Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: Geografia
Temat zajęć: Metody zapobiegania skutkom grawitacyjnych ruchów masowych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony, klasa I
PODSTAWA PROGRAMOWA
V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.
Uczeń:
6) wykazuje wpływ czynników przyrodniczych i działalności człowieka na grawitacyjne ruchy masowe i podaje sposoby zapobiegania im oraz minimalizowania ich następstw.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne
Uczeń:
rozumie metody zapobiegania skutkom grawitacyjnych ruchów masowych,
charakteryzuje, jak można zapobiegać osuwaniu, odpadaniu i obrywaniu nawierzchni,
wyjaśnia, jak ruchy masowe wpływają na życie ludności.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody nauczania: odwrócona klasa, ćwiczeń przedmiotowych, z użyciem komputera, pogadanka, dyskusja
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu, zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale, tablica interaktywna/tablica
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji Wprowadzenie. Omawia cele lekcji. Nauczyciel prosi wskazaną (lub wybraną) osobę o odczytanie tematu lekcji. Następnie zadaje uczniom pytanie: co wiesz na ten temat? Prosi wybranego ucznia lub uczennicę o zapisywanie propozycji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, aby przeanalizowali schemat interaktywny. Uczniowie odpowiadają na polecenia zawarte w materiale.
Wybrani uczniowie na forum klasy przedstawiają swoje prace. Nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów, w razie potrzeby koryguje błędne stwierdzenia.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy dwuosobowe. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne.
Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali odpowiedzi do ćwiczeń.
Faza podsumowująca
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji Sprawdź się.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa
Wyszukaj w internecie przykład dowolnego osuwiska na świecie. Napisz, jakie były jego skutki oraz jakie działania podjęto, aby zapobiec podobnemu scenariuszowi w przyszłości.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Schemat interaktywny może zostać wykorzystany podczas innych lekcji dotyczących ruchów masowych, a także podczas zajęć na temat katastrof naturalnych i klęsk żywiołowych celem ukazania sposobów zapobiegania tragediom związanym z litosferą.