Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Co, według poetów starożytności i renesansu, ma w życiu wartość?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
omawia wartości istotne z punktu widzenia poetów starożytnych i renesansowych;
wymienia poetów rzymskich, którzy odegrali podstawową rolę w świadomości Europejczyków i omawia wartości, które reprezentowali;
redaguje wypowiedź pisemną na zadany temat.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
metoda kosza i walizki.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e materiał „Co, według poetów starożytności i renesansu, ma w życiu wartość?”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstami w sekcji „Przeczytaj” i wysłuchanie audiobooka.
Wybrani uczniowie korzystają z dostępnych źródeł tradycyjnych i online, np. zaproponowanych w materiałach pomocniczych i zdobywają wiedzę na temat wartości w życiu według poetów starożytnych i renesansowych.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel dzieli klasę na kilka grup i każdej daje koperty z wierszami Na dom w Czarnolesie i O co poeta prosi Apollina pociętymi na poszczególne wersy. Proponuje uczniom ułożenie wierszy z wyciętych pasków i sprawdzenie znajomości utworów (w razie trudności uczniowie mogą parę razy zajrzeć do e‑materiału).
Grupy prezentują efekty swojej pracy. Nauczyciel komentuje efekty pracy grup i podaje cel zajęć oraz temat.
Faza realizacyjna:
Uczniowie przygotowują się do napisania pracy na temat: Co, według poetów starożytności i renesansu, ma w życiu wartość? Odpowiedz na pytanie, interpretując podane teksty.
W tym celu zapoznają się z audiobookiem i krok po kroku wykonują instrukcję, która jest tam zamieszczona.Nauczyciel prosi uczniów o obejrzenie filmu zamieszczonego w e‑materiale. Pyta, jakich trzech poetów rzymskich odegrało podstawową rolę w świadomości Europejczyków i jakie wartości reprezentowali.
Uczniowie na podstawie obejrzanego filmu opisują wartości, które reprezentował polski poeta renesansu Klemens Janicki.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zawiesza na tablicy dwa plakaty z narysowanym koszem i walizką. Rozdaje uczniom po dwie karteczki samoprzylepne. Prosi, aby uczniowie zapisali na jednej z nich, przemyślenia, które zabiorą z sobą po zajęciach; na drugiej to, czego nie akceptują. Jedna osoba odczytuje zapisy zamieszczone przy walizce i koszu.
Nauczyciel odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Zredaguj wypowiedź pisemną na temat omawiany podczas lekcji: Co, według poetów starożytności i renesansu, ma w życiu wartość?
Materiały pomocnicze:
E. Miodońska‑Brookes, A. Kulawik, M. Tatara, Zarys poetyki, Warszawa 1974.
Aleksandra Okopień‑Sławińska, Semantyka wypowiedzi poetyckiej, Kraków 2001.
https://rcin.org.pl/Content/66495/WA248_72642_P‑I-2524_libera‑oda_o.pdf
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.