Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Procenty
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
zamienia procenty na ułamki i ułamki na procenty
wykorzystuje procenty w sytuacjach praktycznych
analizuje problemy z otaczającej nas rzeczywistości i opisuje je z wykorzystaniem procentów
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
mapa skojarzeń
drzewo pojęć
Formy pracy:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
kartony, mazaki
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w grupach sporządzają mapę skojarzeń, na której zaznaczają pojęcia, wzory, itp. związane z procentami.
Po prezentacji prac grup i wspólnym przypomnieniu wiadomości na temat procentów, uczniowie w parach zapoznają się z materiałem zapisanym w sekcji „Przeczytaj” i z galerią zdjęć interaktywnych.
Następnie w grupach rozwiązują zadania interaktywne.
Podsumowaniem tej części zajęć jest wspólne omówienie rozwiązanych zadań i sporządzenie częściowego drzewa pojęć związanych z procentami.
Te drzewa oraz wykonane wcześniej mapy skojarzeń uczniowie umieszczają na tablicy w klasie i w trakcie następnych lekcji poświęconych procentom, będą uzupełniali te plansze.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia prace grup i par.
Praca domowa:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie w domu zgromadzili (i przynieśli na następną lekcję) materiały, w których występują procenty (np. gazetki reklamowe, artykuły z gazet, itp.).
Materiały pomocnicze:
Procent i promilProcent i promil
Wskazówki metodyczne:
Galerię zdjęć interaktywnych można wykorzystać, podsumowując wiadomości związane z procentami.