Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: Geografia

Temat zajęć: Metody zapobiegania skutkom grawitacyjnych ruchów masowych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony, klasa I

PODSTAWA PROGRAMOWA

V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.

Uczeń:

6) wykazuje wpływ czynników przyrodniczych i działalności człowieka na grawitacyjne ruchy masowe i podaje sposoby zapobiegania im oraz minimalizowania ich następstw.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • rozumie metody zapobiegania skutkom grawitacyjnych ruchów masowych,

  • charakteryzuje, jak można zapobiegać osuwaniu, odpadaniu i obrywaniu nawierzchni,

  • wyjaśnia, jak ruchy masowe wpływają na życie ludności.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody nauczania: odwrócona klasa, ćwiczeń przedmiotowych, z użyciem komputera, pogadanka, dyskusja

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu, zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale, tablica interaktywna/tablica

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  1. Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji Wprowadzenie. Omawia cele lekcji. Nauczyciel prosi wskazaną (lub wybraną) osobę o odczytanie tematu lekcji. Następnie zadaje uczniom pytanie: co wiesz na ten temat? Prosi wybranego ucznia lub uczennicę o zapisywanie propozycji.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby przeanalizowali schemat interaktywny. Uczniowie odpowiadają na polecenia zawarte w materiale.

  2. Wybrani uczniowie na forum klasy przedstawiają swoje prace. Nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów, w razie potrzeby koryguje błędne stwierdzenia.

  3. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy dwuosobowe. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne.

  4. Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali odpowiedzi do ćwiczeń.

Faza podsumowująca

  1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji Sprawdź się.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  3. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa

Wyszukaj w internecie przykład dowolnego osuwiska na świecie. Napisz, jakie były jego skutki oraz jakie działania podjęto, aby zapobiec podobnemu scenariuszowi w przyszłości.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Schemat interaktywny może zostać wykorzystany podczas innych lekcji dotyczących ruchów masowych, a także podczas zajęć na temat katastrof naturalnych i klęsk żywiołowych celem ukazania sposobów zapobiegania tragediom związanym z litosferą.