Numer e‑materiału: 1.2.7.4
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Ich möchte eine Kugel Vanilleeis / Chciałabym/chciałbym gałkę lodów waniliowych
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność składania zamówienia w lodziarni.

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
7) sklep.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia popularne smaki lodów;

  • pyta drugą osobę, czy chciałaby herbaty;

  • składa zamówienie w lodziarni.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • uczestniczy w zabawie językowej;

  • ma możliwość relacji lub kooperacji z innymi dziećmi.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • obniżanie poziomu lęku (zabawa);

  • uczenie się z kolegami i od kolegów.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podająca,

  • podejście komunikacyjne,

  • programowana – z użyciem komputera,

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym,

  • praca z plikiem audio,

  • zabawa w sklep,

– formy pracy:

  • plenum,

  • praca w grupach,

  • praca w parach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • rekwizyty (herbata, kawa, gorąca czekolada),

  • sudoku,

  • puzzle,

  • kredki.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio (dialog)

Uczniowie czerpią inspirację z audio i tworzą własny dialog w lodziarni. Uczniowie otrzymują dialog w wersji papierowej, pocięty na poszczególne kwestie. Ich zadaniem jest ułożenie zdań w odpowiedniej kolejności.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami. Pyta o ich samopoczucie.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustrację, odsłaniając jej poszczególne fragmenty, dopiero po chwili uczniowie widzą całość (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują obrazek.

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj).

Ochotnicy odpowiadają na pytanie, jak brzmi wyraz „lodziarnia” w języku niemieckim. Wszyscy powtarzają chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Uczniowie analizują menu lodziarni i decydują, co można tam kupić – wybierają właściwe zdjęcia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Uczniowie rysują w zeszycie lody czekoladowe, waniliowe i truskawkowe. Podpisują rysunki.

Nauczyciel pyta uczniów, jakie są ich ulubione smaki lodów i czy te smaki znajdziemy w menu lodziarni.

Nauczyciel proponuje zabawę w wymyślanie nietypowych smaków, np. Tomateneis, Wursteis. Można wykorzystać karty obrazkowe.

Nauczyciel prezentuje ilustracje i nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie powtarzają nazwy.

Uczniowie słuchają nagrania i układają zdjęcia w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca w grupach

Nauczyciel prezentuje zdjęcia lub ilustracje filiżanki/kubka z herbatą, kawą i gorącą czekoladą. Może wykorzystać materiał ilustracyjny zaprezentowany w lekcji (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5 lub 6). Głośno wymawia nazwy. Uczniowie powtarzają.

plenum

zdjęcia lub ilustracje filiżanki/kubka z herbatą, kawą i gorącą czekoladą

Nauczyciel organizuje zgadywankę. Pokazuje losowo napoje. Ten, kto pierwszy zna nazwę, głośno ją podaje.

Uczniowie w grupach znajdują pary, tj. kawę, herbatę, gorącą czekoladę + podpis (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6).

praca w grupach

na tablecie

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje dialog w lodziarni (e‑materiał: Plik audio) oraz ilustrację (In der Eisdiele).

praca w grupach

16 min

tablica interaktywna

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ćwiczenie 1. Uczniowie decydują, jaki napój wybrała Sophie (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). W razie potrzeby nauczyciel ponownie odtwarza nagranie.

Następnie uczniowie wskazują, jakie lody wybrał tata (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). Nauczyciel pyta, jakie smaki wybraliby uczniowie w tej lodziarni.

Uczniowie słuchają nagrania i wybierają właściwe pytanie (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4).

Nauczyciel prezentuje nagrania zdań. Uczniowie powtarzają (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).

plenum

Uczniowie rysują swoje ulubione lody i ulubiony napój. Próbują podać nazwy w języku niemieckim.

praca indywidualna

kredki, papier

Faza podsumowująca

Uczniowie rozwiązują sudoku i nazywają przedmioty (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

14 min

na tablecie

Uczniowie układają puzzle i nazywają smaki lodów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

puzzle w formie papierowej - jeden komplet dla każdej pary

Uczniowie w parach zastanawiają się, w jaki sposób zaproponować komuś herbatę, i opracowują pytanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Następnie prezentują swoje propozycje na forum klasy.

Na zakończenie lekcji uczniowie bawią się w sklep (lodziarnię). Zamawiają lody według instrukcji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami. Pyta o ich samopoczucie.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustrację, odsłaniając jej poszczególne fragmenty, dopiero po chwili uczniowie widzą całość (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują obrazek.

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj).

Ochotnicy odpowiadają na pytanie, jak brzmi wyraz „lodziarnia” w języku niemieckim. Wszyscy powtarzają chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Uczniowie analizują menu lodziarni i decydują, co można tam kupić – wybierają właściwe zdjęcia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Uczniowie rysują w zeszycie lody czekoladowe, waniliowe i truskawkowe. Podpisują rysunki.

Nauczyciel pyta uczniów, jakie są ich ulubione smaki lodów i czy te smaki znajdziemy w menu lodziarni.

Nauczyciel proponuje zabawę w wymyślanie nietypowych smaków, np. Tomateneis, Wursteis. Można wykorzystać karty obrazkowe.

Nauczyciel prezentuje ilustracje i nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie powtarzają nazwy.

Uczniowie słuchają nagrania i układają zdjęcia w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca w grupach

Nauczyciel prezentuje zdjęcia lub ilustracje filiżanki/kubka z herbatą, kawą i gorącą czekoladą. Może wykorzystać materiał ilustracyjny zaprezentowany w lekcji (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5 lub 6). Głośno wymawia nazwy. Uczniowie powtarzają.

plenum

zdjęcia lub ilustracje filiżanki/kubka z herbatą, kawą i gorącą czekoladą

Nauczyciel organizuje zgadywankę. Pokazuje losowo napoje. Ten, kto pierwszy zna nazwę, głośno ją podaje.

Uczniowie w grupach znajdują pary, tj. kawę, herbatę, gorącą czekoladę + podpis (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6).

praca w grupach

na tablecie

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje dialog w lodziarni (e‑materiał: Plik audio) oraz ilustrację (In der Eisdiele).

praca w grupach

16 min

tablica interaktywna

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ćwiczenie 1. Uczniowie decydują, jaki napój wybrała Sophie (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). W razie potrzeby nauczyciel ponownie odtwarza nagranie.

Następnie uczniowie wskazują, jakie lody wybrał tata (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). Nauczyciel pyta, jakie smaki wybraliby uczniowie w tej lodziarni.

Uczniowie słuchają nagrania i wybierają właściwe pytanie (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4).

Nauczyciel prezentuje nagrania zdań. Uczniowie powtarzają (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).

plenum

Uczniowie rysują swoje ulubione lody i ulubiony napój. Próbują podać nazwy w języku niemieckim.

praca indywidualna

kredki, papier

Faza podsumowująca

Uczniowie rozwiązują sudoku i nazywają przedmioty (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

14 min

na tablecie

Uczniowie układają puzzle i nazywają smaki lodów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

puzzle w formie papierowej - jeden komplet dla każdej pary

Uczniowie w parach zastanawiają się, w jaki sposób zaproponować komuś herbatę, i opracowują pytanie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Następnie prezentują swoje propozycje na forum klasy.

Na zakończenie lekcji uczniowie bawią się w sklep (lodziarnię). Zamawiają lody według instrukcji (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).