Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Co to jest aluminotermia?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
3) opisuje właściwości fizyczne i chemiczne glinu; wyjaśnia, na czym polega pasywacja glinu; tłumaczy znaczenie tego zjawiska w zastosowaniu glinu w technice.
Zakres rozszerzony
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
4) opisuje właściwości fizyczne i chemiczne glinu; wyjaśnia, na czym polega pasywacja glinu; tłumaczy znaczenie tego zjawiska w zastosowaniu glinu w technice.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje pojęcia aluminotermii, termitu, reakcji termitowej;
proponuje reakcje pozwalające na otrzymanie metalu w wyniku aluminotermii;
wymienia zastosowanie aluminotermii;
ustala, czy dana reakcja przebiega na podstawie wykresu Ellinghama.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
technika skala punktowa;
technika zdań podsumowujących;
symulacja interaktywna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zainteresowanie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla zdjęcia (patrz materiały pomocnicze), na których pokazana jest aluminotermia np. spawanie torów kolejowych oraz termit. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Co przedstawiają wyświetlone zdjęcia”?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: Czym jest aluminotermia?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Powrót do fazy wstępnej. Jeśli uczniowie mieli problem z udzieleniem odpowiedzi na postawione pytania, nauczyciel prosi ich o zapoznanie się z treścią e‑materiału i wyszukanie odpowiedzi, po czym chętni uczniowie podają na forum poprawne odpowiedzi.
Nauczyciel dzieli losowo uczniów na cztery grupy. Każda z grup ma za zadanie w oparciu o diagram Ellinghama, zawarty w e‑materiale, ustalić czy wylosowany tlenek metalu (losy to kolorowe karteczki, które pobierają od nauczyciela) może być zredukowany przy użyciu glinu? Jeśli tak zapisują odpowiednie równania reakcji oraz odszukują i wypisują zastosowania, w których można by było wykorzystać wskazane reakcje. Równania reakcji uczniowie z poszczególnych grup zapisują na tablicy. Uczniowie mogą korzystać z dostępnych źródeł informacji.
Uczniowie analizują w parach symulację interaktywną zawartą w e‑materiale i na jej podstawie wykonują zawarte w medium ćwiczenia.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie na kartkach wypisali wszystkie poruszone w dzisiejszej lekcji wątki. Następnie, do każdego podtematu mają narysować skalę od zera do dziesięciu i zaznaczyć, na ile oswoili dany wątek. Skala zerowa oznacza, że uczeń nadal pewnych kwestii nie rozumie, skala 10 – rozumie wszystko i potrafi daną wiedzę wykorzystać, natomiast skala 5 będzie oznaczać, że uczeń czuje się jeszcze niepewnie. Po narysowaniu skal kilku wybranych uczniów dzieli się na forum klasy swoimi wynikami. W przypadku skal mniejszych niż 10 prowadzący pyta, co można zrobić, żeby oceny były jeszcze wyższe.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Dziś nauczyłam/łem się...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – sprawdź się, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Symulacja pozwoli uczniom na utrwalenie wiedzy dotyczącej tematu oraz będzie użytecznym medium pokazującym krok po korku w jaki sposób można przeprowadzić reakcję termitową.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Czym jest aluminotermia?
Co jest produktem każdej reakcji w aluminotermii?
Czy termit to mieszanina łatwo ulegająca zapaleniu?
W jaki sposób można zapalić mieszaninę termitową?
Do czego wykorzystywana jest aluminotermia?
Nauczyciel przygotowuje kolorowe karteczki z napisami tlenków do rozlosowania (pkt. 2 w fazie realizacyjnej).
Zdjęcia: aluminotermia – spawanie szyn oraz termit: