Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.7.4
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Ich möchte eine Kugel Vanilleeis / Chciałabym/chciałbym gałkę lodów waniliowych
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność składania zamówienia w lodziarni.
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami. Pyta o ich samopoczucie. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel prezentuje ilustrację, odsłaniając jej poszczególne fragmenty, dopiero po chwili uczniowie widzą całość (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują obrazek. | |||
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). | |||
Ochotnicy odpowiadają na pytanie, jak brzmi wyraz „lodziarnia” w języku niemieckim. Wszyscy powtarzają chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | |||
Uczniowie analizują menu lodziarni i decydują, co można tam kupić – wybierają właściwe zdjęcia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | Uczniowie rysują w zeszycie lody czekoladowe, waniliowe i truskawkowe. Podpisują rysunki. | ||
Nauczyciel pyta uczniów, jakie są ich ulubione smaki lodów i czy te smaki znajdziemy w menu lodziarni. | Nauczyciel proponuje zabawę w wymyślanie nietypowych smaków, np. Tomateneis, Wursteis. Można wykorzystać karty obrazkowe. | ||
Nauczyciel prezentuje ilustracje i nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie powtarzają nazwy. | |||
Uczniowie słuchają nagrania i układają zdjęcia w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | praca w grupach | ||
Nauczyciel prezentuje zdjęcia lub ilustracje filiżanki/kubka z herbatą, kawą i gorącą czekoladą. Może wykorzystać materiał ilustracyjny zaprezentowany w lekcji (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5 lub 6). Głośno wymawia nazwy. Uczniowie powtarzają. | plenum | zdjęcia lub ilustracje filiżanki/kubka z herbatą, kawą i gorącą czekoladą | |
Nauczyciel organizuje zgadywankę. Pokazuje losowo napoje. Ten, kto pierwszy zna nazwę, głośno ją podaje. | |||
Uczniowie w grupach znajdują pary, tj. kawę, herbatę, gorącą czekoladę + podpis (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6). | praca w grupach | na tablecie | |
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje dialog w lodziarni (e‑materiał: Plik audio) oraz ilustrację (In der Eisdiele). | praca w grupach | 16 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ćwiczenie 1. Uczniowie decydują, jaki napój wybrała Sophie (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). W razie potrzeby nauczyciel ponownie odtwarza nagranie. | |||
Następnie uczniowie wskazują, jakie lody wybrał tata (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). Nauczyciel pyta, jakie smaki wybraliby uczniowie w tej lodziarni. | |||
Uczniowie słuchają nagrania i wybierają właściwe pytanie (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4). | |||
Nauczyciel prezentuje nagrania zdań. Uczniowie powtarzają (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). | plenum | ||
Uczniowie rysują swoje ulubione lody i ulubiony napój. Próbują podać nazwy w języku niemieckim. | praca indywidualna | kredki, papier | |
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie rozwiązują sudoku i nazywają przedmioty (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca w parach | 14 min | na tablecie |
Uczniowie układają puzzle i nazywają smaki lodów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | puzzle w formie papierowej - jeden komplet dla każdej pary | ||
Uczniowie w parach zastanawiają się, w jaki sposób zaproponować komuś herbatę, i opracowują pytanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Następnie prezentują swoje propozycje na forum klasy. | |||
Na zakończenie lekcji uczniowie bawią się w sklep (lodziarnię). Zamawiają lody według instrukcji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami. Pyta o ich samopoczucie.
plenum
15 min
Nauczyciel prezentuje ilustrację, odsłaniając jej poszczególne fragmenty, dopiero po chwili uczniowie widzą całość (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują obrazek.
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj).
Ochotnicy odpowiadają na pytanie, jak brzmi wyraz „lodziarnia” w języku niemieckim. Wszyscy powtarzają chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
Uczniowie analizują menu lodziarni i decydują, co można tam kupić – wybierają właściwe zdjęcia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
Uczniowie rysują w zeszycie lody czekoladowe, waniliowe i truskawkowe. Podpisują rysunki.
Nauczyciel pyta uczniów, jakie są ich ulubione smaki lodów i czy te smaki znajdziemy w menu lodziarni.
Nauczyciel proponuje zabawę w wymyślanie nietypowych smaków, np. Tomateneis, Wursteis. Można wykorzystać karty obrazkowe.
Nauczyciel prezentuje ilustracje i nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie powtarzają nazwy.
Uczniowie słuchają nagrania i układają zdjęcia w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
praca w grupach
Nauczyciel prezentuje zdjęcia lub ilustracje filiżanki/kubka z herbatą, kawą i gorącą czekoladą. Może wykorzystać materiał ilustracyjny zaprezentowany w lekcji (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5 lub 6). Głośno wymawia nazwy. Uczniowie powtarzają.
plenum
zdjęcia lub ilustracje filiżanki/kubka z herbatą, kawą i gorącą czekoladą
Nauczyciel organizuje zgadywankę. Pokazuje losowo napoje. Ten, kto pierwszy zna nazwę, głośno ją podaje.
Uczniowie w grupach znajdują pary, tj. kawę, herbatę, gorącą czekoladę + podpis (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6).
praca w grupach
na tablecie
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje dialog w lodziarni (e‑materiał: Plik audio) oraz ilustrację (In der Eisdiele).
praca w grupach
16 min
tablica interaktywna
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ćwiczenie 1. Uczniowie decydują, jaki napój wybrała Sophie (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). W razie potrzeby nauczyciel ponownie odtwarza nagranie.
Następnie uczniowie wskazują, jakie lody wybrał tata (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). Nauczyciel pyta, jakie smaki wybraliby uczniowie w tej lodziarni.
Uczniowie słuchają nagrania i wybierają właściwe pytanie (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4).
Nauczyciel prezentuje nagrania zdań. Uczniowie powtarzają (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).
plenum
Uczniowie rysują swoje ulubione lody i ulubiony napój. Próbują podać nazwy w języku niemieckim.
praca indywidualna
kredki, papier
Faza podsumowująca
Uczniowie rozwiązują sudoku i nazywają przedmioty (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca w parach
14 min
na tablecie
Uczniowie układają puzzle i nazywają smaki lodów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
puzzle w formie papierowej - jeden komplet dla każdej pary
Uczniowie w parach zastanawiają się, w jaki sposób zaproponować komuś herbatę, i opracowują pytanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Następnie prezentują swoje propozycje na forum klasy.
Na zakończenie lekcji uczniowie bawią się w sklep (lodziarnię). Zamawiają lody według instrukcji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).