Autor: Daria Reczyńska, Anna Juwan

Przedmiot: biologia

Temat: Ekstrakcja barwników fotosyntetycznych

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Energia i metabolizm.
4. Fotosynteza. Uczeń:
2) przedstawia rolę barwników i fotosystemów w procesie fotosyntezy;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Rozróżnisz barwniki fotosyntetyczne podstawowe i dodatkowe.

  • Przedstawisz istotę metody chromatografii cieczowej.

  • Przeprowadzisz rozdział barwników fotosyntetycznych metodą chromatografii cieczowej w wirtualnym laboratorium.

  • Sformułujesz wnioski z przeprowadzonego doświadczenia rozdziału barwników fotosyntetycznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • ćwiczenia laboratoryjne;

  • gwiazda pytań.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji, nawiązując do tekstu rozpoczynającego e‑materiał.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie samodzielnie przeprowadzają doświadczenie w wirtualnym laboratorium zawartym w e‑materiale. Weryfikują hipotezę. W formularzu zapisują swoje wyniki, a następnie formułują wnioski.

  2. Uczniowie wykonują w parach polecenie nr 1 do wirtualnego laboratorium, w którym mają za zadanie określić, który barwnik fotosyntetyczny jest bardziej polarny, a który mniej, odnosząc się do wyników doświadczenia. Wybrana osoba przedstawia odpowiedź na forum klasy.

  3. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każdy zespół otrzymuje arkusz papieru A3 z ilustracją gwiazdy. Zadaniem uczniów jest umieszczenie na ramionach gwiazdy pięciu pytań dotyczących tematu lekcji. Każdy zespół po napisaniu pytań przekazuje gwiazdę innej grupie, zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara. Teraz zadaniem uczniów jest udzielenie odpowiedzi na zadane pytania na podstawie wiadomości znajdujących się w e‑materiale.
    Uczniowie swoje odpowiedzi zapisują na otrzymanym arkuszu papieru A3. Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują swoje gwiazdy. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje, wyjaśnia wątpliwości.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie nr 6: „Uzupełnij poniższy tekst w taki sposób, aby przedstawiał prawdziwe informacje na temat rozpuszczalności barwników fotosyntetycznych”.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się…”.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia od 1 do 5 oraz 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

R1ETRHTGG98Z6

Załącznik 1. Gwiazda pytań.
Plik PDF o rozmiarze 56.77 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania wirtualnego laboratorium:

Wirtualne laboratorium może zostać wykorzystane w fazie podsumowującej.