Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.1.1
Autor e‑materiału: Danuta Lisowska
Tytuł e‑materiału: Meine Cousine ist 13 / Moja kuzynka ma 13 lat
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o dalszych członkach rodziny (liczebniki w zakresie do 20)
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami, pyta o samopoczucie. Prezentuje uczniom zaproszenie na urodziny z wyraźną liczbą 13. Uczniowie podają swoje przypuszczenia dotyczące tematu lekcji. | plenum | 15 min | na dywanie burza mózgów zaproszenie na urodziny |
Nauczyciel prezentuje pierwszą ilustrację z przyjęcia urodzinowego (e‑materiał: Przeczytaj). | w ławkach miękka piłeczka | ||
Nauczyciel zapisuje na tablicy temat lekcji (Meine Cousine ist 13), uczniowie przepisują temat do zeszytu. | |||
Uczniowie słuchają nagrania z przyjęcia urodzinowego Laury, przyglądają się szczegółom przedstawionym na ilustracji (świeczki na torcie: 13). | |||
Nauczyciel prosi o powtórzenie nazw dalszych członków rodziny, początkowo chórem, następnie prosi o to wybranych uczniów, rzucając do nich miękką piłeczkę i jednocześnie podając wyraz. | |||
Nauczyciel prosi o znalezienie par: wyraz i rysunek (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Tu następuje utrwalenie imion, które pojawią się w dalszej fazie lekcji (wiersz). | praca w parach | ||
Nauczyciel powtarza z uczniami liczebniki od 1 do 20. Może przy tym skorzystać z rysunków wesołych liczb (e‑materiał: Słowniczek). Przy powtórce ważne jest, żeby utrwalić pisownię liczebników. Następnie uczniowie podają właściwy wiek kuzynki i kuzyna Sophie (e‑materiał: Przeczytaj: polecenie 3). | |||
Nauczyciel wskazuje na cyfry i liczby z otoczenia w zakresie 1‑20 (np. numer na kluczyku od klasy, zapisy na plakatach, datę, numery szfek itp.). Uczniowie podają nazwę po niemiecku, a nauczyciel zapisuje liczebnik słownie. Następnie uczniowie umieszczają wybrane liczebniki na ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | praca indywidualna | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje uczniom wierszyk, uczniowie słuchają i przyglądają się ilustracji. | plenum | 15 min | w ławkach |
Uczniowie słuchają ponownie wierszyka, powtarzają za lektorem, następnie wskazują na rysunku osoby wymienione w nagraniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). | |||
Nauczyciel prosi o wykonanie zadania polegającego na pogrupowaniu liczb, nazw członków rodziny oraz imion (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). | praca indywidualna | ||
Uczniowie czytają zdania z kolejnego polecenia, w których są luki. Uzupełniają pierwszą zwrotkę wiersza, a następnie czytają ją na głos (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3), utrwalają w ten sposób strukturę: ist ... Jahre alt. | |||
Nauczyciel prosi chętnych lub wskazanych uczniów o podanie odpowiedzi do polecenia 2 i 3. | |||
Uczniowie słuchają nagrania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). W nagraniu kilkukrotnie pojawia się struktura: ist ... Jahre alt, którą uczniowie utrwalają. Jednocześnie skupiają się na wychwyceniu liczebnika: muszą zaklaskać tyle razy, ile dana osoba ma lat. | plenum | uczniowie stoją obok ławek i klaszczą | |
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie łączą trzy elementy, które do siebie pasują: wyraz w języku polskim, niemieckim oraz ilustrację. Zaznaczają ja lub nein (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca indywidualna | 15 min | w ławkach |
Uczniowie wpisują nazwy członków rodziny wraz z rodzajnikami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | |||
Nauczyciel przekazuje uczniom ilustracje. Ich zadanie polega na nazwaniu członka rodziny (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | praca w parach | ilustracje z uroczystości rodzinnych słownik kieszonkowy lub internetowy | |
Nauczyciel proponuje zabawę w bingo, w zakresie liczb od 1 do 20. Uczniowie przepisują z tablicy do zeszytu słowny zapis liczb, które stanowiły dla większości uczniów największy problem. Liczba zapisana słownie jest podkreślona kolorem, tak aby była widoczna. | plenum | wydrukowane karty do gry w bingo pisaki | |
Uczniowie rozmawiają ze sobą, mówią o wieku kuzyna lub kuzynki. Stosują zdania: Sie/Er ist … Jahre alt. | praca w parach | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami, pyta o samopoczucie. Prezentuje uczniom zaproszenie na urodziny z wyraźną liczbą 13.
Uczniowie podają swoje przypuszczenia dotyczące tematu lekcji.
plenum
15 min
na dywanie
burza mózgów
zaproszenie na urodziny
Nauczyciel prezentuje pierwszą ilustrację z przyjęcia urodzinowego (e‑materiał: Przeczytaj).
w ławkach
miękka piłeczka
Nauczyciel zapisuje na tablicy temat lekcji (Meine Cousine ist 13), uczniowie przepisują temat do zeszytu.
Uczniowie słuchają nagrania z przyjęcia urodzinowego Laury, przyglądają się szczegółom przedstawionym na ilustracji (świeczki na torcie: 13).
Nauczyciel prosi o powtórzenie nazw dalszych członków rodziny, początkowo chórem, następnie prosi o to wybranych uczniów, rzucając do nich miękką piłeczkę i jednocześnie podając wyraz.
Nauczyciel prosi o znalezienie par: wyraz i rysunek (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Tu następuje utrwalenie imion, które pojawią się w dalszej fazie lekcji (wiersz).
praca w parach
Nauczyciel powtarza z uczniami liczebniki od 1 do 20. Może przy tym skorzystać z rysunków wesołych liczb (e‑materiał: Słowniczek). Przy powtórce ważne jest, żeby utrwalić pisownię liczebników. Następnie uczniowie podają właściwy wiek kuzynki i kuzyna Sophie (e‑materiał: Przeczytaj: polecenie 3).
Nauczyciel wskazuje na cyfry i liczby z otoczenia w zakresie 1‑20 (np. numer na kluczyku od klasy, zapisy na plakatach, datę, numery szfek itp.). Uczniowie podają nazwę po niemiecku, a nauczyciel zapisuje liczebnik słownie. Następnie uczniowie umieszczają wybrane liczebniki na ilustracji (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
praca indywidualna
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje uczniom wierszyk, uczniowie słuchają i przyglądają się ilustracji.
plenum
15 min
w ławkach
Uczniowie słuchają ponownie wierszyka, powtarzają za lektorem, następnie wskazują na rysunku osoby wymienione w nagraniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).
Nauczyciel prosi o wykonanie zadania polegającego na pogrupowaniu liczb, nazw członków rodziny oraz imion (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).
praca indywidualna
Uczniowie czytają zdania z kolejnego polecenia, w których są luki. Uzupełniają pierwszą zwrotkę wiersza, a następnie czytają ją na głos (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3), utrwalają w ten sposób strukturę: ist ... Jahre alt.
Nauczyciel prosi chętnych lub wskazanych uczniów o podanie odpowiedzi do polecenia 2 i 3.
Uczniowie słuchają nagrania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). W nagraniu kilkukrotnie pojawia się struktura: ist ... Jahre alt, którą uczniowie utrwalają. Jednocześnie skupiają się na wychwyceniu liczebnika: muszą zaklaskać tyle razy, ile dana osoba ma lat.
plenum
uczniowie stoją obok ławek i klaszczą
Faza podsumowująca
Uczniowie łączą trzy elementy, które do siebie pasują: wyraz w języku polskim, niemieckim oraz ilustrację. Zaznaczają ja lub nein (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca indywidualna
15 min
w ławkach
Uczniowie wpisują nazwy członków rodziny wraz z rodzajnikami (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
Nauczyciel przekazuje uczniom ilustracje. Ich zadanie polega na nazwaniu członka rodziny (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
praca w parach
ilustracje z uroczystości rodzinnych
słownik kieszonkowy lub internetowy
Nauczyciel proponuje zabawę w bingo, w zakresie liczb od 1 do 20.
Uczniowie przepisują z tablicy do zeszytu słowny zapis liczb, które stanowiły dla większości uczniów największy problem. Liczba zapisana słownie jest podkreślona kolorem, tak aby była widoczna.
plenum
wydrukowane karty do gry w bingo
pisaki
Uczniowie rozmawiają ze sobą, mówią o wieku kuzyna lub kuzynki. Stosują zdania: Sie/Er ist … Jahre alt.
praca w parach
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0