Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Procenty

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zamienia procenty na ułamki i ułamki na procenty

  • wykorzystuje procenty w sytuacjach praktycznych

  • analizuje problemy z otaczającej nas rzeczywistości i opisuje je  z wykorzystaniem procentów

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • mapa skojarzeń

  • drzewo pojęć

Formy pracy:

  • praca w parach

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer

  • kartony, mazaki

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  • Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w grupach sporządzają mapę skojarzeń, na której zaznaczają pojęcia, wzory, itp. związane z procentami.

  2. Po prezentacji prac grup i wspólnym przypomnieniu wiadomości na temat procentów, uczniowie w parach zapoznają się z materiałem zapisanym w sekcji „Przeczytaj” i z galerią zdjęć interaktywnych.

  3. Następnie w grupach rozwiązują zadania interaktywne.

  4. Podsumowaniem tej części zajęć jest wspólne omówienie rozwiązanych zadań i sporządzenie częściowego drzewa pojęć związanych z procentami.

  5. Te drzewa oraz wykonane wcześniej mapy skojarzeń uczniowie umieszczają na tablicy w klasie i w trakcie następnych lekcji poświęconych procentom, będą uzupełniali te plansze.

Faza podsumowująca:

  1. Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia prace grup i par.

Praca domowa:

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie w domu zgromadzili (i przynieśli na następną lekcję) materiały, w których występują procenty (np. gazetki reklamowe, artykuły z gazet, itp.).

Materiały pomocnicze:

Procent i promilD1a8DqZjProcent i promil

Wskazówki metodyczne:

Galerię zdjęć interaktywnych można wykorzystać, podsumowując wiadomości związane z procentami.