Numer e‑materiału: 1.3.9.2
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Meine Schulferien / Moje ferie szkolne
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania rodzajów wybranych ferii szkolnych oraz mówienia, co się robi w czasie ich trwania

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
9) święta i tradycje, mój kraj;

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka: 1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są z tekstem, opowiadania): wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe 1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.
4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń: 1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty;

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia nazwy ferii szkolnych;

  • stosuje zdania informujące o zajęciach w czasie ferii.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podająca;

  • podejście komunikacyjne;

  • praktyczna;

  • programowana – z użyciem komputera.

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze.

– formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (wiersz);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • karty pracy;

  • kartoniki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym;

  • zdjęcia w ferii szkolnych;

  • puzzle;

  • karty obrazkowe

  • memory.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio (wiersz)
  • uczniowie przygotowują inscenizację do wiersza.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Uczniowie zajmują miejsce na dywanie. Wszyscy siedzą w kręgu i trzymają zdjęcia przedstawiające ich zajęcia w czasie ferii szkolnych. Nauczyciel pokazuje kilka swoich zdjęć i mówi np. Das sind meine Sommerferien. Ich schwimme im Meer. Das sind meine Winterferien. Ich baue einen Schneemann. Następnie uczniowie pokazują swoje zdjęcia i je odpowiednio komentują, np. ich schwimme, ich spiele.

plenum

15 min

Na poprzednich zajęciach uczniowie zostali poproszeni o przyniesienie swoich zdjęć z wakacji.

Uczniom, którzy nie pamiętają nazw czynności, pomaga nauczyciel lub inni uczniowie.

Uczniowie zajmują miejsca w ławkach. Nauczyciel pokazuje ilustracje z dialogu z zasłoniętymi dymkami (e‑materiał: Przeczytaj). Zadaniem uczniów jest wyrazić przypuszczenia, co mówi Ben.

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj) oraz ilustracje do dialogu. Uczniowie śledzą tekst wzrokiem.

Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi kartoniki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym. Kartoniki posłużą uczniom do niewerbalnego przekazania nauczycielowi informacji, czy potrzebują jego pomocy w czasie wykonywania kolejnych zadań.

praca indywidualna

Znaczenie kolorów:

zielony - nie sprawia mi to trudności i nie potrzebuję pomocy; żółty - raczej sobie radzę, ale potrzebuję potwierdzenia; czerwony - nie potrafię, proszę o pomoc.

Uczeń decyduje, jaki tytuł ma album, który Ben ogląda z Alexem. Z wcześniej otrzymanych nagłówków wybiera właściwy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z e‑materiału (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2) i wyraźnie wymawia nazwy ferii szkolnych. Uczniowie słuchają i powtarzają.

plenum

ilustracje papierowe

Uczniowie przyporządkowują zdjęciom zdania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Nauczyciel spaceruje po klasie i sprawdza, czy uczniowie poprawnie dopasowali elementy.

praca indywidualna

Nauczyciel wyświetla ilustracje i zdania na tablicy multimedialnej. Uczniowie słuchają zdań i powtarzają je chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

plenum

Nauczyciel odtwarza rozmowę Bena i Liny. Uczniowie układają rysunki zgodnie z kolejnością w nagraniu.

praca indywidualna

Faza realizacyjna

Uczniowie łączą wyrazy w języku niemieckim z ich polskimi odpowiednikami, a następnie słuchają wiersza Meine Schulferien (e‑materiał: Multimedium).

plenum

20 min

Uczniowie wybierają nazwy ferii, które pojawiły się w wierszu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

praca w grupach

Każdy grupa otrzymuje pakiet materiałów potrzebnych do wykonania poleceń (wersja papierowa poleceń 1 - 4).

Nauczyciel odtwarza nagranie. Na jego podstawie uczniowie wybierają właściwe zdjęcie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

Uczniowie słuchają fragmentu wiersza i wspólnie tworzą do niego ilustrację (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

Nauczyciel zwraca uwagę, aby wszyscy uczniowie byli zaangażowani.

Uczniowie wybierają czasownik, który pasuje do reszty zdania i który jest zgodny z treścią wiersza. W razie potrzeby nauczyciel ponownie odtwarza wiersz (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

Nauczyciel włącza nagranie. Uczniowie pokazują znaczenie usłyszanych czynności gestem (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).

praca indywidualna

pantomima

Faza podsumowująca

Uczniowie pracują w parach. Otrzymują od nauczyciela pakiet poszczególnych zadań i rozwiązują je w parach.

praca w parach

10 min

Uczniowie podają niemieckie nazwy ferii szkolnych, jakie mają uczniowie w Niemczech (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

Uczniowie grają w grę: po każdym losowaniu decydują, czy wszystkie elementy do siebie pasują, czy nie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

na tablecie

Uczniowie układają puzzle. Formułują zdanie, które może wypowiedzieć chłopiec ze zdjęcia (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

puzzle w formie papierowej - jeden komplet dla każdej pary

Uczniowie słuchają nagrania i w imieniu Anniki odpowiadają na pytanie dziadka (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

Uczniowie mówią w imieniu chłopca, jakie ma plany na ferie. Podpowiedź znajduje się w dymkach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

Faza wprowadzająca

Uczniowie zajmują miejsce na dywanie. Wszyscy siedzą w kręgu i trzymają zdjęcia przedstawiające ich zajęcia w czasie ferii szkolnych. Nauczyciel pokazuje kilka swoich zdjęć i mówi np. Das sind meine Sommerferien. Ich schwimme im Meer. Das sind meine Winterferien. Ich baue einen Schneemann. Następnie uczniowie pokazują swoje zdjęcia i je odpowiednio komentują, np. ich schwimme, ich spiele.

plenum

15 min

Na poprzednich zajęciach uczniowie zostali poproszeni o przyniesienie swoich zdjęć z wakacji.

Uczniom, którzy nie pamiętają nazw czynności, pomaga nauczyciel lub inni uczniowie.

Uczniowie zajmują miejsca w ławkach. Nauczyciel pokazuje ilustracje z dialogu z zasłoniętymi dymkami (e‑materiał: Przeczytaj). Zadaniem uczniów jest wyrazić przypuszczenia, co mówi Ben.

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj) oraz ilustracje do dialogu. Uczniowie śledzą tekst wzrokiem.

Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi kartoniki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym. Kartoniki posłużą uczniom do niewerbalnego przekazania nauczycielowi informacji, czy potrzebują jego pomocy w czasie wykonywania kolejnych zadań.

praca indywidualna

Znaczenie kolorów:

zielony - nie sprawia mi to trudności i nie potrzebuję pomocy; żółty - raczej sobie radzę, ale potrzebuję potwierdzenia; czerwony - nie potrafię, proszę o pomoc.

Uczeń decyduje, jaki tytuł ma album, który Ben ogląda z Alexem. Z wcześniej otrzymanych nagłówków wybiera właściwy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z e‑materiału (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2) i wyraźnie wymawia nazwy ferii szkolnych. Uczniowie słuchają i powtarzają.

plenum

ilustracje papierowe

Uczniowie przyporządkowują zdjęciom zdania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Nauczyciel spaceruje po klasie i sprawdza, czy uczniowie poprawnie dopasowali elementy.

praca indywidualna

Nauczyciel wyświetla ilustracje i zdania na tablicy multimedialnej. Uczniowie słuchają zdań i powtarzają je chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

plenum

Nauczyciel odtwarza rozmowę Bena i Liny. Uczniowie układają rysunki zgodnie z kolejnością w nagraniu.

praca indywidualna

Faza realizacyjna

Uczniowie łączą wyrazy w języku niemieckim z ich polskimi odpowiednikami, a następnie słuchają wiersza Meine Schulferien (e‑materiał: Multimedium).

plenum

20 min

Uczniowie wybierają nazwy ferii, które pojawiły się w wierszu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

praca w grupach

Każdy grupa otrzymuje pakiet materiałów potrzebnych do wykonania poleceń (wersja papierowa poleceń 1 - 4).

Nauczyciel odtwarza nagranie. Na jego podstawie uczniowie wybierają właściwe zdjęcie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

Uczniowie słuchają fragmentu wiersza i wspólnie tworzą do niego ilustrację (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

Nauczyciel zwraca uwagę, aby wszyscy uczniowie byli zaangażowani.

Uczniowie wybierają czasownik, który pasuje do reszty zdania i który jest zgodny z treścią wiersza. W razie potrzeby nauczyciel ponownie odtwarza wiersz (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

Nauczyciel włącza nagranie. Uczniowie pokazują znaczenie usłyszanych czynności gestem (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).

praca indywidualna

pantomima

Faza podsumowująca

Uczniowie pracują w parach. Otrzymują od nauczyciela pakiet poszczególnych zadań i rozwiązują je w parach.

praca w parach

10 min

Uczniowie podają niemieckie nazwy ferii szkolnych, jakie mają uczniowie w Niemczech (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

Uczniowie grają w grę: po każdym losowaniu decydują, czy wszystkie elementy do siebie pasują, czy nie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

na tablecie

Uczniowie układają puzzle. Formułują zdanie, które może wypowiedzieć chłopiec ze zdjęcia (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

puzzle w formie papierowej - jeden komplet dla każdej pary

Uczniowie słuchają nagrania i w imieniu Anniki odpowiadają na pytanie dziadka (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

Uczniowie mówią w imieniu chłopca, jakie ma plany na ferie. Podpowiedź znajduje się w dymkach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec