Autorka e‑materiału: Kamila Wichrowska

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: I Get to School by Bus / Jeżdżę do szkoły autobusem

Grupa docelowa: klasa 2 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe: 1.2, 2.1, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 5.1, 6.1, 6.3, 7, 8.1, 11

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń nazywa wybrane środki transportu.

  2. Uczeń zadaje pytanie o to, jak kolega/koleżanka dojeżdża do szkoły.

  3. Uczeń opisuje, w jaki sposób dociera do szkoły.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń kształtuje świadomość własnego otoczenia.

  2. Uczeń rozwija kompetencje w zakresie opisywania siebie i swojego otoczenia.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej, błąd jako narzędzie doskonalenia)

  3. strategie kompensacyjne (wykorzystanie domysłu językowego)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe, dryl językowy)

  8. metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dialogi w parach/zadanie ruchowe/nauczanie polisensoryczne)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca całego zespołu klasowego

  3. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Przed lekcją nauczyciel przygotowuje miękką piłeczkę i magiczną torbę, która zawiera zabawkowe pojazdy: bus, bike, train, car, underground train, shoe.

Nauczyciel prosi uczniów o uformowanie kręgu i zaprasza do zabawy z magiczną torbą: Let’s make a circle. This is a mystery bag. Let’s see what’s inside. Who wants to be first? Chętni uczniowie podchodzą do torby. Podczas swojej kolejki uczeń dotyka ukrytego w torbie przedmiotu i odpowiada na pytanie nauczyciela: Is it big? Is it small? What do you think it is? Następnie wyjmuje zabawkę. Nazywa ją, a jeśli nie pamięta nazwy, nauczyciel wypowiada zdanie: This is a train/bus/bike/car itd. Wszyscy uczniowie powtarzają zdanie na forum klasy. Ochotnik nanosi rozwiązanie na tablicę. 2. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 1 (Przeczytaj). Uczniowie w parach układają na urządzeniach mobilnych puzzle.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie dwa razy słuchają nagrania i oglądają ilustracje (Przeczytaj). Przy powtórnym odtworzeniu śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych.

  2. Nauczyciel rozmieszcza w sali zabawki z fazy wprowadzającej, a następnie zaprasza uczniów do zabawy ruchowej, w której mają oni za zadanie podejść do pojazdu wymienionego przez nauczyciela. Nauczyciel najpierw wypowiada zdania z sekcji Zapamiętaj (Przeczytaj), np. I get to school by train, a następnie podchodzi do zabawkowego pociągu. Później instruuje uczniów: Now you do the same. Listen to what I say and go to the right toy. Nauczyciel wypowiada kolejno zdania o poszczególnych zabawkach, na wzór zdań z Zapamiętaj, a uczniowie podchodzą do nich.

  3. Uczniowie stają w kręgu. Nauczyciel rzuca do wybranego ucznia piłeczkę i pyta: How do you get to school? Uczeń odpowiada pełnym zdaniem: I get to school on foot, a następnie rzuca piłeczkę innej osobie i zadaje pytanie: How do you get to school?

  4. Uczniowie w parach wykonują na urządzeniach mobilnych Exercise 2 (Przeczytaj). Ochotnicy nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  5. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 3 (Przeczytaj). Odczytuje kolejne zdania z ćwiczenia, a uczniowie wybierają odpowiedni obrazek poprzez głosowanie. Jeśli zdanie opisuje obrazek po prawej stronie wstają obok ławek, a jeśli obrazek po lewej kucają. Nauczyciel zaznacza odpowiedzi na tablicy.

  6. Uczniowie w parach grają na urządzeniach mobilnych w memo z Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Zanim ćwiczenie zostanie sprawdzone, nauczyciel prezentuje dźwięki pojazdów z ćwiczenia, a zadaniem uczniów jest wskazać na urządzeniach angielską nazwę pojazdu.

  7. Nauczyciel prezentuje na tablicy ilustrację interaktywną. Następnie słuchają odgłosów (tym razem prawdziwych) pojazdów i wybierają na urządzeniach odpowiedzi w Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Nauczyciel pyta po każdym nagraniu: Is a car/bike/train slow or fast. Uczniowie odpowiadają pełnymi zdaniami, np.: The bus is fast.

  8. Nauczyciel rozmieszcza w sali karty obrazkowe – autobus, samochód, pociąg, tramwaj, rower – po czym odtwarza nagrania z Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Zadaniem dzieci jest podejść do właściwej karty, po zidentyfikowaniu pojazdu.

  • Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.

Faza podsumowująca:

Uczniowie stają w kręgu. Nauczyciel wypowiada zdania zawierające nazwę pojazdu, np. I get to school by car, a zadaniem uczniów jest ruszać się, np. tupać szybko (jeśli pojazd jest fast) lub wolno (jeśli pojazd jest slow), a potem chórem wypowiedzieć/wykrzyknąć zdanie: The car is fast.

Polecenie: When you hear “car” please move fast, like this (tu nauczyciel pokazuje szybkie tupanie). When I say “train” please move fast, like this. When you hear “on foot”, move slow, like this (tu nauczyciel pokazuje powolne człapanie).

The car is fast. Uczniowie powtarzają. W ten sposób nauczyciel wymienia wszystkie środki transportu. Po każdej reakcji ruchowej dzieci nauczyciel mówi: Repeat after me.

Praca domowa:

Nauczyciel może wykorzystać wybrane ćwiczenia spośród Exercise 1–3 (Sprawdź się) jako pracę domową lub element sprawdzianu. Jeśli nauczyciel zada któreś ćwiczenie w ramach pracy domowej, sprawdza je na kolejnej lekcji.

Materiały pomocnicze: Magiczna torba zawierająca zabawkowe pojazdy: bus, bike, train, car, underground train, tram, miękka piłeczka, karty obrazkowe: bus, bike, train, car, tram.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie wykonują rysunek swojej drogi do szkoły (podobnie jak Mia i jej koledzy/koleżanki z klasy), a następnie opisują go zdaniami: I get to school by X. It is slow/fast. Prezentują prace na forum klasy.