Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Bolesne tajemnice. Uniwersalna wymowa motywu Stabat Mater
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Poznasz realizacje motywu Stabat Mater w literaturze średniowiecznej i współczesnej.
Prześledzisz porównawczą analizę i interpretację Lamentu świętokrzyskiego i wiersza K.K. Baczyńskiego Elegia o… [chłopcu polskim].
Przeanalizujesz znaczenie motywu Stabat Mater w kulturze.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel proponuje zainteresowanym osobom, by przygotowały prezentację dzieł malarskich z różnych epok, wykorzystujących motyw Stabat Mater Dolorosa, czyli Matki Boskiej stojącej pod krzyżem Chrystusa.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel informuje, że Lament świętokrzyski to tekst, który w literaturze polskiej funkcjonuje również pod innymi tytułami: Żale Matki Boskiej pod krzyżem, Plankt oraz Posłuchajcie bracia miła (incipit utworu). Autorstwo rękopisu przypisuje się Andrzejowi ze Słupi, przeorowi benedyktynów w klasztorze Świętego Krzyża na Łysej Górze, żyjącemu w XV wieku. Znany nam dziś tekst jest odpisem sporządzonym przez Łukasza Gołębiowskiego. Utwór datowano na lata 70. XV w., ale po raz pierwszy został opublikowany w 1852 roku.
Chętne osoby przedstawiają prezentacje przygotowane w domu. Uczniowie dzielą się refleksjami po ich obejrzeniu.
Faza realizacyjna:
Chętna osoba czyta tekst Lament świętokrzyski. W tle może wybrzmieć nagranie tej pieśni (w wersji łacińskiej) w wykonaniu chóru Jerycho (patrz materiały dodatkowe).
Nauczyciel wyświetla kolejno polecenia z sekcji „Film”, uczestnicy zajęć, podczas dyskusji, ustalają wspólnie odpowiedzi. Nauczyciel moderuje rozmowę, dbając o to, by miała charakter merytoryczny. Jeśli trzeba, odtwarza potrzebne fragmenty filmu.
Prowadzący poleca, by uczniowie podzielili się na kilkuosobowe grupy; każda z nich będzie pracowała z drugą sekcją „Film”. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem tej części lekcji i ocenia poprawność udzielonych odpowiedzi. Może ocenić pracę grup.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące:
- Co łączy Lament świętokrzyski oraz Elegię o... [chłopcu polskim]?
- Na ile wypowiadający słowa wierszy świadomi są znaczenia ofiary?
- Jakie jest przesłanie każdego z utworów?
Praca domowa:
Opisz, w jakim momencie Triduum Paschalnego występowała sekwencja Stabat Mater i wyjaśnij, dlaczego akurat wtedy.
Materiały pomocnicze:
da Todi Jacopone, Stabat mater dolorosa, [w:] Zrozumieć średniowiecze: wypisy, konteksty i materiały literackie dla uczniów, studentów i nauczycieli, oprac. R. Mazurkiewicz, Tarnów 1994.
Stabat mater dolorosa w wykonaniu chóru Jerycho pod dyr. Bartosza Izbickiego, 2018, dostępny w internecie.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.