Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.8.2
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Wohin fahrt ihr? / Dokąd jedziecie?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o formach spędzania wolnego czasu
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita uczniów. Następnie pokazuje im obrazki przedstawiające różne aktywności, które można wykonywać w weekend, np. grę w piłkę, czytanie książki, słuchanie muzyki. Opisuje obrazki, używając zdań w pierwszej osobie liczby pojedynczej, np. Ich höre Musik. Nauczyciel wykorzystuje słownictwo, które pojawiło się już na wcześniejszych lekcjach. Następnie każdy uczeń wybiera jeden obrazek. | plenum | 10 min | |
Uczniowie siadają w kręgu i nazywają po kolei w języku niemieckim czynności przedstawione na trzymanych obrazkach. W miarę możliwości starają się tworzyć zdania w pierwszej osobie liczby pojedynczej, np. Ich spiele Ball. W razie potrzeby nauczyciel służy im swoją pomocą. | |||
Nauczyciel inicjuje w języku polskim rozmowę na temat form spędzania wolnego czasu w weekend. Pyta uczniów, czy widują się z dziadkami podczas weekendu. | Uczniowie próbują udzielać odpowiedzi w języku niemieckim. | ||
Nauczyciel pokazuje uczniom obrazki z dialogu, zakrywa dymki dialogowe (e‑materiał: Przeczytaj) i przybliża kontekst przedstawionej sytuacji, mówiąc np. „Jest piątek po południu. Dzieci na placu zabaw rozmawiają o weekendzie. Co mogą planować?”. Uczniowie podają swoje propozycje. | |||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje dialog w całości, łącznie z nagraniem audio (e‑materiał: Przeczytaj). | plenum | 20 min | |
Nauczyciel zadaje uczniom następujące pytania: Jak Lina zapytała, dokąd jadą Tim i Emma? Co Tim odpowiedział Linie? Następnie uczniowie powtarzają wypowiedzi bohaterów: Wohin fahrt ihr? - Wir fahren zu Oma und Opa (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1, 2). | |||
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Inicjuje zabawę w pytania i odpowiedzi. Jedna grupa pyta chórem (za Liną), gdzie mieszkają dziadkowie Tima i Emmy. Druga odpowiada, że mieszkają na wsi: Wo wohnen sie? - Sie wohnen auf dem Land. Następnie grupy zamieniają się rolami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | praca w grupach | Zabawę można rozszerzyć o dialog: Wohin fahrt ihr? - Wir fahren zu Oma und Opa. | |
Nauczyciel inicjuje kolejną zabawę. Uczniowie stoją w kręgu. Nauczyciel mówi wierszyk‑wyliczankę (e‑materiał: Multimedium). Prosi, aby uczniowie włączali się i mówili razem z nim. Osoba, na której skończy się wyliczanka, siada. Zabawa trwa do ostatniej osoby. Na koniec wszyscy wstają i razem mówią całą wyliczankę. | Uczniowie widzą tekst wylicznki na tablicy multimedialnej. | ||
Uczniowie łączą obrazki z odpowiednimi zdaniami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1) oraz układają zgodnie z kolejnością ich występowania w wyliczance (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). | praca w parach | obrazki oraz zdania pobrane i wydrukowane z e‑materiału | |
Uczniowie otrzymują karteczki z czterema wyrażeniami, w których brakuje jednej samogłoski. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że zjadła ją elektroniczna gąsienica. Uczniowie wpisują brakującą samogłoskę i czytają wyrażenia na głos. Następnie wklejają karteczki do zeszytu. Chętni mogą je ozdobić rysunkiem elektronicznej gąsienicy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). | praca indywidualna | ||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie otrzymują wcześniej przygotowane przez nauczyciela puzzle oraz wzór dialogu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Układają puzzle i zadają sobie nawzajem pytanie: Wo wohnen sie? Następnie udzielają odpowiedzi w języku niemieckim: Sie wohnen in der Stadt. Po wykonaniu zadania nauczyciel sprawdza jego poprawność. Podchodzi do ławek, a uczniowie prezentują przygotowany przez siebie dialog (według wcześniej podanego wzoru). | praca w parach | 15 min | |
Nauczyciel prezentuje nagranie i wyświetla na tablicy multimedialnej dwa zdjęcia. Uczniowie słuchają nagrania i wybierają pasujące do niego zdjęcie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | plenum | ||
Na koniec lekcji nauczyciel proponuje zabawę w gorący kubek. W kubku znajdują się zalaminowane karteczki (w formie pasków) z pytaniami i odpowiedziami z lekcji. Nauczyciel odtwarza muzykę. Kiedy muzyka jest włączona, uczniowie podają sobie kubek z rąk do rąk. Gdy muzyka przestaje grać, kubek zostaje w rękach ucznia, który właśnie go trzyma. Uczeń losuje jeden z pasków. Jeżeli jest na nim pytanie - uczeń odczytuje je i udziela odpowiedzi, jeżeli jest to odpowiedź - uczeń zadaje pasujące do niej pytanie. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita uczniów. Następnie pokazuje im obrazki przedstawiające różne aktywności, które można wykonywać w weekend, np. grę w piłkę, czytanie książki, słuchanie muzyki. Opisuje obrazki, używając zdań w pierwszej osobie liczby pojedynczej, np. Ich höre Musik. Nauczyciel wykorzystuje słownictwo, które pojawiło się już na wcześniejszych lekcjach. Następnie każdy uczeń wybiera jeden obrazek.
plenum
10 min
Uczniowie siadają w kręgu i nazywają po kolei w języku niemieckim czynności przedstawione na trzymanych obrazkach. W miarę możliwości starają się tworzyć zdania w pierwszej osobie liczby pojedynczej, np. Ich spiele Ball. W razie potrzeby nauczyciel służy im swoją pomocą.
Nauczyciel inicjuje w języku polskim rozmowę na temat form spędzania wolnego czasu w weekend. Pyta uczniów, czy widują się z dziadkami podczas weekendu.
Uczniowie próbują udzielać odpowiedzi w języku niemieckim.
Nauczyciel pokazuje uczniom obrazki z dialogu, zakrywa dymki dialogowe (e‑materiał: Przeczytaj) i przybliża kontekst przedstawionej sytuacji, mówiąc np. „Jest piątek po południu. Dzieci na placu zabaw rozmawiają o weekendzie. Co mogą planować?”. Uczniowie podają swoje propozycje.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje dialog w całości, łącznie z nagraniem audio (e‑materiał: Przeczytaj).
plenum
20 min
Nauczyciel zadaje uczniom następujące pytania: Jak Lina zapytała, dokąd jadą Tim i Emma? Co Tim odpowiedział Linie? Następnie uczniowie powtarzają wypowiedzi bohaterów: Wohin fahrt ihr? - Wir fahren zu Oma und Opa (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1, 2).
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Inicjuje zabawę w pytania i odpowiedzi. Jedna grupa pyta chórem (za Liną), gdzie mieszkają dziadkowie Tima i Emmy. Druga odpowiada, że mieszkają na wsi: Wo wohnen sie? - Sie wohnen auf dem Land. Następnie grupy zamieniają się rolami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
praca w grupach
Zabawę można rozszerzyć o dialog: Wohin fahrt ihr? - Wir fahren zu Oma und Opa.
Nauczyciel inicjuje kolejną zabawę. Uczniowie stoją w kręgu. Nauczyciel mówi wierszyk‑wyliczankę (e‑materiał: Multimedium). Prosi, aby uczniowie włączali się i mówili razem z nim. Osoba, na której skończy się wyliczanka, siada. Zabawa trwa do ostatniej osoby. Na koniec wszyscy wstają i razem mówią całą wyliczankę.
Uczniowie widzą tekst wylicznki na tablicy multimedialnej.
Uczniowie łączą obrazki z odpowiednimi zdaniami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1) oraz układają zgodnie z kolejnością ich występowania w wyliczance (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).
praca w parach
obrazki oraz zdania pobrane i wydrukowane z e‑materiału
Uczniowie otrzymują karteczki z czterema wyrażeniami, w których brakuje jednej samogłoski. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że zjadła ją elektroniczna gąsienica. Uczniowie wpisują brakującą samogłoskę i czytają wyrażenia na głos. Następnie wklejają karteczki do zeszytu. Chętni mogą je ozdobić rysunkiem elektronicznej gąsienicy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).
praca indywidualna
Faza podsumowująca
Uczniowie otrzymują wcześniej przygotowane przez nauczyciela puzzle oraz wzór dialogu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Układają puzzle i zadają sobie nawzajem pytanie: Wo wohnen sie? Następnie udzielają odpowiedzi w języku niemieckim: Sie wohnen in der Stadt. Po wykonaniu zadania nauczyciel sprawdza jego poprawność. Podchodzi do ławek, a uczniowie prezentują przygotowany przez siebie dialog (według wcześniej podanego wzoru).
praca w parach
15 min
Nauczyciel prezentuje nagranie i wyświetla na tablicy multimedialnej dwa zdjęcia. Uczniowie słuchają nagrania i wybierają pasujące do niego zdjęcie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
plenum
Na koniec lekcji nauczyciel proponuje zabawę w gorący kubek. W kubku znajdują się zalaminowane karteczki (w formie pasków) z pytaniami i odpowiedziami z lekcji. Nauczyciel odtwarza muzykę. Kiedy muzyka jest włączona, uczniowie podają sobie kubek z rąk do rąk. Gdy muzyka przestaje grać, kubek zostaje w rękach ucznia, który właśnie go trzyma. Uczeń losuje jeden z pasków. Jeżeli jest na nim pytanie - uczeń odczytuje je i udziela odpowiedzi, jeżeli jest to odpowiedź - uczeń zadaje pasujące do niej pytanie.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0