Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.12.1
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Es regnet und es schneit – die Jahreszeiten / Pada deszcz i pada śnieg – pory roku
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat pór roku
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami, odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla i prezentuje dołączoną do niej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, jaki będzie temat lekcji. Następnie nauczyciel inicjuje pogadankę na temat czterech pór roku oraz oznak charakterystycznych dla każdej z nich. Przykładowe pytania do uczniów:
| plenum | 15 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co na niej widzą, gdzie znajdują się Klara i Lina, co oglądają, co przedstawia plakat, przed którym stanęły dziewczynki. | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają na głos nazwy pór roku, które wymieniła w dialogu Klara (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każdej z nich rozdaje duży arkusz papieru i prosi o podzielenie go na cztery części, tak jak na plakacie oglądanym przez Linę i Klarę. Następnie wręcza uczniom karteczki z wyrazami: der Frühling, der Sommer, der Herbst, der Winter. Uczniowie powtarzają za nauczycielem nazwy pór roku i przyklejają napisy w rogu każdej części (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Rozpoczynają od wiosny, następnie: lato, jesień, zima. | praca w grupach | dla każdej grupy: arkusz papieru, klej i karteczki z wyrazami: der Frühling, der Sommer, der Herbst, der Winter | |
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prosi, aby każda grupa narysowała na swoim plakacie zjawiska pogodowe, które kojarzą jej się z daną porą roku. Nauczyciel podpowiada uczniom, co mogą uwzględnić na swoich ilustracjach (tak aby znalazły się na nich zjawiska pogodowe omawiane w dalszej fazie lekcji). Uczniowie pokazują na forum efekty swojej pracy, opowiadając w języku polskim, co kojarzy im się z różnymi porami roku. | praca w grupach | 15 min | |
Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną, odtwarza dołączone do niej nagrania i tłumaczy nieznane wyrazy i zdania (e‑materiał: Ilustracja interaktywna). Uczniowie powtarzają wyrazy i zdania za lektorem. | plenum | ||
Nauczyciel prosi, aby każda grupa odnalazła na swoich plakatach zjawiska pogodowe, które nazwane są w zdaniach: Es schneit, Es ist windig, Es regnet, Es ist sonnig. Uczniowie wskazują, do jakiej pory roku przyporządkowali dane zjawisko, i powtarzają na głos zdanie wypowiedziane przez nauczyciela (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 1). Porównują swoje plakaty z ilustracją interaktywną. Jeśli uczniowie przyporządkowali jakieś zjawisko pogodowe do innej pory roku, uzasadniają, dlaczego tak zrobili. | praca w grupach | tablica interaktywna | |
Nauczyciel rozdaje każdej grupie tekturowe sześciany. Na czterech ściankach przyklejone są zdjęcia z symbolami czterech pór roku, dwie ścianki pozostają puste. Uczniowie kolejno rzucają kostką i wypowiadają na głos nazwę pory roku, której symbol wypadł (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 2). | praca w grupach | tekturowe sześciany z symbolami pór roku | |
Nauczyciel rozdaje każdej grupie tekturowe sześciany. Tym razem na czterech ściankach przyklejone są ilustracje przedstawiające omawiane wcześniej zjawiska pogodowe, dwie ścianki pozostają puste. Uczniowie kolejno rzucają kostką i wypowiadają na głos zdanie, które określa dane zjawisko pogodowe (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 3). Następnie każdy uczeń opowiada (w języku polskim) w kilku zdaniach reszcie grupy, co lubi robić, jeśli jest taka pogoda. | praca w grupach | tekturowe sześciany przedstawiające zjawiska pogodowe | |
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel odtwarza nagranie z nazwami pór roku. Prosi uczniów, aby wskazali, jaka powinna być kolejność zdjęć – zgodnie z kolejnością pór roku wymienionych w nagraniu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | plenum | 15 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel bawi się z uczniami w echo. Wypowiada na głos zdanie opisujące zjawisko pogodowe, uczniowie powtarzają je szeptem. Następnie nauczyciel mówi kolejne zdanie szeptem, a uczniowie powtarzają głośno (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | plenum | ||
Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy i proponuje zagranie w grę interaktywną (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Grupy podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i losują komplet dwóch obrazków i jednego wyrazu. Nauczyciel naprowadza uczniów na poprawną odpowiedź, zadając uczniom pytania:
Nauczyciel odczytuje wylosowany wyraz. Uczniowie naradzają się w grupach i decydują: jeśli wszystkie elementy do siebie pasują, grupa mówi Ja, jeśli nie – grupa mówi Nein. | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy przedstawiające kontur drzewa (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Prosi uczniów, aby ozdobili drzewo adekwatnie do nazwy pory roku pod nim umieszczonej. Uczniowie mogą użyć kredek, farb i plasteliny. | praca indywidualna | karta pracy, kredki, farbki, plastelina | |
Na zakończenie lekcji uczniowie prezentują swoje prace i mówią, która pora roku jest ich ulubioną (wypowiadają nazwę tej pory roku w języku niemieckim). | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami, odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla i prezentuje dołączoną do niej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, jaki będzie temat lekcji. Następnie nauczyciel inicjuje pogadankę na temat czterech pór roku oraz oznak charakterystycznych dla każdej z nich. Przykładowe pytania do uczniów:
Kiedy zaczyna się kalendarzowa wiosna (następnie: lato, jesień, zima)?
Co zmienia się w przyrodzie w każdej z pór roku?
Jakie zjawiska pogodowe są charakterystyczne dla każdej pory roku?
Co uczniowie lubią robić w każdej porze roku?
plenum
15 min
tablica interaktywna
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co na niej widzą, gdzie znajdują się Klara i Lina, co oglądają, co przedstawia plakat, przed którym stanęły dziewczynki.
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają na głos nazwy pór roku, które wymieniła w dialogu Klara (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każdej z nich rozdaje duży arkusz papieru i prosi o podzielenie go na cztery części, tak jak na plakacie oglądanym przez Linę i Klarę. Następnie wręcza uczniom karteczki z wyrazami: der Frühling, der Sommer, der Herbst, der Winter. Uczniowie powtarzają za nauczycielem nazwy pór roku i przyklejają napisy w rogu każdej części (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Rozpoczynają od wiosny, następnie: lato, jesień, zima.
praca w grupach
dla każdej grupy: arkusz papieru, klej i karteczki z wyrazami: der Frühling, der Sommer, der Herbst, der Winter
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi, aby każda grupa narysowała na swoim plakacie zjawiska pogodowe, które kojarzą jej się z daną porą roku. Nauczyciel podpowiada uczniom, co mogą uwzględnić na swoich ilustracjach (tak aby znalazły się na nich zjawiska pogodowe omawiane w dalszej fazie lekcji). Uczniowie pokazują na forum efekty swojej pracy, opowiadając w języku polskim, co kojarzy im się z różnymi porami roku.
praca w grupach
15 min
Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną, odtwarza dołączone do niej nagrania i tłumaczy nieznane wyrazy i zdania (e‑materiał: Ilustracja interaktywna). Uczniowie powtarzają wyrazy i zdania za lektorem.
plenum
Nauczyciel prosi, aby każda grupa odnalazła na swoich plakatach zjawiska pogodowe, które nazwane są w zdaniach: Es schneit, Es ist windig, Es regnet, Es ist sonnig. Uczniowie wskazują, do jakiej pory roku przyporządkowali dane zjawisko, i powtarzają na głos zdanie wypowiedziane przez nauczyciela (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 1). Porównują swoje plakaty z ilustracją interaktywną. Jeśli uczniowie przyporządkowali jakieś zjawisko pogodowe do innej pory roku, uzasadniają, dlaczego tak zrobili.
praca w grupach
tablica interaktywna
Nauczyciel rozdaje każdej grupie tekturowe sześciany. Na czterech ściankach przyklejone są zdjęcia z symbolami czterech pór roku, dwie ścianki pozostają puste. Uczniowie kolejno rzucają kostką i wypowiadają na głos nazwę pory roku, której symbol wypadł (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 2).
praca w grupach
tekturowe sześciany z symbolami pór roku
Nauczyciel rozdaje każdej grupie tekturowe sześciany. Tym razem na czterech ściankach przyklejone są ilustracje przedstawiające omawiane wcześniej zjawiska pogodowe, dwie ścianki pozostają puste. Uczniowie kolejno rzucają kostką i wypowiadają na głos zdanie, które określa dane zjawisko pogodowe (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 3). Następnie każdy uczeń opowiada (w języku polskim) w kilku zdaniach reszcie grupy, co lubi robić, jeśli jest taka pogoda.
praca w grupach
tekturowe sześciany przedstawiające zjawiska pogodowe
Faza podsumowująca
Nauczyciel odtwarza nagranie z nazwami pór roku. Prosi uczniów, aby wskazali, jaka powinna być kolejność zdjęć – zgodnie z kolejnością pór roku wymienionych w nagraniu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
plenum
15 min
tablica interaktywna
Nauczyciel bawi się z uczniami w echo. Wypowiada na głos zdanie opisujące zjawisko pogodowe, uczniowie powtarzają je szeptem. Następnie nauczyciel mówi kolejne zdanie szeptem, a uczniowie powtarzają głośno (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
plenum
Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy i proponuje zagranie w grę interaktywną (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Grupy podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i losują komplet dwóch obrazków i jednego wyrazu. Nauczyciel naprowadza uczniów na poprawną odpowiedź, zadając uczniom pytania:
Jaka pora roku przedstawiona jest na zdjęciu?
Jaka pogoda jest charakterystyczna dla tej pory roku?
Nauczyciel odczytuje wylosowany wyraz.
Uczniowie naradzają się w grupach i decydują: jeśli wszystkie elementy do siebie pasują, grupa mówi Ja, jeśli nie – grupa mówi Nein.
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy przedstawiające kontur drzewa (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Prosi uczniów, aby ozdobili drzewo adekwatnie do nazwy pory roku pod nim umieszczonej. Uczniowie mogą użyć kredek, farb i plasteliny.
praca indywidualna
karta pracy, kredki, farbki, plastelina
Na zakończenie lekcji uczniowie prezentują swoje prace i mówią, która pora roku jest ich ulubioną (wypowiadają nazwę tej pory roku w języku niemieckim).
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0