Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Plusy i minusy rozwoju turystyki
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
XII. Rola tradycyjnych i nowoczesnych usług w rozwoju społeczno‑gospodarczym: transport, łączność, usługi edukacyjne, badawczo‑rozwojowe, finansowe i turystyczne. Uczeń:
5) wyróżnia rodzaje usług turystycznych oraz wyjaśnia przyczyny i skutki społeczno‑kulturowe i gospodarcze szybkiego ich rozwoju na świecie.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
porównuje wpływ indywidualnej i masowej turystyki na środowisko geograficzne,
ocenia wpływ turystyki na środowisko przyrodnicze, gospodarkę, ludność i kulturę,
przyjmuje postawę odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze podczas uprawiania turystyki.
Strategie: odwrócona klasa
Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, pogadanka, plakat
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Kurek W., Turystyka a środowisko. Współczesne problemy badawcze, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej, Kraków 2013.
Nowak S. (red.), Ekonomiczno‑organizacyjne problemy działalności turystycznej w regionach, Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach, 2013.
PRZEBIEG LEKCJI
Kilka lekcji wcześniej nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Prosi ich o przygotowanie informacji na temat pozytywnych (grupa 1) i negatywnych (grupa 2) skutków turystyki. Zaleca zapoznać się z niniejszym e‑materiałem oraz innymi źródłami informacji geograficznej. Prosi też, aby każda z grup przyniosła na zajęcia brystol, kolorowe kredki, pisaki, farby lub inne przybory do malowania.
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy, sprawdzenie obecności).
Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat turystyki, które uczniowie zdobyli na poprzednich lekcjach.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi każdą z grup o przygotowanie plakatu obrazującego pozytywne (grupa 1) i negatywne (grupa 2) skutki turystyki. Uczniowie mogą używać różnych przyborów i zaproponować własną wizję plakatu. Mogą używać piktogramów, sygnatur, rysunków i krótkich sformułowań. Ważne jest, żeby wyłonić w każdej z grup lidera, który zarządzał będzie czasem (czas pracy - ok. 20 min.).
Po zakończonej pracy każda z grup przedstawia na forum klasy swoje plakaty. Rozpoczyna się klasowa dyskusja, nad przebiegiem której czuwa nauczyciel.
W kolejnym etapie nauczyciel może poruszyć kwestie z bloku tekstowego e‑materiału, które nie były podjęte podczas klasowej dyskusji.
Następnie uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenia interaktywne.
Faza podsumowująca
Nauczyciel wyświetla film edukacyjny. Uczniowie wykonują do niego polecenie i prezentują na forum klasy swoje notatki.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.
Praca domowa
Wyszukaj artykuły naukowe i strony internetowe, na których opisane są skutki turystyki na wybranych obszarach świata lub Polski (studium przypadku). Wykonaj syntetyczne notatki na ten temat.
Opcjonalnie: Zapoznaj się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (w fazie podsumowującej), jak i przed lekcją (do strategii odwróconej klasy) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej i na innych lekcjach dotyczących turystyki.