Dla nauczyciela
Autor: Daria Reczyńska, Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Ekstrakcja barwników fotosyntetycznych
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Rozróżnisz barwniki fotosyntetyczne podstawowe i dodatkowe.
Przedstawisz istotę metody chromatografii cieczowej.
Przeprowadzisz rozdział barwników fotosyntetycznych metodą chromatografii cieczowej w wirtualnym laboratorium.
Sformułujesz wnioski z przeprowadzonego doświadczenia rozdziału barwników fotosyntetycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
ćwiczenia laboratoryjne;
gwiazda pytań.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji, nawiązując do tekstu rozpoczynającego e‑materiał.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie przeprowadzają doświadczenie w wirtualnym laboratorium zawartym w e‑materiale. Weryfikują hipotezę. W formularzu zapisują swoje wyniki, a następnie formułują wnioski.
Uczniowie wykonują w parach polecenie nr 1 do wirtualnego laboratorium, w którym mają za zadanie określić, który barwnik fotosyntetyczny jest bardziej polarny, a który mniej, odnosząc się do wyników doświadczenia. Wybrana osoba przedstawia odpowiedź na forum klasy.
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każdy zespół otrzymuje arkusz papieru A3 z ilustracją gwiazdy. Zadaniem uczniów jest umieszczenie na ramionach gwiazdy pięciu pytań dotyczących tematu lekcji. Każdy zespół po napisaniu pytań przekazuje gwiazdę innej grupie, zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara. Teraz zadaniem uczniów jest udzielenie odpowiedzi na zadane pytania na podstawie wiadomości znajdujących się w e‑materiale.
Uczniowie swoje odpowiedzi zapisują na otrzymanym arkuszu papieru A3. Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują swoje gwiazdy. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje, wyjaśnia wątpliwości.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie nr 6: „Uzupełnij poniższy tekst w taki sposób, aby przedstawiał prawdziwe informacje na temat rozpuszczalności barwników fotosyntetycznych”.
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się…”.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 5 oraz 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania wirtualnego laboratorium:
Wirtualne laboratorium może zostać wykorzystane w fazie podsumowującej.