Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Konflikty na świecie – wojny w Czeczenii
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
11) przedstawia konflikty międzynarodowe i etniczne w azjatyckiej części obszaru poradzieckiego; lokalizuje je i wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna konsekwencje upadku ZSRS;
analizuje przyczyny konfliktu w Czeczenii;
omawia jego przebieg;
scharakteryzuje jego konsekwencje.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
rozmowa nauczająca;
kula śnieżna;
praca z mapą.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Krótkie wprowadzenie przez nauczyciela na temat sytuacji na Kaukazie po upadku ZSRS i obudzeniu się aspiracji niepodległościowych różnych ludów, w tym Czeczenów.
Faza realizacyjna
1. Czeczenia – kraj w Kaukazie – rozmowa nauczajace na temat historii Czeczenii i jej mieszkańców:
charakterystyka położenia geograficznego i sytuacji demograficznej Czeczenii;
Czeczenia w średniowieczu i czasach nowożytnych;
podbój Czeczenii przez Rosję;
czasy ZSRS – funkcjonowanie Inguskiej Autonomicznej Socjalistycznej Republiki Sowieckiej;
niepodległość Czeczenii – 1 listopada 1991 r.
2. Praca z mapą – analiza położenia Czeczenii i jej sytuacji geopolitycznej po 1991 roku. Próba oceny przez uczniów szans Czeczenii na utrzymanie niezależności od Rosji.
3. Charakterystyka krótkiej niepodległości Czeczenii i jej głównych problemów – burza mózgów – jak utrzymać wywalczoną niepodległość? Zespół klasowy zastanawia się nad sytuacją Czeczenii, jej szansami i zagrożeniami dla czeczeńskiej niepodległości.
4. Pierwsza wojna w Czeczenii – analiza przyczyn i jej konsekwencji dla Czeczenii – praca indywidualna uczniów na podstawie e‑materiału.
5. Druga wojna w Czeczenii – rozmowa nauczająca prowadzona przez nauczyciela.
6. W trakcie realizacji kolejnych faz lekcji uczniowie wspólnie na tablicy redagują notatkę z lekcji, która następnie zostaje wpisana do zeszytów przedmiotowych.
7. Praca z mapą interaktywna pokazującą ataki terrorystyczne Czeczenów w walce z Rosją. Wykonanie ćwiczeń.
Faza podsumowująca
1. Metoda kuli śnieżnej – czy można wykorzystywać metody terrorystyczne w walce o niepodległość? Uczniowie przedstawiają swoje propozycje, które następnie są zapisywane na tablicy, tworząc próbę odpowiedzi na powyższe pytanie. Następnie wspólnymi siłami redagują wnioski na temat terroryzmu czeczeńskiego i jego konsekwencji dla ludności i kraju.
2. Realizacja ćwiczeń 1–4 z modułu „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Dokończ ćwiczenia z modułu „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wojciech Jagielski, Wieże z kamienia, Kraków 2012.
Wojciech Jagielski, Wszystkie wojny Lary, Kraków 2015.
Zbigniew Pawlak, Jerzy A. Wlazło, Pęknięte miasto. Biesłan, Kraków 2014.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Oś czasu może być wykorzystana do lekcji poświęconej terroryzmowi lub łamaniu praw człowieka oraz współczesnym konfliktom na świecie.