Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Miłość – droga do małżeństwa i rodziny
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
I. Człowiek w społeczeństwie.
Uczeń:
2) wyjaśnia kwestię racjonalności, emocji, uczuć, temperamentu i charakteru w postępowaniu człowieka; rozróżnia inteligencję i inteligencję emocjonalną.
II. Różnorodność kulturowa.
Uczeń:
4) przedstawia – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – wspólność i różnorodność wartości afirmowanych w społeczeństwach europejskich.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie miłości;
analizuje wymiary miłości;
ocenia znaczenie miłości i związku romantycznego dla życia człowieka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
rozmowa nauczająca;
zamiana grup;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Weryfikacja wiedzy potocznej. Uczniowie tworzą na tablicy mapę myśli wokół pojęcia miłość. Następnie wspólnie tworzą definicję miłości.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z materiałem „Czemu służy miłość?” oraz „Koncepcje miłości” z części „Przeczytaj”. Następnie rozmawiają o różnych rodzajach miłości, zwracając uwagę na podział R. Sternberga. Na koniec mogą uzupełnić na tablicy mapę myśli.
2. Uczniowie dzielą się na trzy grupy i zapoznają z filmem „Psychologia miłości”. Grupa I zwraca uwagę na część dotyczącą namiętności, druga – intymności, a trzecia – zaangażowania. Następnie przygotowują krótkie porady, jak te aspekty związku pielęgnować. Efekty pracy przedstawiają na forum.
3. Uczniowie dzielą się na pięć grup i zapoznają się z treściami „Fazy związku opartego na miłości” oraz „Jak uniknąć rozpadu związku?” z sekcji „Przeczytaj”. Każda z grup zapoznaje się z jednym punktem. Następnie w grupach opracowują dany punkt, po czym tworzą nowe grupy, w których są przedstawiciele pięciu poprzednich. W nowych grupach przedstawiają materiał, z którym wcześniej się zapoznali i odpowiadają na pytania innych osób.
4. Uczniowie wykonują ćwiczenie 4, a następnie porównują swoje odpowiedzi z odpowiedziami innych osób.
5. Uczniowie przechodzą do minidyskusji: „Czy ludzie chcą angażować się w trwałe romantyczne związki, czy – jak twierdzi prof. Wojciszke – są one już przeżytkiem?”. Zwracają przy tym uwagę na wartości wyznawane przez współczesnego człowieka oraz znaczenie miłości i związku w życiu człowieka. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie oglądają film „Miłość kompletna” i dokańczają zdanie: „Miłość jest jak…., ponieważ …”
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Bogdan Wojciszke, Psychologia miłości, Gdańsk 2009.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Filmy mogą służyć uczniom do utrwalenia materiału przed lekcją powtórkową.