Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rola planowania przestrzennego w kształtowaniu i ochronie krajobrazu kulturowego miast i terenów wiejskich

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.

Uczeń:

  1. analizuje przykłady degradacji krajobrazu kulturowego miast i terenów wiejskich, wyjaśnia rolę planowania przestrzennego w jego kształtowaniu i ochronie oraz wskazuje możliwości działań własnych służących ochronie krajobrazów kulturowych Polski.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, jaka jest istota rozwoju zrównoważonego,

  • wyjaśnia rolę planowania przestrzennego,

  • zna główne deklaracje i dokumenty odnoszące się do rozwoju ekonomicznego, ekologicznego i społecznego.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, burza mózgów, plakaty/postery, metody operatywne (praca z filmem edukacyjnym, tekstem e‑materiału)

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca na forum klasy

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, karteczki samoprzylepne (dwa kolory), podręcznik, mapa fizyczna świata, arkusze papieru, pisaki

Materiały pomocnicze

K. Kopczyński, Edukacyjne walory krajobrazu kulturowego, „Problemy Ekologii Krajobrazu” 2009, t. 25, s. 53–62.

Krajobraz w planowaniu przestrzennym, A. Maciejewska (red.), Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2016.

Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne jako instrument kształtowania krajobrazów kulturowych, K. Gawroński, J. Hernik (red.), Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2010.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Po przedstawienie tematu lekcji i jej celów każdy uczeń otrzymuje dwie karteczki samoprzylepne w różnych kolorach – nauczyciel prosi o zapisanie skojarzeń: na jednej do terminu planowanie przestrzenne, na drugiej – krajobraz kulturowy.

  • Uczniowie przyklejają zapisane karteczki do tablicy, następuje ich analiza i grupowanie.

  • Następuje krótka dyskusja mająca na celu zrozumienie omawianych terminów.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, prosi o zapoznanie się z tekstem e‑materiału (część „Przeczytaj”).

  • Na podstawie tekstu uczniowie prowadzą dyskusję w grupie na temat zależności pomiędzy planowaniem przestrzennym a ochroną środowiska i krajobrazem kulturowym.

  • Następnie uczniowie zapisują wnioski z dyskusji w grupach.

  • Dyskusja na forum klasy – na początku przedstawiciele grup prezentują wypracowane wnioski (zależności).

  • Nauczyciel podkreśla rolę rozwoju zrównoważonego w kształtowaniu krajobrazu kulturowego, a następnie prosi uczniów o wymienienie (na podstawie tekstu e‑materiału i ewentualnie podręcznika) głównych deklaracji i dokumentów odnoszących się do rozwoju ekonomicznego, ekologicznego i społecznego oraz podanie dla nich zakresu tematycznego (czego te dokumenty dotyczą?).

  • Uczniowie w grupach zapoznają się z filmem edukacyjnym (wywiad z ekspertem).

  • Następnie grupy otrzymują arkusze papieru i pisaki – zadaniem uczniów jest narysowanie plakatu/posteru dotyczącego znaczenia audytu krajobrazowego (forma dowolna – może być np. schemat, rysunek).

  • Uczniowie mogą korzystać z filmu edukacyjnego i innych, dostępnych im materiałów źródłowych (np. ustawy krajobrazowej z 2015 r.).

  • Po zakończeniu pracy uczniowie przedstawiają i omawiają swoje plakaty.

  • Ewentualna dyskusja na forum klasy na temat roli audytu krajobrazowego.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji (odwołując się do celów lekcji) i wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń.

  • Uczniowie indywidualnie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z e‑materiału.

  • Nauczyciel pyta o ewentualne trudności i wyjaśnia je.

  • Uczniowie dzielą się informacjami na temat lekcji: co było dla nich nową wiedzą i do czego mogą ją wykorzystać.

Praca domowa

  • Korzystając z różnych źródeł informacji (m.in. z aktu prawnego mającego wzmocnić narzędzia ochrony krajobrazu, tzw. ustawy krajobrazowej z września 2015 r.), rozwiń temat: „Ochrona krajobrazu – obowiązek czy szansa na rozwój zrównoważony”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

  • Film edukacyjny można wykorzystać podczas lekcji z działu VIII. 12. z zakresu podstawowego – dotyczącej powiązań sieci osadniczej ze środowiskiem przyrodniczym i kulturowym oraz etapem rozwoju gospodarczego.

  • Fragmenty filmu edukacyjnego można wykorzystać podczas lekcji z działu XI. 5. z zakresu rozszerzonego – dotyczącej potrzeby zharmonizowania budownictwa z istniejącym krajobrazem przyrodniczym i kulturowym.

  • Film edukacyjny może służyć do samodzielnej pracy ucznia i do pogłębiania jego wiedzy.