Numer e‑materiału: Temat 15
Autor e‑materiału: Magdalena Pielach
Tytuł e‑materiału: Rozśpiewana I klasa
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 1

Cel ogólny lekcji: Poprzez poznanie utworów literackich i muzycznych związanych z tematyką szkolną uczeń rozwija potrzebę identyfikowania się z grupą społeczną, umiejętność odczuwania więzi uczuciowej i potrzebę jej budowania ze społecznością szkolną, a także doskonali umiejętność wykorzystania własnej aktywności ruchowej w rekreacyjnej sferze działalności człowieka.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
III. Edukacja społeczna
1 Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska społecznego. Uczeń:
1) identyfikuje się z grupą społeczną, do której należy: rodzina, klasa w szkole, drużyna sportowa, społeczność lokalna, naród; respektuje normy i reguły postępowania w tych grupach;
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
1) wypowiada się płynnie, wyraziście, stosując adekwatne do sytuacji techniki języka mówionego: pauzy, zmianę intonacji, tempa i siły głosu;
3 Osiągnięcia w zakresie czytania. Uczeń:
1) czyta płynnie, poprawnie i wyraziście na głos teksty zbudowane z wyrazów opracowanych w toku zajęć, dotyczące rzeczywistych doświadczeń dzieci i ich oczekiwań poznawczych;
4) wyszukuje w tekstach fragmenty według niego najpiękniejsze, najważniejsze, trudne do zrozumienia lub określone przez nauczyciela;
6 Osiągnięcia w zakresie samokształcenia. Uczeń:
1) podejmuje próby zapisu nowych, samodzielnie poznanych wyrazów i sprawdza poprawność ich zapisu, korzystając ze słownika ortograficznego;
VIII. Edukacja muzyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania muzyki. Uczeń:
7) słucha w skupieniu krótkich utworów muzycznych.
2 Osiągnięcia w zakresie ekspresji muzycznej. Śpiew. Uczeń:
1) śpiewa różne zestawy głosek, sylaby, wykorzystuje poznane melodie i tworzy własne, naśladuje odgłosy zwierząt;
2) nuci poznane melodie, śpiewa piosenki podczas zabawy, nauki, uroczystości szkolnych, świąt w tym świąt narodowych;
4) śpiewa dbając o prawidłową postawę, artykulację i oddech, przy zachowaniu naturalnej skali głosu;
3 Improwizacja ruchowa, rytmika i taniec. Uczeń:
1) przedstawia ruchem treść muzyczną (np. dynamikę, nastrój, wysokość dźwięku, tempo, artykulację) oraz treść pozamuzyczną (np. fabułę, odczucia, przekład znaczeniowy słów);
6) tworzy sekwencje i układy poruszania się do ulubionych przez siebie utworów muzycznych, wykorzystuje je do animacji i zabawy w grupie;
IX. Wychowanie fizyczne
3 Osiągnięcia w zakresie różnych form rekreacyjno‑sportowych. Uczeń:
6) układa zespołowe zabawy ruchowe i w nich uczestniczy, ma świadomość, iż sukces w takiej zabawie odnosi się dzięki sprawności, zaradności i współdziałaniu;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Słucha z uwagą wiersza pt. „W szkole”.

  • Wyszukuje potrzebne informacje zawarte w tekście wiersza.

  • Śpiewa piosenkę pt. „Rozśpiewana pierwsza klasa”.

  • Dokonuje krótkiej analizy utworu.

  • Wykonuje ćwiczenia przygotowujące do nauki śpiewu.

  • Powtarza słowa piosenki i śpiewa ją.

  • Wykonuje ruchy zgodne z treścią piosenki.

  • Odnajduje ukryte słowa związane ze szkołą.

  • Wymienia czynności wykonywane w szkole przez uczniów.

  • Rozwiązuje krzyżówkę.

  • Rysuje swoją szkołę.

  • Układa rozsypankę wyrazową.

  • Dzieli na sylaby wyrazy związane ze szkołą.

  • Liczy sylaby w wyrazach.

  • Rozwiązuje proste zadania tekstowe.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacj.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

  • Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie rozumienia nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.