Numer e‑materiału: 1.2.8.2
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Wohin fahrt ihr? / Dokąd jedziecie?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o formach spędzania wolnego czasu

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
8) mój czas wolny i wakacje.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • zadaje pytanie rówieśnikom, dokąd jadą;

  • informuje o planowanym wyjeździe do babci i dziadka;

  • formułuje pytanie o miejsce zamieszkania dziadków i odpowiada na takie pytanie.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy

metody wykorzystane w lekcji:

  • podejście komunikacyjne;

  • podająca;

  • programowana – z użyciem komputera;

  • praktyczna – metoda aktywizująca.

techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze.

formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu;

  • rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (wyliczanka);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • rysunek dzieci bawiących się na placu zabaw;

  • puzzle z e‑materiału;

  • obrazki i zadania wydrukowane z e‑materiału;

  • karty obrazkowe z czynnościami wykonywanymi w czasie wolnym.

Alternatywne wykorzystanie multimedium: plik audio (wiersz)

Wykorzystanie tekstu wyliczanki podczas zabawy: uczniowie uczą się tekstu wyliczanki na pamięć. Nauczyciel wychodzi z klasą na boisko szkolne i uczniowie bawią się w chowanego. Tzw. kryjący, zamiast liczyć, mówi wyliczankę.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów. Następnie pokazuje im obrazki przedstawiające różne aktywności, które można wykonywać w weekend, np. grę w piłkę, czytanie książki, słuchanie muzyki. Opisuje obrazki, używając zdań w pierwszej osobie liczby pojedynczej, np. Ich höre Musik. Nauczyciel wykorzystuje słownictwo, które pojawiło się już na wcześniejszych lekcjach. Następnie każdy uczeń wybiera jeden obrazek.

plenum

10 min

Uczniowie siadają w kręgu i nazywają po kolei w języku niemieckim czynności przedstawione na trzymanych obrazkach. W miarę możliwości starają się tworzyć zdania w pierwszej osobie liczby pojedynczej, np. Ich spiele Ball. W razie potrzeby nauczyciel służy im swoją pomocą.

Nauczyciel inicjuje w języku polskim rozmowę na temat form spędzania wolnego czasu w weekend. Pyta uczniów, czy widują się z dziadkami podczas weekendu. 

Uczniowie próbują udzielać odpowiedzi w języku niemieckim.

Nauczyciel pokazuje uczniom obrazki z dialogu, zakrywa dymki dialogowe (e‑materiał: Przeczytaj) i przybliża kontekst przedstawionej sytuacji, mówiąc np. „Jest piątek po południu. Dzieci na placu zabaw rozmawiają o weekendzie. Co mogą planować?”. Uczniowie podają swoje propozycje.

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje dialog w całości, łącznie z nagraniem audio (e‑materiał: Przeczytaj).

plenum

20 min

Nauczyciel zadaje uczniom następujące pytania: Jak Lina zapytała, dokąd jadą Tim i Emma? Co Tim odpowiedział Linie? Następnie uczniowie powtarzają wypowiedzi bohaterów: Wohin fahrt ihr? - Wir fahren zu Oma und Opa (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1, 2).

Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Inicjuje zabawę w pytania i odpowiedzi. Jedna grupa pyta chórem (za Liną), gdzie mieszkają dziadkowie Tima i Emmy. Druga odpowiada, że mieszkają na wsi: Wo wohnen sie? - Sie wohnen auf dem Land. Następnie grupy zamieniają się rolami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w grupach

Zabawę można rozszerzyć o dialog: Wohin fahrt ihr? - Wir fahren zu Oma und Opa.

Nauczyciel inicjuje kolejną zabawę. Uczniowie stoją w kręgu. Nauczyciel mówi wierszyk‑wyliczankę (e‑materiał: Multimedium). Prosi, aby uczniowie włączali się i mówili razem z nim. Osoba, na której skończy się wyliczanka, siada. Zabawa trwa do ostatniej osoby. Na koniec wszyscy wstają i razem mówią całą wyliczankę.

Uczniowie widzą tekst wylicznki na tablicy multimedialnej.

Uczniowie łączą obrazki z odpowiednimi zdaniami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1) oraz układają zgodnie z kolejnością ich występowania w wyliczance (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

praca w parach

obrazki oraz zdania pobrane i wydrukowane z e‑materiału

Uczniowie otrzymują karteczki z czterema wyrażeniami, w których brakuje jednej samogłoski. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że zjadła ją elektroniczna gąsienica. Uczniowie wpisują brakującą samogłoskę i czytają wyrażenia na głos. Następnie wklejają karteczki do zeszytu. Chętni mogą je ozdobić rysunkiem elektronicznej gąsienicy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). 

praca indywidualna

Faza podsumowująca

Uczniowie otrzymują wcześniej przygotowane przez nauczyciela puzzle oraz wzór dialogu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Układają puzzle i zadają sobie nawzajem pytanie: Wo wohnen sie? Następnie udzielają odpowiedzi w języku niemieckim: Sie wohnen in der Stadt. Po wykonaniu zadania nauczyciel sprawdza jego poprawność. Podchodzi do ławek, a uczniowie prezentują przygotowany przez siebie dialog (według wcześniej podanego wzoru).

praca w parach

15 min

Nauczyciel prezentuje nagranie i wyświetla na tablicy multimedialnej dwa zdjęcia. Uczniowie słuchają nagrania i wybierają pasujące do niego zdjęcie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

plenum

Na koniec lekcji nauczyciel proponuje zabawę w gorący kubek. W kubku znajdują się zalaminowane karteczki (w formie pasków) z pytaniami i odpowiedziami z lekcji. Nauczyciel odtwarza muzykę. Kiedy muzyka jest włączona, uczniowie podają sobie kubek z rąk do rąk. Gdy muzyka przestaje grać, kubek zostaje w rękach ucznia, który właśnie go trzyma. Uczeń losuje jeden z pasków. Jeżeli jest na nim pytanie - uczeń odczytuje je i udziela odpowiedzi, jeżeli jest to odpowiedź - uczeń zadaje pasujące do niej pytanie.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów. Następnie pokazuje im obrazki przedstawiające różne aktywności, które można wykonywać w weekend, np. grę w piłkę, czytanie książki, słuchanie muzyki. Opisuje obrazki, używając zdań w pierwszej osobie liczby pojedynczej, np. Ich höre Musik. Nauczyciel wykorzystuje słownictwo, które pojawiło się już na wcześniejszych lekcjach. Następnie każdy uczeń wybiera jeden obrazek.

plenum

10 min

Uczniowie siadają w kręgu i nazywają po kolei w języku niemieckim czynności przedstawione na trzymanych obrazkach. W miarę możliwości starają się tworzyć zdania w pierwszej osobie liczby pojedynczej, np. Ich spiele Ball. W razie potrzeby nauczyciel służy im swoją pomocą.

Nauczyciel inicjuje w języku polskim rozmowę na temat form spędzania wolnego czasu w weekend. Pyta uczniów, czy widują się z dziadkami podczas weekendu. 

Uczniowie próbują udzielać odpowiedzi w języku niemieckim.

Nauczyciel pokazuje uczniom obrazki z dialogu, zakrywa dymki dialogowe (e‑materiał: Przeczytaj) i przybliża kontekst przedstawionej sytuacji, mówiąc np. „Jest piątek po południu. Dzieci na placu zabaw rozmawiają o weekendzie. Co mogą planować?”. Uczniowie podają swoje propozycje.

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje dialog w całości, łącznie z nagraniem audio (e‑materiał: Przeczytaj).

plenum

20 min

Nauczyciel zadaje uczniom następujące pytania: Jak Lina zapytała, dokąd jadą Tim i Emma? Co Tim odpowiedział Linie? Następnie uczniowie powtarzają wypowiedzi bohaterów: Wohin fahrt ihr? - Wir fahren zu Oma und Opa (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1, 2).

Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Inicjuje zabawę w pytania i odpowiedzi. Jedna grupa pyta chórem (za Liną), gdzie mieszkają dziadkowie Tima i Emmy. Druga odpowiada, że mieszkają na wsi: Wo wohnen sie? - Sie wohnen auf dem Land. Następnie grupy zamieniają się rolami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w grupach

Zabawę można rozszerzyć o dialog: Wohin fahrt ihr? - Wir fahren zu Oma und Opa.

Nauczyciel inicjuje kolejną zabawę. Uczniowie stoją w kręgu. Nauczyciel mówi wierszyk‑wyliczankę (e‑materiał: Multimedium). Prosi, aby uczniowie włączali się i mówili razem z nim. Osoba, na której skończy się wyliczanka, siada. Zabawa trwa do ostatniej osoby. Na koniec wszyscy wstają i razem mówią całą wyliczankę.

Uczniowie widzą tekst wylicznki na tablicy multimedialnej.

Uczniowie łączą obrazki z odpowiednimi zdaniami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1) oraz układają zgodnie z kolejnością ich występowania w wyliczance (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

praca w parach

obrazki oraz zdania pobrane i wydrukowane z e‑materiału

Uczniowie otrzymują karteczki z czterema wyrażeniami, w których brakuje jednej samogłoski. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że zjadła ją elektroniczna gąsienica. Uczniowie wpisują brakującą samogłoskę i czytają wyrażenia na głos. Następnie wklejają karteczki do zeszytu. Chętni mogą je ozdobić rysunkiem elektronicznej gąsienicy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). 

praca indywidualna

Faza podsumowująca

Uczniowie otrzymują wcześniej przygotowane przez nauczyciela puzzle oraz wzór dialogu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Układają puzzle i zadają sobie nawzajem pytanie: Wo wohnen sie? Następnie udzielają odpowiedzi w języku niemieckim: Sie wohnen in der Stadt. Po wykonaniu zadania nauczyciel sprawdza jego poprawność. Podchodzi do ławek, a uczniowie prezentują przygotowany przez siebie dialog (według wcześniej podanego wzoru).

praca w parach

15 min

Nauczyciel prezentuje nagranie i wyświetla na tablicy multimedialnej dwa zdjęcia. Uczniowie słuchają nagrania i wybierają pasujące do niego zdjęcie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

plenum

Na koniec lekcji nauczyciel proponuje zabawę w gorący kubek. W kubku znajdują się zalaminowane karteczki (w formie pasków) z pytaniami i odpowiedziami z lekcji. Nauczyciel odtwarza muzykę. Kiedy muzyka jest włączona, uczniowie podają sobie kubek z rąk do rąk. Gdy muzyka przestaje grać, kubek zostaje w rękach ucznia, który właśnie go trzyma. Uczeń losuje jeden z pasków. Jeżeli jest na nim pytanie - uczeń odczytuje je i udziela odpowiedzi, jeżeli jest to odpowiedź - uczeń zadaje pasujące do niej pytanie.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec