Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Twarde warunki. Traktat wersalski i traktaty z sojusznikami Niemiec
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, dlaczego premier Niemiec wolał podać się do dymisji, niż podpisać traktat wersalski;
rozstrzyga, które z państw centralnych straciło najwięcej w wyniku podpisania traktatów pokojowych;
analizuje, czy udało się państwom zwycięskim zrealizować swoje cele na konferencji wersalskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Twarde warunki. Traktat wersalski i traktaty z sojusznikami Niemiec”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Faza wstępna:
Wyświetlenie tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem.
Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej?
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel czyta polecenie 2: „Określ, które z państw pokonanych na mocy ustaleń traktatów pokojowych kończących I wojnę światową poniosło największe straty terytorialne, a które najmniejsze. Z czego to mogło wynikać?” i poleca uczniom, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale.
Uczniowie w parach przygotowują argumenty do dyskusji dotyczącej zagadnień poruszonych w materiale w poleceniu 3 - „Dokonaj oceny podziału terytorialnego wprowadzonego na mocy decyzji konferencji wersalskiej. Jakie dodatkowe problemy mógł on generować? Zwróć uwagę na to, jaki był stosunek do traktatów w niektórych państwach pokonanych, jaki charakter miały nowo powstałe państwa (jedno- czy wielonarodowy) oraz jaka była pozycja tych państw w Europie.” z sekcji „Mapa interaktywna”. Dyskutują, a następnie wybrane osoby przedstawiają wnioski.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr od 1 do 3 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Nauczyciel wyświetla kolejne ćwiczenia nr od 4 do 8, które uczniowie wykonują w czteroosobowych grupach. Po każdym zakończonym zadaniu wybrana grupa prezentuje swoje rozwiązanie.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie lekcji „Twarde warunki. Traktat wersalski i traktaty z sojusznikami Niemiec” nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio: Przypomniałam/Przypomniałem sobie, że... Co było dla mnie łatwe... Czego się nauczyłam/nauczyłem... Co sprawiało mi trudność...
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Opracuj podsumowanie tematu „Twarde warunki. Traktat wersalski i traktaty z sojusznikami Niemiec” w formie pytań do krzyżówki.
Materiały pomocnicze:
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.
Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.
E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2011.
Wybór tekstów źródłowych do wskazanej epoki.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Mapa interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.