Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wskaźnik dynamiki zmian liczby ludności Polski
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wiedza geograficzna.
1) Poznawanie terminologii geograficznej.
2) Zaznajomienie z różnorodnymi źródłami i metodami pozyskiwania informacji geograficznej.
3) Poznanie zróżnicowania środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych, ich uwarunkowań i konsekwencji.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
1) Korzystanie z planów, map fizycznogeograficznych i społeczno‑gospodarczych, fotografii, zdjęć lotniczych i satelitarnych, rysunków, wykresów, danych statystycznych, tekstów źródłowych, technologii informacyjno‑komunikacyjnych oraz geoinformacyjnych w celu zdobywania, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych.
4) Formułowanie twierdzeń o podstawowych prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska geograficznego
5) Ocenianie zjawisk i procesów politycznych, społeczno‑kulturowych oraz gospodarczych zachodzących w Polsce o w różnych regionach świata.
7) Krytyczne, odpowiedzialne ocenianie przemian środowiska przyrodniczego oraz zmian społeczno‑kulturowych i gospodarczych w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.
8) Wykonywanie obliczeń matematycznych z zakresu geografii fizycznej i społeczno‑ekonomicznej w celu wnioskowania o zjawiskach i procesach geograficznych.
9) Rozwijanie umiejętności komunikowania się i podejmowania konstruktywnej współpracy w grupie.
III. Kształtowanie postaw.
1) Rozwijanie zainteresowań geograficznych, budzenie ciekawości świata.
2) Docenianie znaczenia wiedzy geograficznej w poznawaniu i kształtowaniu przestrzeni geograficznej.
3) Dostrzeganie aplikacyjnego charakteru geografii.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzne, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju, rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.
Uczeń:
3) analizuje, na podstawie źródeł informacji geograficznej, zmiany liczby ludności, przyrostu naturalnego i rzeczywistego ludności Polski oraz prognozuje skutki współczesnych przemian demograficznych w Polsce dla rozwoju społeczno‑gospodarczego kraju.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
poznaje sposoby oceny tempa zmian liczby ludności,
opisuje budowę wskaźnika dynamiki zmian liczby ludności,
stosuje i intepretuje wskaźnik dynamiki liczby ludności.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Forma zajęć: praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt
Materiały pomocnicze
Okólski M., Demografia: podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005.
PRZEBIEG LEKCJI
Uczniowie na wcześniejszej lekcji otrzymują polecenie przeczytania e‑materiału. Każdy uczeń przygotowuje tabelę z danymi dotyczącymi liczby ludności Polski w latach 1994‑1999, 2000‑2004, 2005‑2009, 2010‑2014, 2015‑2019. Uczeń przygotowuje dane tylko dla jednego, wskazanego przez nauczyciela okresu z wymienionych. Nauczyciel powinien wcześniej zapoznać uczniów z Bankiem Danych Lokalnych Głównego Urzędu Statystycznego w celu prawidłowego przygotowania danych do analiz.
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel kolejno omawia zagadnienia przedstawione w e‑materiale.
Uczniowie zapoznają się z filmem samouczkiem, w którym poznają sposób obliczania wskaźników dynamiki zmian ludności.
Nauczyciel dzieli uczniów na mniejsze grupy. W grupach uczniowie obliczają wskaźniki tempa zmian liczby ludności dla przydzielonych okresów (na podstawie przygotowanych w domu danych) – dla każdego okresu lat i dla lat skrajnych w okresie.
Podczas dyskusji wewnątrz grup uczniowie porównują uzyskane wyniki.
Każda grupa prezentuje na forum klasy uzyskane wyniki i podaje przyczyny takiej dynamiki zmian liczby ludności.
Uczniowie zgłaszają także kwestie, które są dla nich niezrozumiałe i podczas dyskusji próbują znaleźć odpowiedzi na nurtujące pytania. Nauczyciel w tej części lekcji pełni rolę moderatora, celem jest wzajemne uczenie się uczniów od siebie.
Uczniowie z nauczycielem porównują tempo zmian liczby ludności w różnych okresach.
Uczniowie w tych samych grupach wykonują ćwiczenia zawarte w e‑materiale. Nauczyciel w przypadku niejasności naprowadza uczniów na poprawną odpowiedź.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Przygotowanie krótkiej wypowiedzi pisemnej na temat zmian liczby ludności Polski w latach 2000‑2018.
Wykonanie zadań zawartych w e‑materiale, których ze względów czasowych nie udało się rozwiązać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film samouczek zawarty w e‑materiale może być wykorzystany podczas powtórzenia materiału z całego działu „Społeczeństwo i gospodarka Polski” (zakres podstawowy: XV).
Film zawarty w e‑materiale może być wykorzystany podczas lekcji związanych z demografią Polski lub jako materiał objaśniający sposób obliczania wskaźnika dynamiki liczby ludności (zakres podstawowy: VIII. 2, VIII. 3).