Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język niemiecki
Temat zajęć: Zeit für ein Picknick!/Czas na piknik!
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat wspólnego spędzania czasu.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wymienia zalety piknikowania;
wylicza, co jest potrzebne do piknikowania;
porównuje piknikowanie dawniej i dziś.
Cele motywacyjne:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi,
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia,
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem,
otrzymuje informację zwrotną o postępach,
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata,
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach – forum, ilustracja;
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych);
ćwiczenie (tworzenie różnych kombinacji zdań);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – domyślanie się treści w języku niemieckim na podstawie niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych wyrazów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej – robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie.
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, wyjaśnienie;
aktywizująca: burza mózgów;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium: ilustracja interaktywna,
zestaw fiszek,
zestaw zadań interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prezentuje uczniom zdjęcie kosza piknikowego i pyta o ich skojarzenia związane z tym przedmiotem. Nauczyciel zapisuje skojarzenia uczniów w formie asocjogramu w widocznym miejscu, następnie zachęca uczniów do podzielenia się doświadczeniami i wiedzą dotyczącą piknikowania (burza mózgów).
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tytułu tekstu w części Przeczytaj. W pojemniku znajdują się fiszki z wyrazami w języku niemieckim i języku polskim, które występują w tekście. Wybrani lub chętni uczniowie losują wyrazy, czytają je głośno i podają na forum klasy swoje skojarzenia związane z tytułem tekstu oraz wyrazem, który wylosowali. Mogą to być na przykład wyrazy: der Adlige, der Bedienstete, das Tafelgeschirr, die Jagd, der Schlossgarten.
Następnie uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym „Eine kurze Geschichte des Picknicks” i analizują jego treść. W razie konieczności mogą skorzystać z dodatkowej pomocy, np. wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel wspiera uczniów, odpowiadając na pytania dotyczące słownictwa.
Uczniowie w parach sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując do tego Übung 1‑3 z części Przeczytaj. Uczniowie uzupełniają tekst odpowiednimi fragmentami, wybierają wypowiedź, która najlepiej podsumowuje treść tekstu, zaznaczają informacje prawdziwe lub fałszywe.
W tej części nauczyciel może zainicjować krótką rozmowę, która będzie stanowiła podsumowanie pracy z tekstem źródłowym. Może np. poprosić o odpowiedzi na kilka prostych pytań dotyczących treści tekstu, np. Welche Information war für dich neu?, Was hat dich überrascht? Was hast du gewusst? lub może do tego wykorzystać Übung 4 w części Przeczytaj.
W kolejnym etapie uczniowie zapoznają się z multimedium (ilustracja interaktywna). Zanim to nastąpi nauczyciel prosi uczniów o obejrzenie zdjęć wykorzystanych w ilustracji interaktywnej. Nauczyciel proponuje zabawę. Chętny uczeń podaje swoje skojarzenia lub opisuje jedno ze zdjęć, a inni uczniowie odgadują, do którego zdjęcia pasuje wypowiedź ucznia. Nauczyciel może poprosić o formułowanie zdań okolicznikowych czasu, rozpoczynających się od, np. *Als ich .../Immer wenn ich ... .
Następnie uczniowie analizują treść ilustracji, czytają i odsłuchują zawarte w niej informacje i zapoznają się ze słownictwem.
Uczniowie dobierają się w pary i naprzemiennie rozwiązują zadania do ilustracji interaktywnej (Übung 1‑3 z części Ilustracja interaktywna), wyjaśniając partnerowi swój tok rozumowania. W kolejnym kroku dwie pary porównują swoje rozwiązania. Przed przystąpieniem do pracy nauczyciel powinien zapoznać uczniów z zasadami rozwiązywania ćwiczeń w parach. Zasada naczelna: myślę, wyjaśniam i szukam ewentualnego błędu samodzielnie.
W ramach podsumowania pracy z ilustracją nauczyciel może poprosić uczniów o krótkie podsumowanie, np. Gdzie można zorganizować piknik? Jakimi kryteriami warto się kierować wybierając miejsce? Co warto zabrać na piknik?
Następnie uczniowie wykonują zestaw zadań interaktywnych, utrwalając i sprawdzając znajomość poznanych struktur leksykalnych. Aufgabe 7 uczniowie najpierw wykonują samodzielnie, zastanawiając się i notując, co chcieliby powiedzieć na temat różnic pomiędzy piknikowaniem dawniej i dziś, a następnie wyznaczeni uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
W ramach podsumowania nauczyciel odnosi się do zapisanych na początku lekcji w formie asocjogramu skojarzeń uczniów i prosi ich, aby kolejno tworzyli zdania do poszczególnych haseł asocjogramu. Następnie nauczyciel inicjuje rozmowę, podczas której zachęca uczniów do podzielenia się swoimi refleksjami związanymi z piknikowaniem. Nauczyciel może zadać uczniom następujące pytania:
Bist du ein Picknick‑Fan? Warum?
Was ist der beste Platz/Wann ist die beste Zeit für ein Picknick?
Warum ist Picknick immer noch populär?
Welche Sachen für ein Picknick hast du?
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy oraz prosi każdą grupę o przygotowanie zalet organizowania i uczestniczenia w piknikach rodzinnych. Przedstawiciel grupy prezentuje na forum zalety, które ustalono wspólnie w grupie.
Praca domowa
Uczeń przygotowuje pisemnie wypowiedź na forum internetowe na temat: Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że wspólne spędzanie czasu (na przykład podczas pikników) jednoczy ludzi i pogłębia więzi? (Aufgabe 8 Sprawdź się) Może też opisać swój ostatni piknik.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej
Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem, zaciekawienie tematem, odgadnięcie tematu lekcji. Uczniowie mogą początkowo obejrzeć zdjęcia ilustracji i spróbować podać jak najwięcej wyrazów, za pomocą których mogliby sami opisać te obrazki. W ten sposób tworzą wspólnie słowniczek do pracy z ilustracją.
W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych. Uczniowie słuchają lub czytają poszczególne opisy, a następnie własnymi słowami próbują przedstawić treść ilustracji. Nauczyciel może poprosić uczniów o rozwinięcie każdego opisu ilustracji o własne przykłady, zdania. Do poszczególnych zdjęć uczniowie mogą przygotować krótki dialog do prezentowanego zagadnienia.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa, jako forma wirtualnej notatki z lekcji lub pomoc do wykonania zadania domowego. Słownictwo z ilustracji uczniowie mogą wykorzystać do przygotowania np. oferty wycieczki klasowej w plener, przygotowania prezentacji na temat spędzania czasu na świeżym powietrzu, opisu zalet wspólnego spożywania posiłków czy też opisu spędzonego weekendu.