Numer e‑materiału: 3.1.3.3

Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Diese Schule ist ein Traum! / Ta szkoła to marzenie!

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność opisywania szkoły i nazywania szkolnych pomieszczeń oraz ich wyposażenia

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się – w tym uczenie się przez całe życie, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne, system oświaty);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
9) wyraża pewność, przypuszczenie, wątpliwości dotyczące zdarzeń z teraźniejszości i przyszłości;
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
9) wyraża pewność, przypuszczenie, wątpliwości dotyczące zdarzeń z teraźniejszości i przyszłości;
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia pomieszczenia szkolne i znajdujące się w nich sprzęty;

  • opisuje wymarzoną szkołę;

  • formułuje przypuszczenia i życzenia odnośnie do szkoły idealnej dla niego.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

strategie pamięciowe:

  • stosowanie mnemotechnik do zapamiętywania nowych wyrazów i ich znaczeń – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, odtwarzanie dźwięków z pamięci, porównywanie dźwięków z naszego języka do dźwięków języka, którego się uczymy);

strategie kognitywne:

  • stosowanie technik generatywnych do uświadamiania sobie struktury języka – zadawanie pytań, robienie notatek, powtarzanie zdań na głos;

  • stosowanie technik strukturalnych – wybierania najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

strategie kompensacyjne:

  • odgadywanie znaczenia wyrazów i struktur w wypowiedziach ustnych i pisemnych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);

  • pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych wyrazów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;

strategie społeczne:

  • zadawanie pytań osobom o oczekiwanych większych umiejętnościach językowych (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów),

  • współpraca z innymi osobami (z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).

Metody i formy nauczania:

  • podająca – opis, wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym, praca z mapą interaktywną;

  • aktywizująca – burza mózgów;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (mapa interaktywna),

  • zestaw zadań interaktywnych,

  • karteczki na definicję szkoły,

  • karty Placemat.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki oraz prosi ich, aby każdy napisał na karteczce własną definicję szkoły. Nauczyciel zapisuje na tablicy pytania pomocnicze, np.: Womit verbindest du die Schule? Was bedeutet sie für dich? Was für ein Ort ist das?

  • Uczniowie podchodzą kolejno do tablicy, czytają odpowiedzi koleżanek/kolegów i zawieszają karteczkę obok tej definicji, którą uznają za najbardziej podobną do swojej. Następnie jeden uczeń odczytuje wypowiedzi uczniów na forum klasy.

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem wprowadzającym, a nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat szkoły, odnosząc się do definicji zapisanych przez uczniów. Nauczyciel pyta: Ist eure Schule eine Traumschule? Sind die Definitionen positiv? Welche Definition hat euch überrascht? (burza mózgów).

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z Übung 1 w części Przeczytaj i podanie hipotez odnośnie do wymarzonej szkoły autorki tekstu. Chętni uczniowie wyrażają swoje zdanie, które rzeczy spośród wymienionych w Übung 1 mogą być istotne, aby chętnie uczęszczać do szkoły, i je uzasadniają.

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem w części Przeczytaj, a następnie zaznaczają właściwe odpowiedzi w Übung 1.

  • Nauczyciel pyta: Hattet ihr recht? Wann würde die Autorin gern in die Schule gehen? Wybrany uczeń odczytuje rozwiązanie na forum klasy.

  • Uczniowie sprawdzają indywidualnie stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując do tego Übung 2 w części Przeczytaj: porządkują propozycje na podstawie informacji zawartych w tekście.

  • Uczniowie zapoznają się z Tipp zu Grammatik. Nauczyciel rozpoczyna ćwiczenie ustne mające na celu sprawdzenie zrozumienia przez uczniów zagadnienia gramatycznego. Nauczyciel mówi: Ich würde gern nach Hause gehen. Und du? Was würdest du gern machen? Wybrany uczeń udziela odpowiedzi i zadaje pytanie kolejnemu uczniowi. Każdy uczeń w klasie wypowiada swoje życzenie, używając nowo poznanej struktury gramatycznej.

  • Uczniowie dobierają się w pary i zapoznają się z Übung 3 w części Przeczytaj. Uczniowie udzielają sobie nawzajem informacji na temat szkoły swoich marzeń. Wybrana para uczniów prezentuje wypowiedź na forum klasy.

  • Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Rozpoczyna zabawę mającą na celu przypomnienie słownictwa związanego z wyposażeniem szkoły. Jeden z uczniów z pierwszej grupy mówi: Ich war in der Schule und ich habe … (z.B. eine Turnhalle) gesehen. Uczeń z drugiej grupy powtarza zdanie i dodaje nazwę rzeczy lub pomieszczenia, które widział w szkole. Następnie głos zabiera kolejny uczeń z pierwszej grupy, powtarza nazwy dwóch rzeczy wymienione przez kolegów i dodaje swoją. Zabawa trwa tak długo, aż wyczerpią się pomysły lub nauczyciel sam ogłosi koniec.

  • Uczniowie zapoznają się z planem interaktywnym szkoły. Ich zadaniem jest wypisanie 10 nazw przedmiotów/pomieszczeń, których wcześniej nie znali, a które znajdują się w opisie niemieckiej szkoły.

  • Nauczyciel pyta wybranych uczniów: Und was hast du in der deutschen Schule gesehen? Uczniowie podają swoje propozycje z listy, a nauczyciel zapisuje je na tablicy.

  • Uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści planu interaktywnego szkoły, wykorzystując do tego Übung 1–3 w części Mapa interaktywna: określają, które informacje są zgodne z treścią opisu szkoły, które przedmioty znajdują się w szkole, uzupełniają tekst odpowiednimi wyrazami.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych, otrzymują od nauczyciela kartkę formatu A3 (Placemat). Na środku kartki narysowany jest prostokąt/koło, od którego poprowadzone są 4 linie dzielące kartkę na 4 pola (liczba pól zależy od liczby osób w grupie). Zadaniem każdego ucznia w grupie jest zapisanie w „swoim” polu w języku niemieckim cech, które powinna posiadać wymarzona szkoła.

  • Po wykonaniu zadania uczniowie obracają kartkę kilka razy, aby umożliwić każdej osobie w grupie zapoznanie się z wszystkimi zapisanymi przemyśleniami. Ideą tego ćwiczenia jest wpisanie w polu środkowym (koło lub kwadrat) wspólnych (podobnych) spostrzeżeń.

  • Przedstawiciel każdej grupy prezentuje wyniki pracy w grupie na forum klasy i opowiada o idealnej szkole.

Praca domowa:

  • Uczniowie przygotowują w formie pisemnej wypowiedź zawierającą 10 życzeń odnośnie do szkoły idealnej dla nich, używając nowo poznanej konstrukcji gramatycznej.

  • Uczniowie opisują szkołę według planu (Aufgabe 7 w części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:

  • przed lekcją: uczniowie nazywają poszczególne pomieszczenia przedstawione na planie szkoły, mogą skorzystać z Internetu lub słowniczka;

  • w trakcie lekcji: uczniowie porównują szkołę przedstawioną na planie i opisaną w części Mapa interaktywna z własną szkołą, na podstawie słownictwa zawartego w opisie opowiadają o własnej szkole;

  • po lekcji: na podstawie szkoły przedstawionej w części Mapa interaktywna uczniowie przygotowują się do roli przewodnika po szkole lub nagrywają film, w którym oprowadzają widzów po swojej szkole.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec