Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Analiza podejścia rekurencyjnego i iteracyjnego – zadania maturalne
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz różnice między podejściem iteracyjnym a rekurencyjnym.
Przeanalizujesz sposób rozwiązywania typowych zadań maturalnych wykorzystujących zarówno rekurencję, jak i iterację.
Rozwiążesz samodzielnie kilka zadań maturalnych wymagających zastosowania technik rekurencyjnych i iteracyjnych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie dla języka C++, w tym kompilator GCC/G++ 4.5 (lub nowszej wersji) i Code::Blocks 16.01 (lub nowszej wersji), Orwell Dev‑C++ 5.11 (lub nowszej wersji) lub Microsoft Visual Studio;
oprogramowanie dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji), w tym Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji);
oprogramowanie dla języka Python 3 (lub nowszej wersji), w tym PyCharm lub IDLE.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o powtórzenie najważniejszych informacji dotyczących rekurencji oraz iteracji.
Faza wstępna:
W ramach sprawdzenie przygotowania uczniów do lekcji nauczyciel prosi wybrane osoby o przypomnienie najważniejszych informacji dotyczących rekurencji oraz iteracji.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Przedstawia cele zajęć oraz kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach przeanalizowali rozwiązania Zadania 1.1 oraz Zadania 1.2 zaprezentowane w sekcji „Przeczytaj”. Następnie wyjaśnia, jakie typy zadań mogą pojawić się na egzaminie maturalnym.
Praca z multimedium. Uczniowie indywidualnie rozwiązują w wybranym języku programowania Zadanie 1.3 z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Następnie porównują swoje rozwiązanie z przedstawionym w prezentacji.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie w parach wykonują Zadanie 2 z sekcji „Sprawdź się” w wybranym języku programowania. Następnie porównują swoje rozwiązanie z inną grupą uczniów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie zgromadzonej wiedzy w zakresie programowania.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pracę domową z sekcji „Przeczytaj”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka C++.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla kompilatora GCC/G++ 4.5 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Code::Blocks 16.01 (lub nowszej wersji), Orwell Dev‑C++ 5.11 (lub nowszej wersji) lub Microsoft Visual Studio.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Python 3 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania PyCharm lub IDLE.
Wskazówki metodyczne:
E‑materiał może zostać wykorzystany do powtórzenia wiadomości na temat ciągu Fibonacciego.