Dla nauczyciela
Autor: Justyna Szymańska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Patologie społeczne
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
II. Społeczeństwo obywatelskie. Uczeń:
8) rozpoznaje przejawy patologii życia publicznego i wykazuje ich negatywny wpływ na życie publiczne; przedstawia mechanizmy korupcji i analizuje – z wykorzystaniem materiałów medialnych – jej udowodniony przykład.
Zakres rozszerzony
I. Człowiek w społeczeństwie. Uczeń:
6) analizuje poznawcze przyczyny stosowania stereotypów i związane z tym niebezpieczeństwa.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest patologia społeczna;
rozpoznaje objawy uzależnień;
charakteryzuje uwarunkowania zjawiska patologii społecznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
mapa myśli;
WebQuest.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed lekcją chętne/wybrane osoby przygotowują prezentację na temat: „Stereotypy i uprzedzenia jako przyczyna zjawisk patologicznych” oraz „Wpływ technologii na społeczeństwo – uzależnienia”.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu „Patologie społeczne” i celów zajęć.
Uczniowie w parach opracowują mapy myśli dotyczące skojarzeń ze słowem „patologia”. Wybrana para przedstawia swoje propozycje i zapisuje je na tablicy. Pozostali uczniowie odnoszą się do tych sugestii, uzupełniając je o swoje pomysły.
Faza realizacyjna:
Przedstawienie prezentacji dotyczącej stereotypów i uprzedzeń. Po jej zakończeniu uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom. Następnie dyskutują o stereotypach z jakimi sami spotykają się na co dzień.
Praca z materiałem zamieszczonym w sekcji „Audiobook”. Uczniowie w trakcie emisji wynotowuja najistotniejsze informacje. Następnie wyszukują w internecie raport „Przemoc wobec kobiet: badanie na poziomie Unii Europejskiej” (elementy WebQuestu) i na jego podstawie wykonują ćwiczenie dołączone do audiobooka.
Uczniowie w parach przygotowują argumenty do dyskusji dotyczącej zagadnień poruszonych w materiale w sekcji „Audiobook”. Dyskutują, a następnie wybrane osoby przedstawiają wnioski.
Prezentacja uczniowska na temat wpływu technologii na społeczeństwo. Następnie uczniowie dyskutują na temat uzależnień, które powstają na skutek nadmiernego korzystania np. ze smatfonów i mediów społecznościowych.
Faza podsumowująca:
Praca z materiałem w sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych – i robią to wspólnie. Wybrana osoba czyta po kolei polecenia. Po upływie czasu na zastanowienie się chętna osoba udziela odpowiedzi. Reszta uczniów ustosunkowuje się do niej, proponując swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje.
Omówienie przebiegu zajęć, wskazanie mocnych i słabych strony pracy uczniów, udzielenie im informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej, Przemoc wobec kobiet: badanie na poziomie Unii Europejskiej, fra.europa.eu [dostęp: 1.09.2021 r.].
Eugeniusz Młyniec, Patologie życia politycznego, „Wrocławskie Studia Politologiczne” 2008, nr 9, s. 62–63.
Patrycja Szeląg‑Jarosz, Syndrom DDD (dorosłe dzieci z rodzin dysfunkcyjnych) – przyczyny i objawy, poradnikzdrowie.pl [dostęp 5.11.2020 r.].
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Audiobook” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.