Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Szymańska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Patologie społeczne

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

II. Społeczeństwo obywatelskie. Uczeń:

8) rozpoznaje przejawy patologii życia publicznego i wykazuje ich negatywny wpływ na życie publiczne; przedstawia mechanizmy korupcji i analizuje – z wykorzystaniem materiałów medialnych – jej udowodniony przykład.

Zakres rozszerzony

I. Człowiek w społeczeństwie. Uczeń:

6) analizuje poznawcze przyczyny stosowania stereotypów i związane z tym niebezpieczeństwa.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest patologia społeczna;

  • rozpoznaje objawy uzależnień;

  • charakteryzuje uwarunkowania zjawiska patologii społecznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • mapa myśli;

  • WebQuest.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przed lekcją chętne/wybrane osoby przygotowują prezentację na temat: „Stereotypy i uprzedzenia jako przyczyna zjawisk patologicznych” oraz „Wpływ technologii na społeczeństwo – uzależnienia”.

Faza wstępna:

  1. Przedstawienie tematu „Patologie społeczne” i celów zajęć.

  2. Uczniowie w parach opracowują mapy myśli dotyczące skojarzeń ze słowem „patologia”. Wybrana para przedstawia swoje propozycje i zapisuje je na tablicy. Pozostali uczniowie odnoszą się do tych sugestii, uzupełniając je o swoje pomysły.

Faza realizacyjna:

  1. Przedstawienie prezentacji dotyczącej stereotypów i uprzedzeń. Po jej zakończeniu uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom. Następnie dyskutują o stereotypach z jakimi sami spotykają się na co dzień.

  2. Praca z materiałem zamieszczonym w sekcji „Audiobook”. Uczniowie w trakcie emisji wynotowuja najistotniejsze informacje. Następnie wyszukują w internecie raport „Przemoc wobec kobiet: badanie na poziomie Unii Europejskiej” (elementy WebQuestu) i na jego podstawie wykonują ćwiczenie dołączone do audiobooka.

  3. Uczniowie w parach przygotowują argumenty do dyskusji dotyczącej zagadnień poruszonych w materiale w sekcji „Audiobook”. Dyskutują, a następnie wybrane osoby przedstawiają wnioski.

  4. Prezentacja uczniowska na temat wpływu technologii na społeczeństwo. Następnie uczniowie dyskutują na temat uzależnień, które powstają na skutek nadmiernego korzystania np. ze smatfonów i mediów społecznościowych.

Faza podsumowująca:

  1. Praca z materiałem w sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych – i robią to wspólnie. Wybrana osoba czyta po kolei polecenia. Po upływie czasu na zastanowienie się chętna osoba udziela odpowiedzi. Reszta uczniów ustosunkowuje się do niej, proponując swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje.

  2. Omówienie przebiegu zajęć, wskazanie mocnych i słabych strony pracy uczniów, udzielenie im informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

  • Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej, Przemoc wobec kobiet: badanie na poziomie Unii Europejskiej, fra.europa.eu [dostęp: 1.09.2021 r.].

  • Eugeniusz Młyniec, Patologie życia politycznego, „Wrocławskie Studia Politologiczne” 2008, nr 9, s. 62–63.

  • Patrycja Szeląg‑Jarosz, Syndrom DDD (dorosłe dzieci z rodzin dysfunkcyjnych) – przyczyny i objawy, poradnikzdrowie.pl [dostęp 5.11.2020 r.].

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Audiobook” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.