Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Autor: Zuzanna Szewczyk
Przedmiot: Biologia
Temat: Automatyzm serca
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz elementy układu bodźcotwórczo‑przewodzącego serca.
Wyjaśnisz, na czym polega automatyzm serca.
Przeprowadzisz obserwację skurczu serca.
Omówisz czasową i stałą sztuczną stymulację serca.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
dyskusja;
ćwiczenia interaktywne;
obserwacja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze papieru A1, flamastry.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
Nauczyciel prosi chętnych uczniów o przypomnienie budowy i działania serca. Klasa ocenia poprawność ich odpowiedzi, koryguje lub uzupełnia je.
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w tekście otwierającym e‑materiał.
Nauczyciel krótko omawia przebieg lekcji i przedstawia jej cele.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału w sekcji „Przeczytaj” i symulacją interaktywną. Nauczyciel prosi wybraną osobę o wyjaśnienie, jak przebiega inicjacja skurczu serca.
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Zespoły na podstawie informacji zawartych w e‑materiale opracowują w postaci mapy myśli następujące zagadnienia:
grupa I i II – automatyzm serca;
grupa III i IV – sztuczna stymulacja serca.
Grupy wybierają po dwóch ekspertów, którzy najlepiej opanowali wiedzę nt. przypisanych zagadnień. Następnie eksperci zamieniają się grupami: I z III, a II z IV. Zadaniem ekspertów jest przekazanie zdobytych informacji. Czas na wykonanie zadania nie powinien przekroczyć 10 min. Po upływie wyznaczonego czasu eksperci wracają do swoich grup.
Uczniowie, pracując w parach, wykonują ćwiczenia interaktywne nr 7 („Na podstawie ilustracji wyjaśnij, na czym polega blok prawej odnogi pęczka Hisa”) i 8 („Czy poniższe EKG jest prawidłowe? Odpowiedź uzasadnij”). Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, w razie potrzeby naprowadza ich na prawidłowe rozwiązanie.
Faza podsumowująca
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie interaktywne nr 6 (dotyczące układu bodźcotwórczo‑przewodzącego serca). Następnie przygotowują podobne zadanie (typu „prawda/fałsz”) dla osoby z pary. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.
Nauczyciel ocenia zaangażowanie uczniów podczas zajęć.
Praca domowa
Wykonaj polecenia nr 1 i 2 do symulacji interaktywnej.
Materiały pomocnicze Neil A. Campbell i in., Biologia Campbella, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania symulacji interaktywnej
Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana w fazie podsumowującej lekcję. Można ją również wykorzystać na lekcji dotyczącej budowy i działania serca.