Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.9.2
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Meine Schulferien / Moje ferie szkolne
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania rodzajów wybranych ferii szkolnych oraz mówienia, co się robi w czasie ich trwania
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Uczniowie zajmują miejsce na dywanie. Wszyscy siedzą w kręgu i trzymają zdjęcia przedstawiające ich zajęcia w czasie ferii szkolnych. Nauczyciel pokazuje kilka swoich zdjęć i mówi np. Das sind meine Sommerferien. Ich schwimme im Meer. Das sind meine Winterferien. Ich baue einen Schneemann. Następnie uczniowie pokazują swoje zdjęcia i je odpowiednio komentują, np. ich schwimme, ich spiele. | plenum | 15 min | Na poprzednich zajęciach uczniowie zostali poproszeni o przyniesienie swoich zdjęć z wakacji. Uczniom, którzy nie pamiętają nazw czynności, pomaga nauczyciel lub inni uczniowie. |
Uczniowie zajmują miejsca w ławkach. Nauczyciel pokazuje ilustracje z dialogu z zasłoniętymi dymkami (e‑materiał: Przeczytaj). Zadaniem uczniów jest wyrazić przypuszczenia, co mówi Ben. | |||
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj) oraz ilustracje do dialogu. Uczniowie śledzą tekst wzrokiem. | |||
Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi kartoniki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym. Kartoniki posłużą uczniom do niewerbalnego przekazania nauczycielowi informacji, czy potrzebują jego pomocy w czasie wykonywania kolejnych zadań. | praca indywidualna | Znaczenie kolorów: zielony - nie sprawia mi to trudności i nie potrzebuję pomocy; żółty - raczej sobie radzę, ale potrzebuję potwierdzenia; czerwony - nie potrafię, proszę o pomoc. | |
Uczeń decyduje, jaki tytuł ma album, który Ben ogląda z Alexem. Z wcześniej otrzymanych nagłówków wybiera właściwy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | |||
Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z e‑materiału (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2) i wyraźnie wymawia nazwy ferii szkolnych. Uczniowie słuchają i powtarzają. | plenum | ilustracje papierowe | |
Uczniowie przyporządkowują zdjęciom zdania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Nauczyciel spaceruje po klasie i sprawdza, czy uczniowie poprawnie dopasowali elementy. | praca indywidualna | ||
Nauczyciel wyświetla ilustracje i zdania na tablicy multimedialnej. Uczniowie słuchają zdań i powtarzają je chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | plenum | ||
Nauczyciel odtwarza rozmowę Bena i Liny. Uczniowie układają rysunki zgodnie z kolejnością w nagraniu. | praca indywidualna | ||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie łączą wyrazy w języku niemieckim z ich polskimi odpowiednikami, a następnie słuchają wiersza Meine Schulferien (e‑materiał: Multimedium). | plenum | 20 min | |
Uczniowie wybierają nazwy ferii, które pojawiły się w wierszu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). | praca w grupach | Każdy grupa otrzymuje pakiet materiałów potrzebnych do wykonania poleceń (wersja papierowa poleceń 1 - 4). | |
Nauczyciel odtwarza nagranie. Na jego podstawie uczniowie wybierają właściwe zdjęcie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). | |||
Uczniowie słuchają fragmentu wiersza i wspólnie tworzą do niego ilustrację (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). | Nauczyciel zwraca uwagę, aby wszyscy uczniowie byli zaangażowani. | ||
Uczniowie wybierają czasownik, który pasuje do reszty zdania i który jest zgodny z treścią wiersza. W razie potrzeby nauczyciel ponownie odtwarza wiersz (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). | |||
Nauczyciel włącza nagranie. Uczniowie pokazują znaczenie usłyszanych czynności gestem (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). | praca indywidualna | pantomima | |
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie pracują w parach. Otrzymują od nauczyciela pakiet poszczególnych zadań i rozwiązują je w parach. | praca w parach | 10 min | |
Uczniowie podają niemieckie nazwy ferii szkolnych, jakie mają uczniowie w Niemczech (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | |||
Uczniowie grają w grę: po każdym losowaniu decydują, czy wszystkie elementy do siebie pasują, czy nie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | na tablecie | ||
Uczniowie układają puzzle. Formułują zdanie, które może wypowiedzieć chłopiec ze zdjęcia (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | puzzle w formie papierowej - jeden komplet dla każdej pary | ||
Uczniowie słuchają nagrania i w imieniu Anniki odpowiadają na pytanie dziadka (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). | |||
Uczniowie mówią w imieniu chłopca, jakie ma plany na ferie. Podpowiedź znajduje się w dymkach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). | |||
Faza wprowadzająca
Uczniowie zajmują miejsce na dywanie. Wszyscy siedzą w kręgu i trzymają zdjęcia przedstawiające ich zajęcia w czasie ferii szkolnych. Nauczyciel pokazuje kilka swoich zdjęć i mówi np. Das sind meine Sommerferien. Ich schwimme im Meer. Das sind meine Winterferien. Ich baue einen Schneemann. Następnie uczniowie pokazują swoje zdjęcia i je odpowiednio komentują, np. ich schwimme, ich spiele.
plenum
15 min
Na poprzednich zajęciach uczniowie zostali poproszeni o przyniesienie swoich zdjęć z wakacji.
Uczniom, którzy nie pamiętają nazw czynności, pomaga nauczyciel lub inni uczniowie.
Uczniowie zajmują miejsca w ławkach. Nauczyciel pokazuje ilustracje z dialogu z zasłoniętymi dymkami (e‑materiał: Przeczytaj). Zadaniem uczniów jest wyrazić przypuszczenia, co mówi Ben.
Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj) oraz ilustracje do dialogu. Uczniowie śledzą tekst wzrokiem.
Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi kartoniki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym. Kartoniki posłużą uczniom do niewerbalnego przekazania nauczycielowi informacji, czy potrzebują jego pomocy w czasie wykonywania kolejnych zadań.
praca indywidualna
Znaczenie kolorów:
zielony - nie sprawia mi to trudności i nie potrzebuję pomocy; żółty - raczej sobie radzę, ale potrzebuję potwierdzenia; czerwony - nie potrafię, proszę o pomoc.
Uczeń decyduje, jaki tytuł ma album, który Ben ogląda z Alexem. Z wcześniej otrzymanych nagłówków wybiera właściwy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z e‑materiału (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2) i wyraźnie wymawia nazwy ferii szkolnych. Uczniowie słuchają i powtarzają.
plenum
ilustracje papierowe
Uczniowie przyporządkowują zdjęciom zdania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Nauczyciel spaceruje po klasie i sprawdza, czy uczniowie poprawnie dopasowali elementy.
praca indywidualna
Nauczyciel wyświetla ilustracje i zdania na tablicy multimedialnej. Uczniowie słuchają zdań i powtarzają je chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
plenum
Nauczyciel odtwarza rozmowę Bena i Liny. Uczniowie układają rysunki zgodnie z kolejnością w nagraniu.
praca indywidualna
Faza realizacyjna
Uczniowie łączą wyrazy w języku niemieckim z ich polskimi odpowiednikami, a następnie słuchają wiersza Meine Schulferien (e‑materiał: Multimedium).
plenum
20 min
Uczniowie wybierają nazwy ferii, które pojawiły się w wierszu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).
praca w grupach
Każdy grupa otrzymuje pakiet materiałów potrzebnych do wykonania poleceń (wersja papierowa poleceń 1 - 4).
Nauczyciel odtwarza nagranie. Na jego podstawie uczniowie wybierają właściwe zdjęcie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).
Uczniowie słuchają fragmentu wiersza i wspólnie tworzą do niego ilustrację (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).
Nauczyciel zwraca uwagę, aby wszyscy uczniowie byli zaangażowani.
Uczniowie wybierają czasownik, który pasuje do reszty zdania i który jest zgodny z treścią wiersza. W razie potrzeby nauczyciel ponownie odtwarza wiersz (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).
Nauczyciel włącza nagranie. Uczniowie pokazują znaczenie usłyszanych czynności gestem (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5).
praca indywidualna
pantomima
Faza podsumowująca
Uczniowie pracują w parach. Otrzymują od nauczyciela pakiet poszczególnych zadań i rozwiązują je w parach.
praca w parach
10 min
Uczniowie podają niemieckie nazwy ferii szkolnych, jakie mają uczniowie w Niemczech (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
Uczniowie grają w grę: po każdym losowaniu decydują, czy wszystkie elementy do siebie pasują, czy nie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
na tablecie
Uczniowie układają puzzle. Formułują zdanie, które może wypowiedzieć chłopiec ze zdjęcia (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
puzzle w formie papierowej - jeden komplet dla każdej pary
Uczniowie słuchają nagrania i w imieniu Anniki odpowiadają na pytanie dziadka (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).
Uczniowie mówią w imieniu chłopca, jakie ma plany na ferie. Podpowiedź znajduje się w dymkach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0