Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Anna Kowalska
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)
Temat zajęć: Ва́нная мое́й мечты́/ Wymarzona łazienka
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III; poziom językowy A2+
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne:
wymienia nazwy wyposażenia łazienki w języku rosyjskim;
opowiada o wystroju łazienki;
pisze koledze/koleżance, jak powinna wyglądać łazienka jego marzeń.
Cele motywacyjne:
Uczeń
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka rosyjskiego a innymi dziedzinami życia;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności;
potrafi wykorzystać zgromadzone informacje w rozmowie z rówieśnikami.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe: użycie obrazu, powtarzanie słów i konstrukcji, grupowanie pojęć w różne kategorie, używanie skojarzeń wzrokowych;
strategie kognitywne: czytanie i słuchanie tekstów w celu znalezienia określonych informacji, łączenie słów ze sobą;
strategie kompensacyjne: rozpoznawanie znaczenia tekstów słuchanych;
metakognitywne: łączenie nowych informacji z już znanymi;
strategie społeczne: współpraca z innymi osobami.
Metody nauczania/Techniki nauczania:
Metody:
eksponująca,
programowana,
podająca,
kognitywna,
metoda problemowa.
Techniki:
ćwiczenia przedmiotowe,
techniki multimedialne,
opis,
objaśnienia i komentarze,
planowanie w oparciu o materiał źródłowy.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca z grupą.
Środki dydaktyczne:
tekst źródłowy,
mapa pojęć,
ilustracje,
zestaw ćwiczeń,
audio.
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca:
Na początku lekcji nauczyciel czyta ciekawostkę, którą zamieszczono we wprowadzeniu do e‑materiału. Inicjuje krótką rozmowę, pytając uczniów jak wyobrażają sobie wymarzoną łazienkę. Po podsumowaniu odpowiedzi uczniów nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają na głos tekst źródłowy (wiadomości na forum). W przypadku nieznajomości poszczególnych słów uczniowie sprawdzają ich znaczenie w słowniku. Aby sprawdzić stopień zrozumienia tekstu oraz utrwalić zasady użycia w kontekście poznanego słownictwa, uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑3 do tekstu źródłowego. Ćwiczenia mogą być dodatkowo wykonane w formie ustnej na forum klasy.
W kolejnej fazie nauczyciel odczytuje treść belki umieszonej nad multimedium. Uczniowie zapoznają się z mapą pojęć. Nauczyciel pokazuje uczniom, na wcześniej przygotowanych obrazkach, różne elementy wyposażenia oraz style łazienek i prosi uczniów, aby na podstawie mapy pojęć podali ich nazwy. Następnie uczniowie wykonują w parach ćwiczenia do multimedium. Nauczyciel występuje w roli eksperta i sprawdza poprawność rozwiązań.
W celu utrwalenia materiału wprowadzonego na lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑6 z części Sprawdź się. Ćwiczenie nr 5 (krzyżówka) uczniowie wykonują na czas, pracując w małych grupach. Grupa, która najszybciej ukończy zadanie może zostać nagrodzona.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o dokończenie zdań:
Na dzisiejszej lekcji nauczyłem/nauczyłam się…
Na dzisiejszej lekcji poznałem/poznałam…
Praca domowa:
Uczniowie wykonuję pisemnie ćwiczenia 7. i 8. z części Sprawdź się. Praca domowa powinna zostać sprawdzona przez nauczyciela zgodnie z obowiązującymi w szkole Przedmiotowymi Zasadami Oceniania i Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania z uwzględnieniem zasad oceniania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE). Nauczyciel bierze pod uwagę zawarte w wypowiedziach informacje, spójność tekstu, bogactwo środków językowych oraz liczbę błędów językowych. Jeśli liczba popełnionych błędów była znacząca, uczniowie mogą zostać poproszeni o poprawienie swojej pracy na tej samej kartce, pod komentarzem nauczyciela. Podsumowując wykonanie zadań, nauczyciel podkreśla, co najbardziej podobało mu się w pracach uczniów.
Materiały pomocnicze:
ilustracje przedstawiające łazienki, słowniczek, audio.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium
Po lekcji uczeń może wykorzystać multimedium w celu utrwalenia poznanego materiału, na przykład podczas odrabiania pracy domowej lub przygotowania się do pracy kontrolnej.
Słownictwo z multimedium może być także wykorzystane do zadania fakultatywnego dla chętnych. Uczniowie otrzymują propozycję stworzenia plakatu, na którym zostanie zareklamowana ich wymarzona łazienka, z opisanymi kluczowymi jej elementami. Uczniowie mogą pracować indywidualnie, w parach lub w trzyosobowych zespołach. Plakaty mogą zostać umieszczone na tablicy magnetycznej, a dodatkowa praca uczniów doceniona przyznanymi punktami / oceną.