Dla nauczyciela
Autor: Zespół autorski Contentplus.pl sp. z o.o.
Przedmiot: Informatyka
Temat: Zapis i odczyt z pliku w języku Java
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz, w jaki sposób prawidłowo przetwarzać dane zapisane w plikach tekstowych.
Przedstawisz podstawowe metody i funkcje, które pozwalają na wykonywanie operacji na plikach.
Napiszesz program w języku Java, który będzie zapisywał dane w pliku (i odczytywał je z niego).
Rozwiążesz kilka zadań związanych z tematem e‑materiału.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji), w tym Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Zapis i odczyt z pliku w języku Java”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Film samouczek” w kontekście programowania.
Faza wstępna:
Prowadzący wyświetla na tablicy interaktywnej zawartość sekcji „Wprowadzenie” i omawia cele do osiągnięcia w trakcie lekcji.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Nauczyciel w ramach sprawdzenia przygotowania uczniów do lekcji prosi wybraną osobę o przedstawienie rozwiązania polecenia 1 z sekcji „Film samouczek”. Jeśli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, ponownie zapoznają się z treścią filmu.
W kolejnym kroku uczniowie analizują prezentację, a następnie w jednym z programów napisanych na poprzednich lekcjach dodają instrukcje pozwalające zapisać wynik działania aplikacji w pliku tekstowym.Praca z tekstem. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Przeczytaj”. Omówiono w niej sposoby zapisywania danych do pliku i odczytywania danych z pliku w języku Java. Uczniowie w parach analizują przedstawione programy, następnie testują je na swoich komputerach.
Ćwiczenie umiejętności. Prowadzący zapowiada uczniom, że będą rozwiązywać ćwiczenie nr 6 z sekcji „Sprawdź się”. Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie następuje porównanie napisanych kodów podczas wspólnego omówienia rozwiązań.
W kolejnym etapie uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów (czego uczniowie się nauczyli).
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia z programowania w Javie, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1–5 oraz 9 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Film samouczek”, „Przeczytaj”, „Sprawdź się” jako materiał do lekcji powtórkowej.