Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Trybunał Stanu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

11. przedstawia kompetencje Najwyższej Izby Kontroli, Trybunału Konstytucyjnego, Trybunału Stanu i prokuratury w Rzeczypospolitej Polskiej; uzasadnia znaczenie tych instytucji dla funkcjonowania państwa prawa.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje historię instytucji Trybunału Stanu w Polsce;

  • analizuje skład i organizację Trybunału Stanu;

  • analizuje, kto, za co i w jakim trybie może zostać postawiony przed Trybunałem Stanu oraz jakie kary może orzec trybunał.

Strategie nauczania:

  • konektywizm;

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza materiałów źródłowych;

  • dyskusja;

  • rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej dowolną wyszukiwarkę internetową i wpisuje frazę „Trybunał Stanu dla”. Uczniowie sprawdzają, korzystając z internetu, czy osoby, które pojawiły się w podpowiedziach, stanęły przed Trybunałem Stanu. Nauczyciel przedstawia pokrótce historię instytucji Trybunału Stanu, zwracając uwagę na efekty działania tej instytucji.

3. Chętni/wybrani uczniowie przypominają pojęcia odpowiedzialności politycznej i konstytucyjnej, zwracając szczególną uwagę na różnice między nimi.

Faza realizacyjna

1. Praca ze schematem interaktywnym. Na podstawie Konstytucji RP oraz ustawy o Trybunale Stanu uczniowie dopasowują osoby pełniące określone funkcje publiczne do zakresu odpowiedzialności konstytucyjnej, jaką mogą ponieść przed Trybunałem Stanu.

2. Ćwiczenia interaktywne 3–8. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia w parach. Chętni/wybrani uczniowie przedstawiają swoje rozwiązania, pozostali oceniają ich poprawność.

3. Uczniowie w grupach przeprowadzają dyskusję o możliwościach reformy sposobu egzekwowania odpowiedzialności konstytucyjnej w Polsce:

  • Grupa 1: Skład i sposób wyboru członków Trybunału Stanu.

  • Grupa 2: Jurysdykcja Trybunału Stanu.

  • Grupa 3: Procedura stawiania w stan oskarżenia przed Trybunałem Stanu.

  • Grupa 4: Kary orzekane przez Trybunał Stanu.

  • Grupa 5: A może coś zamiast Trybunału Stanu?

Po upływie wyznaczonego czasu reprezentanci grup przedstawiają wnioski z dyskusji – propozycje zmian oraz argumenty przemawiające za ich wprowadzeniem (lub nie).

Faza podsumowująca

1. Ćwiczenia interaktywne 1 i 2. Uczniowie samodzielnie rozwiązują i sprawdzają ćwiczenia.

2. Nauczyciel pyta uczniów: „Gdyby na kolejnych zajęciach miała się odbyć kartkówka z dzisiejszych zajęć, czego mogłyby dotyczyć pytania?”.

Praca domowa:

Wybierz jedną z proponowanych podczas lekcji propozycji reformy Trybunału Stanu i przeprowadź jej pogłębioną analizę, wskazując wady i zalety proponowanego rozwiązania.

Materiały pomocnicze:

Dz.U.2019.0.2122 t.j. - Ustawa z dnia 26 marca 1982 r. o Trybunale Stanu

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Schemat może posłużyć do przygotowania uczniowskich prezentacji.