Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Trybunał Stanu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
11. przedstawia kompetencje Najwyższej Izby Kontroli, Trybunału Konstytucyjnego, Trybunału Stanu i prokuratury w Rzeczypospolitej Polskiej; uzasadnia znaczenie tych instytucji dla funkcjonowania państwa prawa.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje historię instytucji Trybunału Stanu w Polsce;
analizuje skład i organizację Trybunału Stanu;
analizuje, kto, za co i w jakim trybie może zostać postawiony przed Trybunałem Stanu oraz jakie kary może orzec trybunał.
Strategie nauczania:
konektywizm;
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiałów źródłowych;
dyskusja;
rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej dowolną wyszukiwarkę internetową i wpisuje frazę „Trybunał Stanu dla”. Uczniowie sprawdzają, korzystając z internetu, czy osoby, które pojawiły się w podpowiedziach, stanęły przed Trybunałem Stanu. Nauczyciel przedstawia pokrótce historię instytucji Trybunału Stanu, zwracając uwagę na efekty działania tej instytucji.
3. Chętni/wybrani uczniowie przypominają pojęcia odpowiedzialności politycznej i konstytucyjnej, zwracając szczególną uwagę na różnice między nimi.
Faza realizacyjna
1. Praca ze schematem interaktywnym. Na podstawie Konstytucji RP oraz ustawy o Trybunale Stanu uczniowie dopasowują osoby pełniące określone funkcje publiczne do zakresu odpowiedzialności konstytucyjnej, jaką mogą ponieść przed Trybunałem Stanu.
2. Ćwiczenia interaktywne 3–8. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia w parach. Chętni/wybrani uczniowie przedstawiają swoje rozwiązania, pozostali oceniają ich poprawność.
3. Uczniowie w grupach przeprowadzają dyskusję o możliwościach reformy sposobu egzekwowania odpowiedzialności konstytucyjnej w Polsce:
Grupa 1: Skład i sposób wyboru członków Trybunału Stanu.
Grupa 2: Jurysdykcja Trybunału Stanu.
Grupa 3: Procedura stawiania w stan oskarżenia przed Trybunałem Stanu.
Grupa 4: Kary orzekane przez Trybunał Stanu.
Grupa 5: A może coś zamiast Trybunału Stanu?
Po upływie wyznaczonego czasu reprezentanci grup przedstawiają wnioski z dyskusji – propozycje zmian oraz argumenty przemawiające za ich wprowadzeniem (lub nie).
Faza podsumowująca
1. Ćwiczenia interaktywne 1 i 2. Uczniowie samodzielnie rozwiązują i sprawdzają ćwiczenia.
2. Nauczyciel pyta uczniów: „Gdyby na kolejnych zajęciach miała się odbyć kartkówka z dzisiejszych zajęć, czego mogłyby dotyczyć pytania?”.
Praca domowa:
Wybierz jedną z proponowanych podczas lekcji propozycji reformy Trybunału Stanu i przeprowadź jej pogłębioną analizę, wskazując wady i zalety proponowanego rozwiązania.
Materiały pomocnicze:
Dz.U.2019.0.2122 t.j. - Ustawa z dnia 26 marca 1982 r. o Trybunale Stanu
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat może posłużyć do przygotowania uczniowskich prezentacji.