Imię i nazwisko autora: Anna Kowalska

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)

Temat zajęć: Ва́нная мое́й мечты́/ Wymarzona łazienka

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III; poziom językowy A2+

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne:

  • wymienia nazwy wyposażenia łazienki w języku rosyjskim;

  • opowiada o wystroju łazienki;

  • pisze koledze/koleżance, jak powinna wyglądać łazienka jego marzeń.

Cele motywacyjne:

Uczeń 

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka rosyjskiego a innymi dziedzinami życia;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności;

  • potrafi wykorzystać zgromadzone informacje w rozmowie z rówieśnikami.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: użycie obrazu, powtarzanie słów i konstrukcji, grupowanie pojęć w różne kategorie, używanie skojarzeń wzrokowych;

  • strategie kognitywne: czytanie i słuchanie tekstów w celu znalezienia określonych informacji, łączenie słów ze sobą;

  • strategie kompensacyjne: rozpoznawanie znaczenia tekstów słuchanych;

  • metakognitywne: łączenie nowych informacji z już znanymi;

  • strategie społeczne: współpraca z innymi osobami.

Metody nauczania/Techniki nauczania:

Metody:

  • eksponująca,

  • programowana,

  • podająca,

  • kognitywna,

  • metoda problemowa.

Techniki:

  • ćwiczenia przedmiotowe,

  • techniki multimedialne,

  • opis,

  • objaśnienia i komentarze,

  • planowanie w oparciu o materiał źródłowy.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca z grupą. 

Środki dydaktyczne:

  • tekst źródłowy,

  • mapa pojęć,

  • ilustracje,

  • zestaw ćwiczeń,

  • audio.

Przebieg lekcji:

Faza wprowadzająca:

Na początku lekcji nauczyciel czyta ciekawostkę, którą zamieszczono we wprowadzeniu do e‑materiału. Inicjuje krótką rozmowę, pytając uczniów jak wyobrażają sobie wymarzoną łazienkę. Po podsumowaniu odpowiedzi uczniów nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają na głos tekst źródłowy (wiadomości na forum). W przypadku nieznajomości poszczególnych słów uczniowie sprawdzają ich znaczenie w słowniku. Aby sprawdzić stopień zrozumienia tekstu oraz utrwalić zasady użycia w kontekście poznanego słownictwa, uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑3 do tekstu źródłowego. Ćwiczenia mogą być dodatkowo wykonane w formie ustnej na forum klasy.

  • W kolejnej fazie nauczyciel odczytuje treść belki umieszonej nad multimedium. Uczniowie zapoznają się z mapą pojęć. Nauczyciel pokazuje uczniom, na wcześniej przygotowanych obrazkach, różne elementy wyposażenia oraz style łazienek i prosi uczniów, aby na podstawie mapy pojęć podali ich nazwy. Następnie uczniowie wykonują w parach ćwiczenia do multimedium. Nauczyciel występuje w roli eksperta i sprawdza poprawność rozwiązań.

  • W celu utrwalenia materiału wprowadzonego na lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑6 z części Sprawdź się. Ćwiczenie nr 5 (krzyżówka) uczniowie wykonują na czas, pracując w małych grupach. Grupa, która najszybciej ukończy zadanie może zostać nagrodzona.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel prosi uczniów o dokończenie zdań:

  • Na dzisiejszej lekcji nauczyłem/nauczyłam się…

  • Na dzisiejszej lekcji poznałem/poznałam…

Praca domowa:

  • Uczniowie wykonuję pisemnie ćwiczenia 7. i 8. z części Sprawdź się. Praca domowa powinna zostać sprawdzona przez nauczyciela zgodnie z obowiązującymi w szkole Przedmiotowymi Zasadami OcenianiaWewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania z uwzględnieniem zasad oceniania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE). Nauczyciel bierze pod uwagę zawarte w wypowiedziach informacje, spójność tekstu, bogactwo środków językowych oraz liczbę błędów językowych. Jeśli liczba popełnionych błędów była znacząca, uczniowie mogą zostać poproszeni o poprawienie swojej pracy na tej samej kartce, pod komentarzem nauczyciela. Podsumowując wykonanie zadań, nauczyciel podkreśla, co najbardziej podobało mu się w pracach uczniów.

Materiały pomocnicze:

ilustracje przedstawiające łazienki, słowniczek, audio.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium

  • Po lekcji uczeń może wykorzystać multimedium w celu utrwalenia poznanego materiału, na przykład podczas odrabiania pracy domowej lub przygotowania się do pracy kontrolnej.

  • Słownictwo z multimedium może być także wykorzystane do zadania fakultatywnego dla chętnych. Uczniowie otrzymują propozycję stworzenia plakatu, na którym zostanie zareklamowana ich wymarzona łazienka, z opisanymi kluczowymi jej elementami. Uczniowie mogą pracować indywidualnie, w parach lub w trzyosobowych zespołach. Plakaty mogą zostać umieszczone na tablicy magnetycznej, a dodatkowa praca uczniów doceniona przyznanymi punktami / oceną.