Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Martyna Jakubowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Rodzaje kondensatorów

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
VII. Elektrostatyka. Uczeń:
11) posługuje się pojęciem pojemności kondensatora i jej jednostką; posługuje się zależnością pojemności kondensatora płaskiego od jego wymiarów; oblicza energię zmagazynowaną w kondensatorze.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. przedstawi różnice między różnymi typami kondensatorów,

  2. wyjaśni, w jaki sposób umieszczenie dielektryka między okładkami wpływa na pojemność kondensatora,

  3. rozpozna kondensator elektrolityczny, kondensator ceramiczny i super kondensator.

Strategie nauczania:

blended‑learning

Metody nauczania:

nauczanie hybrydowe

Formy zajęć:

grafika interaktywna, praca w grupach

Środki dydaktyczne:

komputer dla każdego ucznia, kalkulator, długopis

Materiały pomocnicze

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań: czym jest kondensator, do czego służy kondensator, jaka jest podstawowa budowa kondensatora, czy potraficie podać przykładowe rodzaje kondensatorów? Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzą z elektrostatyki.
Przeczytanie i omówienie pkt I „Czy to nie ciekawe?”

Faza realizacyjna:

Uczniowie samodzielnie czytają tekst „Warto przeczytać” i oglądają grafikę interaktywną, po czym, wykorzystując zdobytą wiedzę, rozwiązują zadania 1 - 8 z punktu „Sprawdź się”.
Uczniowie dzielą się na 4 grupy.
Uczniowie w grupach omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad zadaniami, które sprawiły im trudność. Każda z grup typuje najtrudniejsze zadanie i omawia je „na forum klasy”. Jeśli dane zadanie zostało już omówione, grupa powinna omówić drugie zadanie pod względem trudności.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel sprawdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego.
Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

Nauczyciel proponuje kilka tematów na krótką prezentację dotyczącą kondensatorów, np.: jak wyglądał pierwszy kondensator (butelka lejdejska), możliwości superkondensatorów, wielka plaga kondensatorów (https://www.independent.co.uk/news/business/news/stolen-formula-for-capacitors-causing-computers-to-burn-out-106907.html), kondensator z dwóch drutów (https://hackaday.com/2018/07/03/these-capacitors-are-a-cheap-gimmick/).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: Multimedium może być wykorzystane przed lekcją jako wprowadzenie do niej lub po lekcji do powtórzenia i utrwalenia wiadomości.