Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Konwersja liczb z systemu dwójkowego na dziesiętny – zadania maturalne
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy i rozszerzony
Cele kształcenia – wymagania ogólne
Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów na bazie logicznego i abstrakcyjnego myślenia, myślenia algorytmicznego i sposobów reprezentowania informacji.
Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres rozszerzony
I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
do realizacji rozwiązania problemu dobiera odpowiednią metodę lub technikę algorytmiczną i struktury danych;
objaśnia dobrany algorytm, uzasadnia poprawność rozwiązania na wybranych przykładach danych i ocenia jego efektywność;
objaśnia sposoby wykonywania przez komputer działań arytmetycznych i operacji logicznych;
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
sprawnie posługuje się zintegrowanym środowiskiem programistycznym przy pisaniu, uruchamianiu i testowaniu programów;
III. I + II. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
zapisuje za pomocą listy kroków, schematu blokowego lub pseudokodu, i implementuje w wybranym języku programowania, algorytmy poznane na wcześniejszych etapach oraz algorytmy:
8) obliczania wartości wielomianu za pomocą schematu Hornera,wykorzystuje znane sobie algorytmy przy rozwiązywaniu i programowaniu rozwiązań następujących problemów:
2) wykonywania działań na liczbach w systemach innych niż dziesiętny.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Powtórzysz wiadomości dotyczące konwersji liczb z systemu dwójkowego na dziesiętny.
Zapoznasz się z budową przykładowego zadania maturalnego.
Przeanalizujesz sposób rozwiązywania zadań maturalnych wymagających dokonania konwersji liczb z jednego systemu do innego.
Rozwiążesz samodzielnie kilka zadań maturalnych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie dla języka C++, w tym kompilator GCC/G++ 4.5 (lub nowszej wersji) i Code::Blocks 16.01 (lub nowszej wersji), Orwell Dev‑C++ 5.11 (lub nowszej wersji) lub Microsoft Visual Studio;
oprogramowanie dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji), w tym Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji);
oprogramowanie dla języka Python 3 (lub nowszej wersji), w tym PyCharm lub IDLE.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie powtarzają najważniejsze informacje dotyczące konwersji liczb z systemu dwójkowego na dziesiętny.
Faza wstępna:
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Chętna lub wybrana osoba referuje najważniejsze informacje dotyczące konwersji liczb z systemu dwójkowego na dziesiętny.
Prowadzący wyświetla na tablicy interaktywnej zawartość sekcji „Wprowadzenie” i omawia cele do osiągnięcia w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie analizują zadanie 1 zaprezentowane w sekcji „Przeczytaj”. W parach dyskutują na temat pseudokodu. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Praca z multimedium. Uczniowie w parach zapoznają się treścią zadania nr 2 oraz z multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Następnie indywidualnie zapisują rozwiązanie zadania, wykorzystując wybrany przez siebie język programowania. Chętne lub wybrane osoby prezentują przygotowany przez siebie kod.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie indywidualnie wykonują zadanie nr 3 z sekcji „Sprawdź się”. Chętne lub wybrane osoby prezentują przygotowany przez siebie kod.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów (czego uczniowie się nauczyli).
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie zapisują rozwiązanie zadania z sekcji „Przeczytaj”, wykorzystując wybrany język programowania.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka C++.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Code::Blocks 16.01 (lub nowszej wersji), Orwell Dev‑C++ 5.11 (lub nowszej wersji) lub Microsoft Visual Studio.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Python 3 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania PyCharm lub IDLE.
Wskazówki metodyczne:
Multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” można potraktować jako zadanie domowe dotyczące analizy problemu zawartego w temacie „Konwersja liczb z systemu dwójkowego na dziesiętny – zadania maturalne”.