Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.3.2
Imię i nazwisko: Małgorzata Bubik
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Lea hat wieder keine Hausaufgaben / Lea znowu nie ma pracy domowej
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania przyborów szkolnych i informowania o ich posiadaniu lub braku.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni przybory i przedmioty szkolne, które posiada i których nie posiada;
poda przykłady problemów związanych ze szkołą;
opisze przedmioty, które ma w plecaku i piórniku.
Cele motywacyjne:
Zachęcanie uczniów do samooceny własnej pracy i stosowania różnych technik służących uczeniu się.
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości; otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych;
automotywacja i zachęcanie siebie do działania.
Metody i formy nauczania:
podająca: praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
eksponująca: ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna: metoda aktywizująca, gry dydaktyczne;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji zajęć:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca:
W ramach rozgrzewki nauczyciel poleca uczniom, aby wymienili nazwy przyborów szkolnych, jakie pamiętają z poprzedniej lekcji. Można w tym celu wykorzystać piłeczkę: nauczyciel rzuca piłeczkę do ucznia, który podaje nazwę zapamiętanego przyboru szkolnego. Uczeń rzuca piłeczkę do kolejnego ucznia, który po jej złapaniu wymienia kolejną nazwę przyboru szkolnego, itd.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują obrazki pod tekstem w części Przeczytaj. Pracując w parach, starają się odnaleźć w tekście informacje przedstawione na ilustracji, np.: Lea tanzt gern lub Fabian spielt Gitarre. Wyniki pracy w parach omawiane są na forum. W tym celu nauczyciel może wyświetlić rysunki na tablicy interaktywnej i poprosić kolejnych uczniów o wskazywanie tych fragmentów ilustracji, które odpowiadają informacjom podanym w tekście.
Uczniowie czytają tekst po raz kolejny i wynotowują te słowa i zwroty, które dostarczają informacji na temat problemów Lei. Podane przykłady zostają zapisane na tablicy i będą wykorzystane w dalszym toku lekcji, w fazie podsumowującej.
Nauczyciel prezentuje użycie rodzajników ein i przeczenia kein. Pokazuje w tym celu podręcznik i pyta: Ist das ein Heft? Następnie mówi: Nein, das ist kein Heft. Das ist ein Lehrbuch. Przykłady: ein Bleistift/kein Bleistift, eine Federtasche/keine Federtasche zapisuje na tablicy. Uczniowie starają się sformułować zasadę użycia kein i keine.
Uczniowie pracują samodzielnie z ilustracją interaktywną, zwracając szczególną uwagę na rodzaj gramatyczny przedstawionych na niej przedmiotów. Następnie łączą się w pary. Jeden z uczniów wskazuje przedmiot na ilustracji interaktywnej i pyta np.: Ist das ein Malblock? Drugi uczeń odpowiada: Nein, das ist kein Malblock. Das ist eine Federtasche.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Aufgabe 6 z części Sprawdź się: Das ist ein Pechtag, uzupełniają luki odpowiednimi wyrazami. Następnie nauczyciel prosi, aby uczniowie wynotowali, jakie problemy przydarzyły się Fabianowi, i dopisuje je na tablicy tam, gdzie wcześniej były wynotowane problemy Lei. Nauczyciel inicjuje rozmowę z uczniami: Was ist für dich ein Pechtag? Was ist für dich ganz schlimm? Jeśli na tablicy nie ma jakiegoś problemu, który chciałby nazwać uczeń, nauczyciel podaje odpowiedni zwrot w języku niemieckim i zapisuje go na tablicy.
Praca domowa
W celu utrwalenia słownictwa uczniowie wykonują pisemnie Aufgabe 8 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną w celu powtórzenia użycia rodzajników;
w trakcie lekcji: ilustracja interaktywna może być wykorzystana do ćwiczenia struktury kein/keine;
po lekcji: warto zachęcić uczniów do sięgnięcia do ilustracji interaktywnej jako pomocy przy realizacji pracy domowej.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0