Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.6.2
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Obst und Gemüse / Owoce i warzywa
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmawiania na temat owoców i warzyw
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami. Pyta o ich samopoczucie. Nauczyciel prezentuje rekwizyty: prawdziwe owoce i warzywa (kiwi, cytryna, papryka, pomidor, jabłka, gruszki, truskawki, sałata, ogórek). | plenum | 18 min | owoce i warzywa, etykiety |
Uczniowie odgadują, że chodzi o dwie grupy: owoce i warzywa. Segregują produkty i układają w widocznym dla wszystkich miejscu. Zastanawiają się, czy znają nazwy tych produktów w języku niemieckim. Uczniowie przygotowują etykiety, na których w toku lekcji będą zapisywane nazwy produktów, oraz dwie duże tablice na napis: warzywa i owoce. | |||
Nauczyciel prezentuje planszę wprowadzającą do e‑materiału oraz temat lekcji. Ochotnicy zapisują na tablicach hasła: Obst, Gemüse. | |||
Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na obrazkach, i domyślają się, co jest napisane na kartce. | |||
Nauczyciel pyta, kto ma zrobić zakupy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Ochotnicy wybierają właściwe odpowiedzi z trzech podanych możliwości. | |||
Uczniowie słuchają nazw owoców i warzyw i je powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2 i 3). | chór | ||
Uczniowie słuchają nagrania, w grupach układają ilustracje w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | praca w grupach | ilustracje według wzoru w poleceniu 4 (e‑materiał: Przeczytaj) | |
Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają nazwy kolorów. Następuje burza mózgów. Uczniowie zbierają pomysły, nauczyciel prezentuje kartki w różnych kolorach. | plenum | kolorowy papier | |
Uczniowie słuchają nagrania i powtarzają za lektorem lub nauczycielem zdania zaprezentowane w ćwiczeniu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). | chór | ||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie pracują w grupach z ilustracją interaktywną. Słuchają nagrań i wykonują zadania (e‑materiał: Ilustracja interaktywna). Uczniowie dzielą karty obrazkowe na dwie kategorie: owoce i warzywa oraz podpisują każdy zbiór: Obst, Gemüse (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 1). Uczniowie uzupełniają na kartach pracy brakujące litery (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 2). Uczniowie dobierają w pary karty obrazkowe z napisami (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 3). | praca w grupach | 14 min | karty obrazkowe, tabliczki z napisami, karty pracy |
Nauczyciel podchodzi do każdej grupy i prosi o określenie kolorów owoców i warzyw (Das ist rot …). | |||
Ochotnicy przygotowują napisy na etykietach i układają przy odpowiednich owocach i warzywach. | plenum | etykiety, owoce i warzywa | |
Nauczyciel zakrywa niektóre etykiety i prosi o podanie nazwy produktu. | |||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel prezentuje pozostałości po zjedzonych owocach (skórki, ogryzki, szypułki). Uczniowie podają nazwę owocu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca w parach | 13 min | |
Uczniowie oglądają ilustracje. Chętni uczniowie podają nazwy owoców na głos. Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | |||
Uczniowie układają puzzle i podają nazwy warzyw, które znajdują się na ułożonym obrazku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | |||
Uczniowie dopasowują kolor do owocu/warzywa (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). | |||
Na zakończenie lekcji nauczyciel proponuje uczniom zabawę w „gorącą piłkę”. Każdy uczeń, który złapie piłkę, podaje nazwę swojego ulubionego owocu lub warzywa. | plenum | piłeczka | |
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami. Pyta o ich samopoczucie.
Nauczyciel prezentuje rekwizyty: prawdziwe owoce i warzywa (kiwi, cytryna, papryka, pomidor, jabłka, gruszki, truskawki, sałata, ogórek).
plenum
18 min
owoce i warzywa, etykiety
Uczniowie odgadują, że chodzi o dwie grupy: owoce i warzywa. Segregują produkty i układają w widocznym dla wszystkich miejscu. Zastanawiają się, czy znają nazwy tych produktów w języku niemieckim. Uczniowie przygotowują etykiety, na których w toku lekcji będą zapisywane nazwy produktów, oraz dwie duże tablice na napis: warzywa i owoce.
Nauczyciel prezentuje planszę wprowadzającą do e‑materiału oraz temat lekcji. Ochotnicy zapisują na tablicach hasła: Obst, Gemüse.
Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na obrazkach, i domyślają się, co jest napisane na kartce.
Nauczyciel pyta, kto ma zrobić zakupy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Ochotnicy wybierają właściwe odpowiedzi z trzech podanych możliwości.
Uczniowie słuchają nazw owoców i warzyw i je powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2 i 3).
chór
Uczniowie słuchają nagrania, w grupach układają ilustracje w odpowiedniej kolejności (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
praca w grupach
ilustracje według wzoru w poleceniu 4 (e‑materiał: Przeczytaj)
Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają nazwy kolorów. Następuje burza mózgów. Uczniowie zbierają pomysły, nauczyciel prezentuje kartki w różnych kolorach.
plenum
kolorowy papier
Uczniowie słuchają nagrania i powtarzają za lektorem lub nauczycielem zdania zaprezentowane w ćwiczeniu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).
chór
Faza realizacyjna
Uczniowie pracują w grupach z ilustracją interaktywną. Słuchają nagrań i wykonują zadania (e‑materiał: Ilustracja interaktywna).
Uczniowie dzielą karty obrazkowe na dwie kategorie: owoce i warzywa oraz podpisują każdy zbiór: Obst, Gemüse (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 1).
Uczniowie uzupełniają na kartach pracy brakujące litery (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 2).
Uczniowie dobierają w pary karty obrazkowe z napisami (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 3).
praca w grupach
14 min
karty obrazkowe, tabliczki z napisami, karty pracy
Nauczyciel podchodzi do każdej grupy i prosi o określenie kolorów owoców i warzyw (Das ist rot …).
Ochotnicy przygotowują napisy na etykietach i układają przy odpowiednich owocach i warzywach.
plenum
etykiety, owoce i warzywa
Nauczyciel zakrywa niektóre etykiety i prosi o podanie nazwy produktu.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prezentuje pozostałości po zjedzonych owocach (skórki, ogryzki, szypułki). Uczniowie podają nazwę owocu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca w parach
13 min
Uczniowie oglądają ilustracje. Chętni uczniowie podają nazwy owoców na głos. Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
Uczniowie układają puzzle i podają nazwy warzyw, które znajdują się na ułożonym obrazku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
Uczniowie dopasowują kolor do owocu/warzywa (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).
Na zakończenie lekcji nauczyciel proponuje uczniom zabawę w „gorącą piłkę”. Każdy uczeń, który złapie piłkę, podaje nazwę swojego ulubionego owocu lub warzywa.
plenum
piłeczka
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0