Numer e‑materiału: 1.2.6.2
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Obst und Gemüse / Owoce i warzywa
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmawiania na temat owoców i warzyw

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
6) jedzenie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa niektóre owoce i warzywa;

  • określa kolor owoców i warzyw.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • ma możliwość relacji lub kooperacji z innymi dziećmi;

  • na lekcji wykorzystane są atrakcyjne pomoce dydaktyczne (ilustracja interaktywna, prawdziwe owoce i warzywa).

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • używanie obrazu i dźwięku;

  • ćwiczenie różnymi sposobami danej umiejętności;

  • systematyczne, kilkakrotne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego w odstępach czasowych;

  • uczenie się z kolegami i od kolegów.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podająca,

  • podejście komunikacyjne,

  • programowana – z użyciem komputera,

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym,

  • praca z plikiem audio,

  • ilustracja interaktywna,

  • praca z kartami obrazkowymi,

– formy pracy:

  • plenum,

  • praca w grupach,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (ilustracja interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • rekwizyty (warzywa i owoce),

  • karty obrazkowe,

  • karty pracy.

Alternatywne zastosowanie multimedium: ilustracja interaktywna

Ilustrację można wykorzystać do powtórzenia materiału, w tym przed pracą kontrolną. Można ją zastosować jako rozgrzewkę na kolejnych zajęciach. Uczniowie mogą samodzielnie przygotować ilustrację.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami. Pyta o ich samopoczucie.

Nauczyciel prezentuje rekwizyty: prawdziwe owoce i warzywa (kiwi, cytryna, papryka, pomidor, jabłka, gruszki, truskawki, sałata, ogórek).

plenum

18 min

owoce i warzywa, etykiety

Uczniowie odgadują, że chodzi o dwie grupy: owoce i warzywa. Segregują produkty i układają w widocznym dla wszystkich miejscu. Zastanawiają się, czy znają nazwy tych produktów w języku niemieckim. Uczniowie przygotowują etykiety, na których w toku lekcji będą zapisywane nazwy produktów, oraz dwie duże tablice na napis: warzywa i owoce.

Nauczyciel prezentuje planszę wprowadzającą do e‑materiału oraz temat lekcji. Ochotnicy zapisują na tablicach hasła: Obst, Gemüse.

Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na obrazkach, i domyślają się, co jest napisane na kartce.

Nauczyciel pyta, kto ma zrobić zakupy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Ochotnicy wybierają właściwe odpowiedzi z trzech podanych możliwości.

Uczniowie słuchają nazw owoców i warzyw i je powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2 i 3).

chór

Uczniowie słuchają nagrania, w grupach układają ilustracje w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca w grupach

ilustracje według wzoru w poleceniu 4 (e‑materiał: Przeczytaj)

Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają nazwy kolorów. Następuje burza mózgów. Uczniowie zbierają pomysły, nauczyciel prezentuje kartki w różnych kolorach.

plenum

kolorowy papier

Uczniowie słuchają nagrania i powtarzają za lektorem lub nauczycielem zdania zaprezentowane w ćwiczeniu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

chór

Faza realizacyjna

Uczniowie pracują w grupach z ilustracją interaktywną. Słuchają nagrań i wykonują zadania (e‑materiał: Ilustracja interaktywna).

Uczniowie dzielą karty obrazkowe na dwie kategorie: owoce i warzywa oraz podpisują każdy zbiór: Obst, Gemüse (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 1).

Uczniowie uzupełniają na kartach pracy brakujące litery (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 2).

Uczniowie dobierają w pary karty obrazkowe z napisami (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 3).

praca w grupach

14 min

karty obrazkowe, tabliczki z napisami, karty pracy

Nauczyciel podchodzi do każdej grupy i prosi o określenie kolorów owoców i warzyw (Das ist rot).

Ochotnicy przygotowują napisy na etykietach i układają przy odpowiednich owocach i warzywach.

plenum

etykiety, owoce i warzywa

Nauczyciel zakrywa niektóre etykiety i prosi o podanie nazwy produktu.

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje pozostałości po zjedzonych owocach (skórki, ogryzki, szypułki). Uczniowie podają nazwę owocu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

13 min

Uczniowie oglądają ilustracje. Chętni uczniowie podają nazwy owoców na głos. Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Uczniowie układają puzzle i podają nazwy warzyw, które znajdują się na ułożonym obrazku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

Uczniowie dopasowują kolor do owocu/warzywa (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

Na zakończenie lekcji nauczyciel proponuje uczniom zabawę w „gorącą piłkę”. Każdy uczeń, który złapie piłkę, podaje nazwę swojego ulubionego owocu lub warzywa.

plenum

piłeczka

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami. Pyta o ich samopoczucie.

Nauczyciel prezentuje rekwizyty: prawdziwe owoce i warzywa (kiwi, cytryna, papryka, pomidor, jabłka, gruszki, truskawki, sałata, ogórek).

plenum

18 min

owoce i warzywa, etykiety

Uczniowie odgadują, że chodzi o dwie grupy: owoce i warzywa. Segregują produkty i układają w widocznym dla wszystkich miejscu. Zastanawiają się, czy znają nazwy tych produktów w języku niemieckim. Uczniowie przygotowują etykiety, na których w toku lekcji będą zapisywane nazwy produktów, oraz dwie duże tablice na napis: warzywa i owoce.

Nauczyciel prezentuje planszę wprowadzającą do e‑materiału oraz temat lekcji. Ochotnicy zapisują na tablicach hasła: Obst, Gemüse.

Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na obrazkach, i domyślają się, co jest napisane na kartce.

Nauczyciel pyta, kto ma zrobić zakupy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Ochotnicy wybierają właściwe odpowiedzi z trzech podanych możliwości.

Uczniowie słuchają nazw owoców i warzyw i je powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2 i 3).

chór

Uczniowie słuchają nagrania, w grupach układają ilustracje w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca w grupach

ilustracje według wzoru w poleceniu 4 (e‑materiał: Przeczytaj)

Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają nazwy kolorów. Następuje burza mózgów. Uczniowie zbierają pomysły, nauczyciel prezentuje kartki w różnych kolorach.

plenum

kolorowy papier

Uczniowie słuchają nagrania i powtarzają za lektorem lub nauczycielem zdania zaprezentowane w ćwiczeniu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

chór

Faza realizacyjna

Uczniowie pracują w grupach z ilustracją interaktywną. Słuchają nagrań i wykonują zadania (e‑materiał: Ilustracja interaktywna).

Uczniowie dzielą karty obrazkowe na dwie kategorie: owoce i warzywa oraz podpisują każdy zbiór: Obst, Gemüse (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 1).

Uczniowie uzupełniają na kartach pracy brakujące litery (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 2).

Uczniowie dobierają w pary karty obrazkowe z napisami (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 3).

praca w grupach

14 min

karty obrazkowe, tabliczki z napisami, karty pracy

Nauczyciel podchodzi do każdej grupy i prosi o określenie kolorów owoców i warzyw (Das ist rot).

Ochotnicy przygotowują napisy na etykietach i układają przy odpowiednich owocach i warzywach.

plenum

etykiety, owoce i warzywa

Nauczyciel zakrywa niektóre etykiety i prosi o podanie nazwy produktu.

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje pozostałości po zjedzonych owocach (skórki, ogryzki, szypułki). Uczniowie podają nazwę owocu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

13 min

Uczniowie oglądają ilustracje. Chętni uczniowie podają nazwy owoców na głos. Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Uczniowie układają puzzle i podają nazwy warzyw, które znajdują się na ułożonym obrazku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

Uczniowie dopasowują kolor do owocu/warzywa (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

Na zakończenie lekcji nauczyciel proponuje uczniom zabawę w „gorącą piłkę”. Każdy uczeń, który złapie piłkę, podaje nazwę swojego ulubionego owocu lub warzywa.

plenum

piłeczka

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec