Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Bogurodzica jako pieśń ojczysta
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
przeanalizuje patriotyczny kontekst funkcjonowania Bogurodzicy w kulturze na przestrzeni epok;
wyjaśni, dlaczego Bogurodzicę nazwano pieśnią ojczystą;
omówi znaczenie Bogurodzicy w kulturze na przestrzeni epok.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z utworem Bogurodzica oraz wyjaśnieniami trudnych wyrazów (sekcja „Przeczytaj”). Uczniowie przygotowują się do dyskusji na temat szczególnego znaczenia Bogurodzicy w kulturze polskiej.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie odsłuchują audiobook nr 1 i 2.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, które opracowują definicję tekstu określanego mianem: pieśń ojczysta. Każda grupa przedstawia własną definicję, uczniowie wspólne ją dopracowują. Następnie konstruują linię chronologiczną, na podstawie treści audiobooków, zaznaczają ważne dla wspólnoty wydarzenia, podczas których śpiewano Bogurodzicę.
Nauczyciel zadaje pytanie: Co świadczy o popularności na przestrzeni wieków? Uczniowie podają przykłady.
Faza podsumowująca:
Uczniowie konstruują notatkę podsumowującą w dowolnej formie (grafnotka, mapa myśli), w której umieszczają argumenty uzasadniające, że Bogurodzicę można określić mianem: carmen patrium.
Praca domowa:
W tekście liczącym 400 wyrazów uzasadnij, że Bogurodzica była czynnikiem kształtowania świadomości narodowej i symbolem jednoczącym naród polski.
Materiały pomocnicze:
R. Mazurkiewicz, Bogurodzica - miedzy pieśnią i ikoną, „Znak”, 1983, nr 5‑6.
E. Ostrowska, Bogurodzica, [w:] O artyzmie średniowiecznych zabytków językowych (Bogurodzica. Kazania Świętokrzyskie, „Posłuchajcie, bracia miła”), Kraków 1967, s. 7, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego” CLIV, Prace Językoznawcze z. 20.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook 1” do podsumowania lekcji.