i osadów w zależności od usytuowania względem brzegu i głębokości toni wodnej.
Nauczyciel przeprowadza rozmowę kierowaną. Aby się do niej przygotować, uczniowie przygotowują krótkie wypowiedzi na temat:
Jakie procesy wywołują akumulację morską i jakie są podstawowe formy akumulacji morskiej w strefie brzegu Bałtyku? Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie typów form i wybranych przykładów (nazw własnych) oraz przynależności tych from do danej grupy form.
Jakie są zależności pomiędzy rodzajem osadu akumulowanego na dnie morza i odległością od brzegu oraz głębokością wody?
Uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują zadania z części „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca
Uczniowie przy pomocy nauczyciela wymieniają grupy form i osadów akumulacji morskiej w strefie brzegowej, litoralnej i pelagicznej.
Nauczyciel ocenia aktywność uczniów.
Przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Przeanalizuj mapę Zatoki Puckiej (dostępna np. na Wikipedii) i odpowiedz na pytanie: O ile musi obniżyć się poziom Bałtyku, żeby Rybitwia Mielizna (Mewia Rewa) z rewy stała się mierzeją? (Odpowiedź: co najmniej 2 m).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Uczeń po obejrzeniu filmu powinien powiązać dominację abrazji z brzegiem wysokim oraz dominację akumulacji z brzegiem niskim, a także wskazać najważniejsze formy powstające w wyniku abrazji i akumulacji morskiej. Film edukacyjny może zostać wykorzystany na innych zajęciach związanych z tematyką Morza Bałtyckiego (zakres podstawowy: XVI) lub procesami modelującymi powierzchnię Ziemi (zakres podstawowy: V. 3).