Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Martyna Jakubowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Rodzaje kondensatorów |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | nauczanie hybrydowe |
Formy zajęć: | grafika interaktywna, praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | komputer dla każdego ucznia, kalkulator, długopis |
Materiały pomocnicze | - |
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań: czym jest kondensator, do czego służy kondensator, jaka jest podstawowa budowa kondensatora, czy potraficie podać przykładowe rodzaje kondensatorów? Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzą z elektrostatyki.
Przeczytanie i omówienie pkt I „Czy to nie ciekawe?”
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie czytają tekst „Warto przeczytać” i oglądają grafikę interaktywną, po czym, wykorzystując zdobytą wiedzę, rozwiązują zadania 1 - 8 z punktu „Sprawdź się”.
Uczniowie dzielą się na 4 grupy.
Uczniowie w grupach omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad zadaniami, które sprawiły im trudność. Każda z grup typuje najtrudniejsze zadanie i omawia je „na forum klasy”. Jeśli dane zadanie zostało już omówione, grupa powinna omówić drugie zadanie pod względem trudności.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego.
Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.
Praca domowa:
Nauczyciel proponuje kilka tematów na krótką prezentację dotyczącą kondensatorów, np.: jak wyglądał pierwszy kondensator (butelka lejdejska), możliwości superkondensatorów, wielka plaga kondensatorów (https://www.independent.co.uk/news/business/news/stolen-formula-for-capacitors-causing-computers-to-burn-out-106907.html), kondensator z dwóch drutów (https://hackaday.com/2018/07/03/these-capacitors-are-a-cheap-gimmick/).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: Multimedium może być wykorzystane przed lekcją jako wprowadzenie do niej lub po lekcji do powtórzenia i utrwalenia wiadomości.