Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Alegorie Platona: jaskinia
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji. Uczeń:
pozna alegrorię jaskini Platona;
zrekonstruuje poglądy Platona na temat sytuacji egzystenacjalnej i poznawczej człowieka;
zinterpretuje fragmenty Państwa Platona.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
rozmowa kierowana;
film;
mapa myśli;
praca z tekstem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Film edukacyjny”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji i cele zajęć, które wyświetla przy użyciu tablicy interaktywnej lub rzutnika, oraz wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Co – zdaniem profesora Hartmana – zainspirowało Platona do stworzenia alegorii jaskini. Czy jest to, według was, prawdopodobne?
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup. Każdej z nich przydziela inne zadanie:
- grupa 1: Zapoznajcie się z fragmentem Państwa zamieszczonym w sekcji Sytuacja egzystencjalna człowieka i przygotujcie odpowiedzi na pytania: Czy człowiek jest z założenia wolny? Czy może swobodnie poznawać świat?
- grupa 2: Zapoznajcie się z fragmentem Państwa zamieszczonym w sekcji Sytuacja poznawcza człowieka i przygotujcie odpowiedzi na pytania: Czy poznanie zmysłowe dostarcza prawdziwej wiedzy o rzeczywistości? Czy świat, który nas otacza – dostępny za pomocą zmysłów – istnieje naprawdę?
- grupa 3: Zapoznajcie się z fragmentem Państwa zamieszczonym w sekcji Prawda i przygotujcie odpowiedzi na pytania: Czy poznanie prawdy jest możliwe? Czy człowiek ma naturalną skłonność do rozpoznawania prawdy?
- grupa 4: Zapoznajcie się z fragmentem Państwa zamieszczonym w sekcji Poznanie i przygotujcie odpowiedź na pytanie: W jaki sposób człowiek może wyzwolić się z niewiedzy?
- grupa 5: Zapoznajcie się z fragmentem Państwa zamieszczonym w sekcji Filozof i przygotujcie odpowiedzi na pytania: Jaki jest stosunek innych ludzi do filozofa, czyli kogoś, kto poznaje w sposób prawdziwy? Czy filozofia jest pomocna w codziennym życiu i oglądzie rzeczywistości zmysłowej?Mapa myśli. Po wykonaniu zadania liderzy grup prezentują odpowiedzi. W tym czasie wybrany uczeń z pomocą nauczyciela tworzy mapę myśli dotyczącą alegorii jaskini Platona.
Dyskusja. Nauczyciel pyta uczniów, co – ich zdaniem – jest najważniejszym tematem alegorii Platona. Uczniowie udzielają odpowiedzi, potwierdzając je własnymi argumentami.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zawiesza na tablicy dwa plakaty z narysowanym koszem i walizką. Rozdaje uczniom po dwie karteczki samoprzylepne. Prosi, aby uczniowie zapisali na jednej z nich przemyślenia, które zabiorą z sobą po zajęciach; na drugiej to, czego nie akceptują. Jedna osoba odczytuje zapisy przy walizce i koszu.
W ramach podsumowania uczniowie w parach wykonują ćwiczenia nr 1–6 z sekcji „Sprawdź się”. Wskazane pary prezentują rozwiązania na forum klasy.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Kahn Ch., Platon i dialog sokratyczny: wykorzystanie literackiej formy na użytek filozofii, tłum. M. Filipczuk, Warszawa 2018.
Praca zbiorowa, W kręgu Platona i jego dialogów, Toruń 2005.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Film edukacyjny” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.