Numer e‑materiału: Temat 11
Autor e‑materiału: Marzenna Skoczylas
Tytuł e‑materiału: Znam literę „J”
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 1

Cel ogólny lekcji: Poprzez utrwalenie głoski i litery „J,j” uczeń doskonali umiejętność poprawnego posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie, pozwalającą na samodzielną aktywność, komunikację i efektywną naukę.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
1) słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie;
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
3) słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
1) wypowiada się płynnie, wyraziście, stosując adekwatne do sytuacji techniki języka mówionego: pauzy, zmianę intonacji, tempa i siły głosu;
4) porządkuje swoją wypowiedź, poprawia w niej błędy, omawia treść przeczytanych tekstów i ilustracji; nadaje znaczenie i tytuł obrazom, a także fragmentom tekstów;
3 Osiągnięcia w zakresie czytania. Uczeń:
1) czyta płynnie, poprawnie i wyraziście na głos teksty zbudowane z wyrazów opracowanych w toku zajęć, dotyczące rzeczywistych doświadczeń dzieci i ich oczekiwań poznawczych;
2) czyta w skupieniu po cichu teksty zapisane samodzielnie w zeszycie oraz teksty drukowane;
4) wyszukuje w tekstach fragmenty według niego najpiękniejsze, najważniejsze, trudne do zrozumienia lub określone przez nauczyciela;
5 Osiągnięcia w zakresie kształcenia językowego. Uczeń:
1) wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski;
6 Osiągnięcia w zakresie samokształcenia. Uczeń:
1) podejmuje próby zapisu nowych, samodzielnie poznanych wyrazów i sprawdza poprawność ich zapisu, korzystając ze słownika ortograficznego;
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
1) rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Odpowiada na pytania związane z tekstem wiersza.

  • Rysuje wybrane zwierzę.

  • Wymienia wyrazy rozpoczynające się na literę „J, j”.

  • Wskazuje głoskę „J, j” w nagłosie, śródgłosie i wygłosie.

  • Czyta sylaby i łączy je w wyrazy, a wyrazy w zdania.

  • Układa proste zdania z podanymi wyrazami.

  • Łączy obrazki z podpisami z literą „J, j”.

  • Zapisuje wyrazy zawierające literę „J, j”.

  • Rozszyfrowuje zakodowane wyrazy.

  • Uzupełnia proste zdania podanymi wyrazami.

  • Wyjaśnia znaczenie słowa „kolejka”.

  • Odczytuje prawidłowo wybrane wyrazy.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje osobiste i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.