Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Cyrkulacja powietrza w różnych strefach Ziemi. Czynniki wpływające na globalną cyrkulację atmosfery

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy: III. Atmosfera: czynniki klimatotwórcze, rozkład temperatury powietrza, ciśnienia atmosferycznego i opadów, ogólna cyrkulacja atmosferyczna, mapa synoptyczna, strefy klimatyczne i typy klimatów.

Uczeń:

  1. wyjaśnia mechanizm cyrkulacji atmosferycznej i rozkład opadów atmosferycznych na Ziemi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • opisuje trójkomórkowy schemat globalnej cyrkulacji atmosfery,

  • wyjaśnia mechanizm cyrkulacji termicznej,

  • charakteryzuje wybrane czynniki wpływające na globalną cyrkulację atmosfery.

Strategie nauczania konektywizm, konstruktywizm

Metody nauczania: rozmowa kierowana, dyskusja, poster, metody operatywne (praca z symulacją interaktywną, z tekstem e‑materiału, wykonywanie ćwiczeń)

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca na forum klasy

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, arkusze papieru, pisaki

Materiały pomocnicze:

L.J. Battan, Pogoda, tłum. S. Moszkowicz, PWN, Warszawa 1979.

Meteorologia i klimatologia, red. K. Kożuchowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

G.D. Roth, Pogoda i klimat, tłum. Z. Woliński, Świat Książki, Warszawa 2000.

A. Woś, Meteorologia dla geografów, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2006.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – rozmowa kierowana na temat zróżnicowania nagrzania powierzchni Ziemi i stwierdzenie, że niejednakowe nagrzewanie się powierzchni Ziemi, a w konsekwencji powietrza, powoduje różnice w rozkładzie ciśnienia atmosferycznego.

  • Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Pogadanka z wykorzystaniem tekstu e‑materiału: na czym polega cyrkulacja termiczna? (kolejne etapy tej cyrkulacji).

  • Ruch mas powietrza w ośrodkach wysokiego i niskiego ciśnienia oraz między nimi (rysunki na tablicy układu izobar w wyżu i niżu barycznym oraz towarzyszące im kierunki wiatrów na półkuli północnej i południowej – uczniowie przerysowują izobary do zeszytu, zaznaczają W, N, oraz strzałkami ruch powietrza).

  • Analiza schematu Bilans promieniowania na różnych szerokościach geograficznych (e‑materiał).

  • Krążenie powietrza na Ziemi – jak powinno przemieszczać się powietrze na Ziemi; wyróżnienie komórek cyrkulacyjnych (modele jedno- i trójkomórkowy – e‑materiał).

  • Nauczyciel dzieli uczniów na 6 grup – ich zadaniem jest przygotowanie posteru, który przedstawi (scharakteryzuje) komórki cyrkulacyjne na Ziemi (po dwie grupy do komórek Hadleya, Ferrela, polarnych).

  • Grupy otrzymują arkusze papieru, tworzą poster: np. rysują ruch powietrza w wybranej komórce, zaznaczają masy powietrza, fronty atmosferyczne i układy baryczne (uczniowie korzystają z e‑materiału i podręcznika).

  • Po upływie określonego czasu dwie grupy, które pracowały nad tymi samymi komórkami cyrkulacyjnymi, łączą się i ustalają wspólną prezentację.

  • Prezentacja pracy grup (wykorzystanie podczas prezentacji schematu zawartego w e‑materiale: Trójkomórkowy model ogólnej cyrkulacji atmosfery).

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z symulacją interaktywną (e‑materiał) – pracują w parach, obserwują intensywność konwekcji w zależności od wybranych parametrów.

  • Dyskusja na forum klasy: czy są czynniki, które lokalnie mogą modyfikować omówiony ruch powietrza? Wykorzystanie schematów i treści zawartych w e‑materiale – które czynniki modyfikują ruch powietrza np. przy wiatrach lokalnych? (bryza i wiatry zboczowe).

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń – uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia z e‑materiału wskazane przez nauczyciela.

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami; ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami, uwagami dotyczącymi lekcji – co było dla nich ciekawe, nowe, trudne, gdzie mogą wykorzystać zdobyte informacje.

Praca domowa

  • Wymień czynniki o zasięgu lokalnym, które modyfikują kierunek przemieszczania się wiatru w twoim miejscu zamieszkania. Podaj kilka przykładów obrazujących wpływ tych czynników.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Symulację interaktywną można wykorzystać we wstępie do lekcji dotyczącej analizy mapy synoptycznej (zakres podstawowy III. 4).

  • Zawarta w e‑materiale symulacja może zostać wykorzystana we wstępie do lekcji o genezie wiatrów stałych i lokalnych (zakres rozszerzony, dział III. 3).