Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.10.1
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Ich kann Fahrrad fahren / Umiem jeździć na rowerze
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat wybranych aktywności sportowych
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe przedstawiające różne pojazdy (rower, wrotki, rolki, deska, hulajnoga…). Uczniowie nazywają te pojazdy w języku polskim i rozmawiają o tym, kto potrafi na czym jeździć. Nauczyciel również mówi, na czym lubi jeździć. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające tatę, Bena i Leę (e‑materiał: Przeczytaj). Odtwarza dialog, objaśnia uczniom nieznane wyrazy. Pyta uczniów, dokąd wybierają się tata, Lea i Ben, na czym będą jeździć. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel przytwierdza w dwóch miejscach klasy kartki z wyrazami das Fahrrad i die Inliner. Prosi uczniów, aby ci, którzy lubią jeździć na rowerze, ustawili się obok wyrazu das Fahrrad, a ci, którzy wolą jazdę na rolkach – obok wyrazu die Inliner. Następnie nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające Bena i Leę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Pyta, na czym będzie jeździć Ben, a na czym Lea. Uczniowie przyporządkowują właściwe wyrazy do rysunków. | zapisane na dwóch osobnych kartkach wyrazy das Fahrrad i die Inliner | ||
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej zdjęcia roweru i rolek, odtwarza nagranie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają za lektorem. Następnie nauczyciel proponuje zabawę w echo. Wypowiada wyrazy das Fahrrad i die Inliner, a uczniowie powtarzają je szeptem. Nauczyciel zaprasza ochotników, aby zastąpili go w jego roli. Ochotnik może wypowiadać wyrazy głośno (wówczas klasa powtarza szeptem) lub cicho (wtedy klasa powtarza jak najgłośniej). | |||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu (e‑materiał: Plik audio). Dzieli klasę na trzy grupy i jeszcze raz odtwarza dialog. Pierwsza grupa powtarza za lektorem kwestie babci, druga – Bena, trzecia – Lei. Następnie druga grupa powtarza kwestię babci, trzecia – Bena, pierwsza – Lei. Na koniec trzecia grupa powtarza kwestie babci, pierwsza – Bena, a druga – Lei. Po takim przygotowaniu nauczyciel zaprasza trójki ochotników do odegrania scenki dialogu. W razie potrzeby podpowiada uczniom kwestie poszczególnych osób. | praca w grupach | 15 min | |
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające babcię, tatę, Bena i Leę (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Prosi uczniów o wskazanie osób, które wzięły udział w rozmowie telefonicznej. | plenum | tablica interaktywna | |
Uczniowie oglądają ilustracje Lei i Bena i powtarzają za lektorem: Ich kann Fahrrad fahren, Ich kann Inliner fahren (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). | |||
Nauczyciel odczytuje na głos zdania Ich kann Fahrrad fahren i Ich kann Inliner fahren i pyta, które z nich wypowiada w dialogu Ben, a które Lea (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). Jeśli uczniowie nie pamiętają, nauczyciel ponownie odtwarza dialog, zatrzymuje nagranie po kwestiach wypowiedzianych przez Bena i przez Leę. Uczniowie wskazują właściwą odpowiedź. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel zaprasza uczniów do koła i proponuje zabawę w „gorącą piłkę”. Rzuca piłkę do pierwszego ucznia, mówiąc: Ich kann Fahrrad fahren. Uczeń rzuca piłkę do kolejnej osoby, mówiąc: Ich kann Fahrrad fahren lub Ich kann Inliner fahren (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4). Zabawa jest kontynuowana do momentu, aż wszyscy uczniowie powiedzą, na czym potrafią jeździć. Uczeń, który udzielił odpowiedzi, odchodzi z koła. | piłka | ||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel wyświetla trzy ilustracje na tablicy interaktywnej i odtwarza nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Prosi uczniów o wskazanie, które zdjęcie pasuje do usłyszanej wypowiedzi. | plenum | 15 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy i odtwarza nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie zaznaczają na ilustracji osobę wykonującą czynność, o której jest mowa w nagraniu. Następnie nauczyciel pyta, co uczniowie powiedzieliby w imieniu chłopca jadącego na rowerze. Uczniowie podają swoje propozycje. W razie potrzeby nauczyciel poprawia ich wymowę. | karta pracy | ||
Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach, w zależności od liczby dostępnych w klasie urządzeń (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Następnie wypowiadają nazwę pojazdu widocznego na ułożonym obrazku. | puzzle | ||
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w kalambury. Zaprasza dwóch ochotników na środek klasy. Jeden z uczniów pokazuje gestami jazdę na rowerze, drugi – jazdę na rolkach. Reszta klasy zgaduje, jaką czynność przedstawia ich koleżanka/kolega. Następnie cała klasa powtarza chórem: Ich kann Fahrrad fahren lub Ich kann Inliner fahren (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). | plenum | ||
Nauczyciel żegna się z uczniami, zwraca uwagę na to, że do jazdy na rowerze lub na rolkach zawsze należy założyć kask. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe przedstawiające różne pojazdy (rower, wrotki, rolki, deska, hulajnoga…). Uczniowie nazywają te pojazdy w języku polskim i rozmawiają o tym, kto potrafi na czym jeździć. Nauczyciel również mówi, na czym lubi jeździć.
plenum
15 min
Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające tatę, Bena i Leę (e‑materiał: Przeczytaj). Odtwarza dialog, objaśnia uczniom nieznane wyrazy. Pyta uczniów, dokąd wybierają się tata, Lea i Ben, na czym będą jeździć.
tablica interaktywna
Nauczyciel przytwierdza w dwóch miejscach klasy kartki z wyrazami das Fahrrad i die Inliner. Prosi uczniów, aby ci, którzy lubią jeździć na rowerze, ustawili się obok wyrazu das Fahrrad, a ci, którzy wolą jazdę na rolkach – obok wyrazu die Inliner. Następnie nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające Bena i Leę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Pyta, na czym będzie jeździć Ben, a na czym Lea. Uczniowie przyporządkowują właściwe wyrazy do rysunków.
zapisane na dwóch osobnych kartkach wyrazy das Fahrrad i die Inliner
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej zdjęcia roweru i rolek, odtwarza nagranie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają za lektorem. Następnie nauczyciel proponuje zabawę w echo. Wypowiada wyrazy das Fahrrad i die Inliner, a uczniowie powtarzają je szeptem. Nauczyciel zaprasza ochotników, aby zastąpili go w jego roli. Ochotnik może wypowiadać wyrazy głośno (wówczas klasa powtarza szeptem) lub cicho (wtedy klasa powtarza jak najgłośniej).
Faza realizacyjna
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu (e‑materiał: Plik audio). Dzieli klasę na trzy grupy i jeszcze raz odtwarza dialog. Pierwsza grupa powtarza za lektorem kwestie babci, druga – Bena, trzecia – Lei. Następnie druga grupa powtarza kwestię babci, trzecia – Bena, pierwsza – Lei. Na koniec trzecia grupa powtarza kwestie babci, pierwsza – Bena, a druga – Lei. Po takim przygotowaniu nauczyciel zaprasza trójki ochotników do odegrania scenki dialogu. W razie potrzeby podpowiada uczniom kwestie poszczególnych osób.
praca w grupach
15 min
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające babcię, tatę, Bena i Leę (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Prosi uczniów o wskazanie osób, które wzięły udział w rozmowie telefonicznej.
plenum
tablica interaktywna
Uczniowie oglądają ilustracje Lei i Bena i powtarzają za lektorem: Ich kann Fahrrad fahren, Ich kann Inliner fahren (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2).
Nauczyciel odczytuje na głos zdania Ich kann Fahrrad fahren i Ich kann Inliner fahren i pyta, które z nich wypowiada w dialogu Ben, a które Lea (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). Jeśli uczniowie nie pamiętają, nauczyciel ponownie odtwarza dialog, zatrzymuje nagranie po kwestiach wypowiedzianych przez Bena i przez Leę. Uczniowie wskazują właściwą odpowiedź.
tablica interaktywna
Nauczyciel zaprasza uczniów do koła i proponuje zabawę w „gorącą piłkę”. Rzuca piłkę do pierwszego ucznia, mówiąc: Ich kann Fahrrad fahren. Uczeń rzuca piłkę do kolejnej osoby, mówiąc: Ich kann Fahrrad fahren lub Ich kann Inliner fahren (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4). Zabawa jest kontynuowana do momentu, aż wszyscy uczniowie powiedzą, na czym potrafią jeździć. Uczeń, który udzielił odpowiedzi, odchodzi z koła.
piłka
Faza podsumowująca
Nauczyciel wyświetla trzy ilustracje na tablicy interaktywnej i odtwarza nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Prosi uczniów o wskazanie, które zdjęcie pasuje do usłyszanej wypowiedzi.
plenum
15 min
tablica interaktywna
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy i odtwarza nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie zaznaczają na ilustracji osobę wykonującą czynność, o której jest mowa w nagraniu. Następnie nauczyciel pyta, co uczniowie powiedzieliby w imieniu chłopca jadącego na rowerze. Uczniowie podają swoje propozycje. W razie potrzeby nauczyciel poprawia ich wymowę.
karta pracy
Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach, w zależności od liczby dostępnych w klasie urządzeń (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Następnie wypowiadają nazwę pojazdu widocznego na ułożonym obrazku.
puzzle
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w kalambury. Zaprasza dwóch ochotników na środek klasy. Jeden z uczniów pokazuje gestami jazdę na rowerze, drugi – jazdę na rolkach. Reszta klasy zgaduje, jaką czynność przedstawia ich koleżanka/kolega. Następnie cała klasa powtarza chórem: Ich kann Fahrrad fahren lub Ich kann Inliner fahren (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).
plenum
Nauczyciel żegna się z uczniami, zwraca uwagę na to, że do jazdy na rowerze lub na rolkach zawsze należy założyć kask.