Numer e‑materiału: 1.1.10.1
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Ich kann Fahrrad fahren / Umiem jeździć na rowerze
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat wybranych aktywności sportowych

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
10) sport.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa wybrany sprzęt sportowy;

  • formułuje krótką wypowiedź na temat pojazdów, na których potrafi jeździć.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • uczestniczy w zajęciach, na których panuje atmosfera życzliwości;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencja w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • odbiór i przekaz informacji za pomocą różnych technik;

  • powtarzanie wyrazów;

  • używanie obrazu i dźwięku.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca,

    • podejście komunikacyjne,

    • praktyczna,

    • programowana – z użyciem komputera,

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym,

    • praca z plikiem audio,

    • pantomima,

  • formy pracy:

    • plenum,

    • praca w grupach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • karty obrazkowe,

  • puzzle,

  • piłka,

  • kartki z wyrazami das Fahrraddie Inliner.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio

Plik audio można wykorzystać do ćwiczenia wymowy lub do powtórzenia materiału przed sprawdzianem. Uczniowie mogą bawić się w karaoke: fragmenty rozmowy są wyciszane, a w ich miejsce uczniowie podkładają swój głos.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe przedstawiające różne pojazdy (rower, wrotki, rolki, deska, hulajnoga…). Uczniowie nazywają te pojazdy w języku polskim i rozmawiają o tym, kto potrafi na czym jeździć. Nauczyciel również mówi, na czym lubi jeździć.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające tatę, Bena i Leę (e‑materiał: Przeczytaj). Odtwarza dialog, objaśnia uczniom nieznane wyrazy. Pyta uczniów, dokąd wybierają się tata, Lea i Ben, na czym będą jeździć.

tablica interaktywna

Nauczyciel przytwierdza w dwóch miejscach klasy kartki z wyrazami das Fahrraddie Inliner. Prosi uczniów, aby ci, którzy lubią jeździć na rowerze, ustawili się obok wyrazu das Fahrrad, a ci, którzy wolą jazdę na rolkach – obok wyrazu die Inliner. Następnie nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające Bena i Leę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Pyta, na czym będzie jeździć Ben, a na czym Lea. Uczniowie przyporządkowują właściwe wyrazy do rysunków.

zapisane na dwóch osobnych kartkach wyrazy das Fahrraddie Inliner

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej zdjęcia roweru i rolek, odtwarza nagranie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają za lektorem. Następnie nauczyciel proponuje zabawę w echo. Wypowiada wyrazy das Fahrrad i die Inliner, a uczniowie powtarzają je szeptem. Nauczyciel zaprasza ochotników, aby zastąpili go w jego roli. Ochotnik może wypowiadać wyrazy głośno (wówczas klasa powtarza szeptem) lub cicho (wtedy klasa powtarza jak najgłośniej).

Faza realizacyjna

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu (e‑materiał: Plik audio). Dzieli klasę na trzy grupy i jeszcze raz odtwarza dialog. Pierwsza grupa powtarza za lektorem kwestie babci, druga – Bena, trzecia – Lei. Następnie druga grupa powtarza kwestię babci, trzecia – Bena, pierwsza – Lei. Na koniec trzecia grupa powtarza kwestie babci, pierwsza – Bena, a druga – Lei. Po takim przygotowaniu nauczyciel zaprasza trójki ochotników do odegrania scenki dialogu. W razie potrzeby podpowiada uczniom kwestie poszczególnych osób.

praca w grupach

15 min

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające babcię, tatę, Bena i Leę (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Prosi uczniów o wskazanie osób, które wzięły udział w rozmowie telefonicznej.

plenum

tablica interaktywna

Uczniowie oglądają ilustracje Lei i Bena i powtarzają za lektorem: Ich kann Fahrrad fahren, Ich kann Inliner fahren (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2).

Nauczyciel odczytuje na głos zdania Ich kann Fahrrad fahrenIch kann Inliner fahren i pyta, które z nich wypowiada w dialogu Ben, a które Lea (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). Jeśli uczniowie nie pamiętają, nauczyciel ponownie odtwarza dialog, zatrzymuje nagranie po kwestiach wypowiedzianych przez Bena i przez Leę. Uczniowie wskazują właściwą odpowiedź.

tablica interaktywna

Nauczyciel zaprasza uczniów do koła i proponuje zabawę w „gorącą piłkę”. Rzuca piłkę do pierwszego ucznia, mówiąc: Ich kann Fahrrad fahren. Uczeń rzuca piłkę do kolejnej osoby, mówiąc: Ich kann Fahrrad fahren lub Ich kann Inliner fahren (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4). Zabawa jest kontynuowana do momentu, aż wszyscy uczniowie powiedzą, na czym potrafią jeździć. Uczeń, który udzielił odpowiedzi, odchodzi z koła.

piłka

Faza podsumowująca

Nauczyciel wyświetla trzy ilustracje na tablicy interaktywnej i odtwarza nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Prosi uczniów o wskazanie, które zdjęcie pasuje do usłyszanej wypowiedzi.

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy i odtwarza nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie zaznaczają na ilustracji osobę wykonującą czynność, o której jest mowa w nagraniu. Następnie nauczyciel pyta, co uczniowie powiedzieliby w imieniu chłopca jadącego na rowerze. Uczniowie podają swoje propozycje. W razie potrzeby nauczyciel poprawia ich wymowę.

karta pracy

Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach, w zależności od liczby dostępnych w klasie urządzeń (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Następnie wypowiadają nazwę pojazdu widocznego na ułożonym obrazku.

puzzle

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w kalambury. Zaprasza dwóch ochotników na środek klasy. Jeden z uczniów pokazuje gestami jazdę na rowerze, drugi – jazdę na rolkach. Reszta klasy zgaduje, jaką czynność przedstawia ich koleżanka/kolega. Następnie cała klasa powtarza chórem: Ich kann Fahrrad fahren lub Ich kann Inliner fahren (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

plenum

Nauczyciel żegna się z uczniami, zwraca uwagę na to, że do jazdy na rowerze lub na rolkach zawsze należy założyć kask.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe przedstawiające różne pojazdy (rower, wrotki, rolki, deska, hulajnoga…). Uczniowie nazywają te pojazdy w języku polskim i rozmawiają o tym, kto potrafi na czym jeździć. Nauczyciel również mówi, na czym lubi jeździć.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające tatę, Bena i Leę (e‑materiał: Przeczytaj). Odtwarza dialog, objaśnia uczniom nieznane wyrazy. Pyta uczniów, dokąd wybierają się tata, Lea i Ben, na czym będą jeździć.

tablica interaktywna

Nauczyciel przytwierdza w dwóch miejscach klasy kartki z wyrazami das Fahrraddie Inliner. Prosi uczniów, aby ci, którzy lubią jeździć na rowerze, ustawili się obok wyrazu das Fahrrad, a ci, którzy wolą jazdę na rolkach – obok wyrazu die Inliner. Następnie nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające Bena i Leę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Pyta, na czym będzie jeździć Ben, a na czym Lea. Uczniowie przyporządkowują właściwe wyrazy do rysunków.

zapisane na dwóch osobnych kartkach wyrazy das Fahrraddie Inliner

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej zdjęcia roweru i rolek, odtwarza nagranie (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają za lektorem. Następnie nauczyciel proponuje zabawę w echo. Wypowiada wyrazy das Fahrrad i die Inliner, a uczniowie powtarzają je szeptem. Nauczyciel zaprasza ochotników, aby zastąpili go w jego roli. Ochotnik może wypowiadać wyrazy głośno (wówczas klasa powtarza szeptem) lub cicho (wtedy klasa powtarza jak najgłośniej).

Faza realizacyjna

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu (e‑materiał: Plik audio). Dzieli klasę na trzy grupy i jeszcze raz odtwarza dialog. Pierwsza grupa powtarza za lektorem kwestie babci, druga – Bena, trzecia – Lei. Następnie druga grupa powtarza kwestię babci, trzecia – Bena, pierwsza – Lei. Na koniec trzecia grupa powtarza kwestie babci, pierwsza – Bena, a druga – Lei. Po takim przygotowaniu nauczyciel zaprasza trójki ochotników do odegrania scenki dialogu. W razie potrzeby podpowiada uczniom kwestie poszczególnych osób.

praca w grupach

15 min

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje przedstawiające babcię, tatę, Bena i Leę (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Prosi uczniów o wskazanie osób, które wzięły udział w rozmowie telefonicznej.

plenum

tablica interaktywna

Uczniowie oglądają ilustracje Lei i Bena i powtarzają za lektorem: Ich kann Fahrrad fahren, Ich kann Inliner fahren (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2).

Nauczyciel odczytuje na głos zdania Ich kann Fahrrad fahrenIch kann Inliner fahren i pyta, które z nich wypowiada w dialogu Ben, a które Lea (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). Jeśli uczniowie nie pamiętają, nauczyciel ponownie odtwarza dialog, zatrzymuje nagranie po kwestiach wypowiedzianych przez Bena i przez Leę. Uczniowie wskazują właściwą odpowiedź.

tablica interaktywna

Nauczyciel zaprasza uczniów do koła i proponuje zabawę w „gorącą piłkę”. Rzuca piłkę do pierwszego ucznia, mówiąc: Ich kann Fahrrad fahren. Uczeń rzuca piłkę do kolejnej osoby, mówiąc: Ich kann Fahrrad fahren lub Ich kann Inliner fahren (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4). Zabawa jest kontynuowana do momentu, aż wszyscy uczniowie powiedzą, na czym potrafią jeździć. Uczeń, który udzielił odpowiedzi, odchodzi z koła.

piłka

Faza podsumowująca

Nauczyciel wyświetla trzy ilustracje na tablicy interaktywnej i odtwarza nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Prosi uczniów o wskazanie, które zdjęcie pasuje do usłyszanej wypowiedzi.

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy i odtwarza nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie zaznaczają na ilustracji osobę wykonującą czynność, o której jest mowa w nagraniu. Następnie nauczyciel pyta, co uczniowie powiedzieliby w imieniu chłopca jadącego na rowerze. Uczniowie podają swoje propozycje. W razie potrzeby nauczyciel poprawia ich wymowę.

karta pracy

Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach, w zależności od liczby dostępnych w klasie urządzeń (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Następnie wypowiadają nazwę pojazdu widocznego na ułożonym obrazku.

puzzle

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w kalambury. Zaprasza dwóch ochotników na środek klasy. Jeden z uczniów pokazuje gestami jazdę na rowerze, drugi – jazdę na rolkach. Reszta klasy zgaduje, jaką czynność przedstawia ich koleżanka/kolega. Następnie cała klasa powtarza chórem: Ich kann Fahrrad fahren lub Ich kann Inliner fahren (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

plenum

Nauczyciel żegna się z uczniami, zwraca uwagę na to, że do jazdy na rowerze lub na rolkach zawsze należy założyć kask.