Numer e‑materiału: 1.1.12.1
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Es regnet und es schneit – die Jahreszeiten / Pada deszcz i pada śnieg – pory roku
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat pór roku

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
12) przyroda wokół mnie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa pory roku;

  • opisuje charakterystyczne dla danej pory roku zjawiska pogodowe.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • wykorzystuje umiejętności z innych obszarów edukacji na lekcjach języka obcego;

  • w trakcie lekcji panuje atmosfera radości i zabawy.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Strategie uczenia się
  • zapamiętywanie przez działanie;

  • powtarzanie wyrazów;

  • odbiór i przekaz informacji za pomocą różnych technik.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca;

    • podejście komunikacyjne;

    • praktyczna;

    • programowana – z użyciem komputera;

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym;

    • praca z multimedium (ilustracja interaktywna);

    • zabawa w echo;

    • praca z tekstem;

  • formy pracy:

    • plenum;

    • praca indywidualna;

    • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu;

  • słowniczek;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (ilustracja interaktywna);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • karty obrazkowe;

  • karta pracy;

  • kredki/farby/plastelina;

  • arkusze papieru, klej i karteczki z wyrazami: der Frühling, der Sommer, der Herbst, der Winter;

  • tekturowe sześciany z symbolami pór roku;

  • tekturowe sześciany przedstawiające zjawiska pogodowe.

Alternatywne zastosowanie multimedium: ilustracja interaktywna

Ilustrację można wykorzystać do powtórzenia materiału przed sprawdzianem lub jako rozgrzewkę na kolejnych zajęciach. Uczniowie mogą samodzielnie przygotować ilustrację.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami, odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla i prezentuje dołączoną do niej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, jaki będzie temat lekcji. Następnie nauczyciel inicjuje pogadankę na temat czterech pór roku oraz oznak charakterystycznych dla każdej z nich. Przykładowe pytania do uczniów:

  • Kiedy zaczyna się kalendarzowa wiosna (następnie: lato, jesień, zima)?

  • Co zmienia się w przyrodzie w każdej z pór roku?

  • Jakie zjawiska pogodowe są charakterystyczne dla każdej pory roku?

  • Co uczniowie lubią robić w każdej porze roku?

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co na niej widzą, gdzie znajdują się Klara i Lina, co oglądają, co przedstawia plakat, przed którym stanęły dziewczynki.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają na głos nazwy pór roku, które wymieniła w dialogu Klara (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

plenum 

tablica interaktywna

Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każdej z nich rozdaje duży arkusz papieru i prosi o podzielenie go na cztery części, tak jak na plakacie oglądanym przez Linę i Klarę. Następnie wręcza uczniom karteczki z wyrazami: der Frühling, der Sommer, der Herbst, der Winter. Uczniowie powtarzają za nauczycielem nazwy pór roku i przyklejają napisy w rogu każdej części (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Rozpoczynają od wiosny, następnie: lato, jesień, zima.

praca w grupach

dla każdej grupy: arkusz papieru, klej i karteczki z wyrazami: der Frühling, der Sommer, der Herbst, der Winter

Faza realizacyjna

Nauczyciel prosi, aby każda grupa narysowała na swoim plakacie zjawiska pogodowe, które kojarzą jej się z daną porą roku. Nauczyciel podpowiada uczniom, co mogą uwzględnić na swoich ilustracjach (tak aby znalazły się na nich zjawiska pogodowe omawiane w dalszej fazie lekcji). Uczniowie pokazują na forum efekty swojej pracy, opowiadając w języku polskim, co kojarzy im się z różnymi porami roku.

praca w grupach

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną, odtwarza dołączone do niej nagrania i tłumaczy nieznane wyrazy i zdania (e‑materiał: Ilustracja interaktywna). Uczniowie powtarzają wyrazy i zdania za lektorem.

plenum

Nauczyciel prosi, aby każda grupa odnalazła na swoich plakatach zjawiska pogodowe, które nazwane są w zdaniach: Es schneit, Es ist windig, Es regnet, Es ist sonnig. Uczniowie wskazują, do jakiej pory roku przyporządkowali dane zjawisko, i powtarzają na głos zdanie wypowiedziane przez nauczyciela (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 1). Porównują swoje plakaty z ilustracją interaktywną. Jeśli uczniowie przyporządkowali jakieś zjawisko pogodowe do innej pory roku, uzasadniają, dlaczego tak zrobili.

praca w grupach

tablica interaktywna

Nauczyciel rozdaje każdej grupie tekturowe sześciany. Na czterech ściankach przyklejone są zdjęcia z symbolami czterech pór roku, dwie ścianki pozostają puste. Uczniowie kolejno rzucają kostką i wypowiadają na głos nazwę pory roku, której symbol wypadł (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 2).

praca w grupach

tekturowe sześciany z symbolami pór roku

Nauczyciel rozdaje każdej grupie tekturowe sześciany. Tym razem na czterech ściankach przyklejone są ilustracje przedstawiające omawiane wcześniej zjawiska pogodowe, dwie ścianki pozostają puste. Uczniowie kolejno rzucają kostką i wypowiadają na głos zdanie, które określa dane zjawisko pogodowe (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 3). Następnie każdy uczeń opowiada (w języku polskim) w kilku zdaniach reszcie grupy, co lubi robić, jeśli jest taka pogoda.

praca w grupach

tekturowe sześciany przedstawiające zjawiska pogodowe

Faza podsumowująca

Nauczyciel odtwarza nagranie z nazwami pór roku. Prosi uczniów, aby wskazali, jaka powinna być kolejność zdjęć – zgodnie z kolejnością pór roku wymienionych w nagraniu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel bawi się z uczniami w echo. Wypowiada na głos zdanie opisujące zjawisko pogodowe, uczniowie powtarzają je szeptem. Następnie nauczyciel mówi kolejne zdanie szeptem, a uczniowie powtarzają głośno (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

plenum

Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy i proponuje zagranie w grę interaktywną (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Grupy podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i losują komplet dwóch obrazków i jednego wyrazu. Nauczyciel naprowadza uczniów na poprawną odpowiedź, zadając uczniom pytania:

  • Jaka pora roku przedstawiona jest na zdjęciu?

  • Jaka pogoda jest charakterystyczna dla tej pory roku?

Nauczyciel odczytuje wylosowany wyraz.

Uczniowie naradzają się w grupach i decydują: jeśli wszystkie elementy do siebie pasują, grupa mówi Ja, jeśli nie – grupa mówi Nein.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy przedstawiające kontur drzewa (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Prosi uczniów, aby ozdobili drzewo adekwatnie do nazwy pory roku pod nim umieszczonej. Uczniowie mogą użyć kredek, farb i plasteliny.

praca indywidualna

karta pracy, kredki, farbki, plastelina

Na zakończenie lekcji uczniowie prezentują swoje prace i mówią, która pora roku jest ich ulubioną (wypowiadają nazwę tej pory roku w języku niemieckim).

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami, odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla i prezentuje dołączoną do niej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, jaki będzie temat lekcji. Następnie nauczyciel inicjuje pogadankę na temat czterech pór roku oraz oznak charakterystycznych dla każdej z nich. Przykładowe pytania do uczniów:

  • Kiedy zaczyna się kalendarzowa wiosna (następnie: lato, jesień, zima)?

  • Co zmienia się w przyrodzie w każdej z pór roku?

  • Jakie zjawiska pogodowe są charakterystyczne dla każdej pory roku?

  • Co uczniowie lubią robić w każdej porze roku?

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co na niej widzą, gdzie znajdują się Klara i Lina, co oglądają, co przedstawia plakat, przed którym stanęły dziewczynki.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają na głos nazwy pór roku, które wymieniła w dialogu Klara (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

plenum 

tablica interaktywna

Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każdej z nich rozdaje duży arkusz papieru i prosi o podzielenie go na cztery części, tak jak na plakacie oglądanym przez Linę i Klarę. Następnie wręcza uczniom karteczki z wyrazami: der Frühling, der Sommer, der Herbst, der Winter. Uczniowie powtarzają za nauczycielem nazwy pór roku i przyklejają napisy w rogu każdej części (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Rozpoczynają od wiosny, następnie: lato, jesień, zima.

praca w grupach

dla każdej grupy: arkusz papieru, klej i karteczki z wyrazami: der Frühling, der Sommer, der Herbst, der Winter

Faza realizacyjna

Nauczyciel prosi, aby każda grupa narysowała na swoim plakacie zjawiska pogodowe, które kojarzą jej się z daną porą roku. Nauczyciel podpowiada uczniom, co mogą uwzględnić na swoich ilustracjach (tak aby znalazły się na nich zjawiska pogodowe omawiane w dalszej fazie lekcji). Uczniowie pokazują na forum efekty swojej pracy, opowiadając w języku polskim, co kojarzy im się z różnymi porami roku.

praca w grupach

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną, odtwarza dołączone do niej nagrania i tłumaczy nieznane wyrazy i zdania (e‑materiał: Ilustracja interaktywna). Uczniowie powtarzają wyrazy i zdania za lektorem.

plenum

Nauczyciel prosi, aby każda grupa odnalazła na swoich plakatach zjawiska pogodowe, które nazwane są w zdaniach: Es schneit, Es ist windig, Es regnet, Es ist sonnig. Uczniowie wskazują, do jakiej pory roku przyporządkowali dane zjawisko, i powtarzają na głos zdanie wypowiedziane przez nauczyciela (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 1). Porównują swoje plakaty z ilustracją interaktywną. Jeśli uczniowie przyporządkowali jakieś zjawisko pogodowe do innej pory roku, uzasadniają, dlaczego tak zrobili.

praca w grupach

tablica interaktywna

Nauczyciel rozdaje każdej grupie tekturowe sześciany. Na czterech ściankach przyklejone są zdjęcia z symbolami czterech pór roku, dwie ścianki pozostają puste. Uczniowie kolejno rzucają kostką i wypowiadają na głos nazwę pory roku, której symbol wypadł (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 2).

praca w grupach

tekturowe sześciany z symbolami pór roku

Nauczyciel rozdaje każdej grupie tekturowe sześciany. Tym razem na czterech ściankach przyklejone są ilustracje przedstawiające omawiane wcześniej zjawiska pogodowe, dwie ścianki pozostają puste. Uczniowie kolejno rzucają kostką i wypowiadają na głos zdanie, które określa dane zjawisko pogodowe (e‑materiał: Ilustracja interaktywna, polecenie 3). Następnie każdy uczeń opowiada (w języku polskim) w kilku zdaniach reszcie grupy, co lubi robić, jeśli jest taka pogoda.

praca w grupach

tekturowe sześciany przedstawiające zjawiska pogodowe

Faza podsumowująca

Nauczyciel odtwarza nagranie z nazwami pór roku. Prosi uczniów, aby wskazali, jaka powinna być kolejność zdjęć – zgodnie z kolejnością pór roku wymienionych w nagraniu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel bawi się z uczniami w echo. Wypowiada na głos zdanie opisujące zjawisko pogodowe, uczniowie powtarzają je szeptem. Następnie nauczyciel mówi kolejne zdanie szeptem, a uczniowie powtarzają głośno (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

plenum

Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy i proponuje zagranie w grę interaktywną (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Grupy podchodzą kolejno do tablicy interaktywnej i losują komplet dwóch obrazków i jednego wyrazu. Nauczyciel naprowadza uczniów na poprawną odpowiedź, zadając uczniom pytania:

  • Jaka pora roku przedstawiona jest na zdjęciu?

  • Jaka pogoda jest charakterystyczna dla tej pory roku?

Nauczyciel odczytuje wylosowany wyraz.

Uczniowie naradzają się w grupach i decydują: jeśli wszystkie elementy do siebie pasują, grupa mówi Ja, jeśli nie – grupa mówi Nein.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy przedstawiające kontur drzewa (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Prosi uczniów, aby ozdobili drzewo adekwatnie do nazwy pory roku pod nim umieszczonej. Uczniowie mogą użyć kredek, farb i plasteliny.

praca indywidualna

karta pracy, kredki, farbki, plastelina

Na zakończenie lekcji uczniowie prezentują swoje prace i mówią, która pora roku jest ich ulubioną (wypowiadają nazwę tej pory roku w języku niemieckim).

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec